Bukefalos 28 år!

Lastbilschauffören lade sig på tutan

Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Nej. Nu var det inte åkerierna jag var ute efter att "sätta dit". Det är inte åkerierna som lägger rutterna utan transportledare på centralerna. Om de bara kunde få ett lass mindre så skulle det bli mindre trötthet och hastighetsöverskridningar hos chaufförerna. Därav mindre stress och alltså mindre olyckor. DÄRFÖR bör ni försöka ta regnr på lastbil, släp eller trailer och/eller hinna ser hur lastbilen ser ut och om den har några dekaler. Gärna också klockslag ifall bilen går på två chaufförer.. Inte alltid så lätt när man blir chockad/rädd, men får man den minsta ledtråd om åkeri kan ni höra av er dit och klaga. Tipsa dem också om att ta ett mindre lass från centralerna och transportledaren. Visst det ger mindre pengar, men de sparar så mycket mer än om det skulle hända en olycka!

Så EGENTLIGEN är der transportledarna och JIT-principen (just-in-time, att varorna kommer när det ska) som ställer till det.. Eller är det någon annan som har något bättre förslag på vad som kan ligga bakom det? :crazy:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det är lika som att du FÖRVÄNTAR dig att fotgängare stannar och tittar sig för innan de kliver ut på ett övergångsställe! Hur ofta händer det att förtgängare gör det egentligen? Dom FÖRVÄNTAR ju sig att bilarna SKA stanna för dem.. :grin:

Jag kan inte minnas att jag brukar förvänta mig att fotgängare tittar sig för innan de går ut på ett övergångsställe, jag saktar in och försöker rent allmänt läsa av om de ska över eller ej. Vet inte hur det är där du bor, men här så tittar merpartern av folk innan de går över vägen, för även om det är lag på att bilister ska stanna, så är det fortfarande många som inte gör det.


Ska man som chaufför krypköra och tillföra att maten på bordet hemma kostar mer än vad den redan gör, bara för att ryttarna ska kunna sitta på sina hästar i lugnan ro? Nej, det skulle jag inte tro..

Nej såklart, man ska som bilist inte behöva krypköra förbi varje ryttare man träffar på. Men man ska allt visa hänsyn, och om ryttaren visar att denne inte har kontroll på hästen alt. vinkar åt bilisten att sakta ner, så är det knappast att visa hänsyn och bara gasa på... Sedan lär det bli något dyrare om man råkar köra på hästen och/eller ryttaren, men det vet ju inte alla om...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Oops. Skulle stå över vägen, men det blev visst övergångsställe. :o Precis som du skriver så är det MERPARTEn, men det finns ju alltid NÅGON/NÅGRA som inte gör det.. Speciellt på en mindre trafikerad gata. Hur som helst var det nu inte detta det gällde. :)

Nej jag håller med. Måste ha tolkat ditt förra inlägg knasigt på något sätt. Men då sätter ju ofta okunskapen in.. Många ser ju inte om hästen bara är pigg och glad elelr livrädd. :(

Man vet ju att teorier inte kommer att funka, så varför inte sätta upp dem på en nervig krake själv.. :D Stackars häst, men det då hade nog de fattat vad skillnaden på motorns hästar och våra fyrbenta hästar är. :D

Sen tycker jag, helt ärligt, att man kan rida någon annan stans än på vägen. Det är nästan som att ryttarna är ute och provocerar för vi vet alla vad bilfolket tycker om ryttare utefter vägar. Det har varit mycket skriverier i tidningar (i alla fall här) om att vi ska hålla oss borta från vägen.

Och de som är oroliga i trafiken när bilar elelr andra fordon åker förbi borde ju hålla sig ifrån vägen.. Okej för att korsa en väg, men inte ta en hel ridtur/en längre bit längsmed..? :crazy:

Nu blev jag vimsig.. :laugh:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Angående gående så förväntar jag mig att de tittar sig om efter bilar innan de går ut på vägen (där det inte finns övergångsställe), men om de ändå bara går ut, så kör jag ju inte på dom, eller kör över på andra sidan vägen och "kör om", utan jag stannar såklart, även om jag inte är så glad över deras beteende. Men det är ju lite skillnad om en människa helt medvetet skulle gå över vägen, än om en sprallig/rädd häst skulle hoppa ut på vägen.


Nej jag håller med. Måste ha tolkat ditt förra inlägg knasigt på något sätt. Men då sätter ju ofta okunskapen in.. Många ser ju inte om hästen bara är pigg och glad elelr livrädd. :(

Nej visst, många kan inte avläsa djurs beteende och "känslor", men även om hästen är pigg och glad istället för livrädd, så borde man ju sakta in för att förhindra ev. skador. Men jag antar att man inte tänker så långt när man inte vet så mkt om djur...

Sen tycker jag, helt ärligt, att man kan rida någon annan stans än på vägen. Det är nästan som att ryttarna är ute och provocerar för vi vet alla vad bilfolket tycker om ryttare utefter vägar. Det har varit mycket skriverier i tidningar (i alla fall här) om att vi ska hålla oss borta från vägen.

Och de som är oroliga i trafiken när bilar elelr andra fordon åker förbi borde ju hålla sig ifrån vägen.. Okej för att korsa en väg, men inte ta en hel ridtur/en längre bit längsmed..? :crazy:

En längre bit längsmed är ibland nödvändigt för att komma till sin önskade destination. Jag har någongång varit tvungen att rida flera km längsmed en (90-) väg, för att komma dit jag ville. Men samtidigt så hade jag en väldigt lugn häst som inte reagerade alls, har man inte det så ska man inte heller ge sig ut på mkt trafikerade vägar. Visst måste man göra hästen trafikvan någongång, men det är som någon sa lämpligast på stallplan.

Ah, såg nu att jag missat ordet "oroliga" i din text, jag trodde du pratade om att ryttare i allmänhet inte ska vistas i trafiken. Om det är oroliga hästar, så självfallet, är det dumt att rida i trafiken. Vet man att hästen kan bli rädd så undviker man ju... I alla fall om man har lite sunt förnuft, men samtidigt, ibland måste man korsa vägen / rida en bit längsmed.

I övrigt tror jag att du och jag tycker samma sak, bara att vi måhända använder olika ord :p Så jag drar mig ut ur denna diskussionen, såvida inte du hittar något väldigt störande i min text ;)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det är ju det som är poängen!! Att HELA branschen måste ta sitt ansvar, inte bara förarna. Om rutterna skulle läggas så att det inte finns någon anledning till hets och press och om folk kunde låta bli att ha "på minuten"-leverans av allt (fast det inte behövs) så skulle troligen tempot sjunka. Det är dyrt att pressa folk och maskiner till max.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag tror också du och jag ligger på samma nivå i diskussionen. :D
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det med att ta reg nr och ringa åkeriet tycker jag är en bra idé. För oftast brukar ju åkeriets namn stå över hela bilen/släpet också, så det är ju lätt att veta vem man ska ringa!

Jag ringde ett större bolag för några år sedan och frågade om det var deras policy att chaufförerna skulle försöka preja medtrafikanter av vägen? :devil:
Och jag hade lyckats skriva ner reg nr också.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

KL
Det där med att läsa av kan vara svårt, har ett exempel på det. Jag rider ofta på en väg med mycket lite trafik, det finns ingen annanstans att rida för mig om jag inte ska stanna i min egen hage. Min häst brukar fixa att personbilar kommer förbi, men kommer det något större kliver jag in på en sidoväg eller sitter av helt enkelt. Vid detta tillfälle blev hästen orolig av en eller annan anledning när det kom en personbil av lite större format bakom oss. Jag trodde inte att hon skulle reagera så. Hon började steppa sidledes och det fanns ingenstans att ta vägen just där. Bilen kröp närmare så hon blev mer och mer stressad. Till slut fick jag henne in till kanten i alla fall och bilen kunde köra förbi. Jag blev något förvånad när jag fick höra av en komis som bor granne med bilisten att jag hade varit ute och "tränat" min häst så att han inte kunde komma förbi!

Tänkte på en sak till: Ibland är det svårt att veva med armarna för att be någon sakta in, t.ex. om man sitter på en häst som man behöver ha mer kontroll på. Jag gjorde en gång misstaget att heja på en granne och hästen fick spel (inte beroende på bilen) när jag lyfte handen samtidigt som jag höll i tygeln. Hästen slängde sig runt och jag fick en kraftig muskelbristning i den armen som följd (kunde inte rida på ett bra tag...). Efter det så brukar jag bara hälsa med en nick och ett leende!

Annars så håller jag med om att vi alla ska visa varandra ömsesidig hänsyn i trafiken!
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Vad fick du för svar på din fråga? :)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Vadå tränat så du han inte kunde komma förbi? Skulle han göra hästen otrafiksäkar då eller!? :eek: I så fall måste jag påpeka vilken idiot människan är!

Men man tar väll hellre en muskelbristning än en kollision med ett fordon? ;)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det där med att läsa av kan vara svårt

Det där är en sak som vi ryttare borde tänka mera på. Jag har alltid trott att de flesta kan se på en häst när den verkligen är rädd, men jag har på senare tid börjat tänka om. Vi som håller på med hästar blir gärna så hemmablinda, för oss som håller på med dessa djur så är det en sådan självklar sak att när de blir rädda så reagerar de med flykt, men för andra med noll hästerfarenhet så är det inte självklart.

Sedan till det där med lastbilar o dylikt. Skärpta kör-o vilotiderna kom ju för att skydda chauffören, och medtraffikanter, tyvärr så har det istället slagit bakut då chaufförerna måste utnyttja tiden effektivare och pressa sig till varje kilometer som går att få före "färdskrivarkortet måste vila".
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Till att börja med tystnad. Sedan lite "öhh" "hrm" och till slut "nej absolut givetvis inte". Hörde tydligt att den som svarade blev överrumplad.
Men det var lite lustigt när den som svarade hade hämtat sig, då kom kommentaren "ja, jo men det är svårt att veta vem det var om man inte har reg nr". Hördes rätt tydligt att vederbörande ville slippa ifrån problemet eller hur man säger.
När jag glatt levererade reg nr så kom följdfrågan om det var bilen eller släpet som hade det reg nr:et, visste jag inte det så "gick det inte". Vilket jag tolkar som b-s, bara ett försök att slippa ta tag i problemet.

Så i ärlighetens namn vet jag inte om det kom längre än till den som svarade i telefonen... ;)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Hur ska de förstå att hästen är ett flyktdjur när de flesta har noll koll på de flesta djurarter. På sin höjd en katt eller en "hytthund"..

Det är just därför, pga deras okunskap, som jag erfterlyser mer/bättre utbildning!
Innan jag personligen talade med chaufförerna ansåg jag att dom var :devil:, men insåg snabbt att det berodde (oftast..) på okunskap :o:crazy:
Många av dom blev tom upprörda att en så viktig bit i deras utbildning var nästintill obefintlig eller iaf minimal.. :cool:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Måste lägga till en fråga i diskussionen. VARFÖR får inte transportledarna mer skit av omvärlden än vad de får? De är ju ändå de som ordnar rutterna.. :crazy:

Instämmer till fullo! Många chaufförer är pressade/stressade ut i fingerspetsarna o har högt ställda krav på att leverera i tid.:confused:
"Kostymnissarna" på kontoret skiter i hur det blir löst, bara det blir löst, på avtalad tid/pats... Sen om bilen är full eller det rent kör/avståndsmässigt funkar det skiter dom tyvärr i.... :confused:
Men f*n ta den chaufför som blir stannad med felaktiga färdskrivarblad :angel:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

förlåt men vad menar du?? :confused:
jag har inte svarat på något av dina inlägg, eller klagat på att du har gjort något fel?

va menar du mej? jag kommenterade bara hur korkad lastbilschaffören var.??
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Nää jag svarade först Gifted, och sedan skrev lillkillen till mig och jag hade inte svarat på något han/hon? :o hade skrivit. Det lät på lillkillen att jag hade anklagat han/hon när jag inte änns skrivit till denna ^^
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

jaha då förstår jag tyckte de va lite skumt först :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
865
Senast: Aylen
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp