Lasta/transportera ohanterad shettis.

caradan

Trådstartare
Ska troligtvis köpa en shettis hingst på 1 år i morgon. Han har gått i flock utan att blivit hanterat ngt nämnvärt.

Att sätta fast honom i transporten tycker jag verkar onödigt då han säkert bara kommer att få panik av att sitta fast, men lös känns samtidigt osäkert.

Hur hade ni gjort med lastning/trnsportering???

Hej
Jag tycker du ska köra han lös i transporten.
Vi transporterade våran åring för ett tagsedan.
Då fick vi besked från en kunnig man. Ha hästen lös. Lägg höbalar längst fram i transporten så han inte kan komma mot skötar dörren. Det fungerade mycket bra. Då hästen kan åka baklänges som de vill i bland.

det är faktiskt inte mer än två veckor sedan som jag var och hämtade en shettishingst på två år, även han ohanterad.
vi band fast honom, men det var för han var så otroligt lugn i transporten, annars hade jag valt att ha honom lös.
han måste ju ändå stå stilla när transporten är igång så han kan hålla balansen.

Jag brukar ha shettisarna lösa i trailern nuförtiden. Det funkar bra. Det är nog bättre än att bara binda upp honom sådär hux flux.

Kör honom lös om han inte är van att vara uppbunden. Stanna inte så mycket utan kör så länge du kan. När vi hämtade vår åring blev hon bara orolig i början så fort vi stannade. Så vi stannade bara en gång i timmen ca. Och dom sista ggr var hon lugn.

tycker åxå du ska ha honom lös. Grattis till ponnyn! Gud va roligt me en shettis....! :rofl:
:bump:

När vår shettis var liten hade vi honom lös i transporten. När vi köpte honom, som 6 månaders föl, ville han inte gå upp i transporten, så min man fick bära upp honom!!! :love:

Han var inte heller hanterad alls och hade knappt sett en människa. Gick en massa shettisston med föl på lösdrift....

Hej tycker som de andra ha honom lös. Har själv kört ohanterade hästar förra året. TÄNK BARA PÅ FÖLJANDE se till att framdörren är låst.Vår ena häst som stog lös (fölis)lyckades pilla upp den ,nu gick det bra. Men kunde lika gärna ha slutat illa. :bump:

Förra året när jag var på en shettisutställning så hände det en sak. Vi körde in på grusvägen som ledde till utställningsplatsen, det var en trailer bakom. Och ifrån den så hoppade det en liten ponny ut. Den kunde ju ha gjort det på E 18. :eek: Det hade tydligen gjort så förut och dom hade till och med gjort så att han inte skulle ha kunnat öppna. Men det kunde han, smarta djur. :smirk:

hehe lyft in shettisen bara hehe bra med små hästar dom har inte så mkt å säga till om=)
Ha han lös tycker jag odom är ju så små så kan han om han vill lägga sig mner och lägg rikligt med halm och höså han har å tugga=)

Det är just därför man skall ha framdörren LÅST med nyckel. Vår totto var ute bland bilarna och sprang kunde ha slutat mycket illa. Dessutom det faktum att vi inte kände varandra, som tur var tillhör hon den COOLA typen (arabtjej).Hon tog alltså det hela med ro trots bilar som susade förbi i 190.När vi sedan bytte stall kom vi på hur hon antagligen gjort för att få upp dörren. I nya boxen gick hon runt och gjorde samma sak på alla väggarna. Nämligen lag hela sin tyngd och hela sidan mot väggen och drog sedan. Antagligen gjorde hon samma sak i transporten och lyckades då troligen få med sig låskolven och i och med att den ej var låst med nyckel fick hon upp den. :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 072
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång... 2
Svar
27
· Visningar
2 676
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 173
Senast: AlmostEasy
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka