LITE ansvar har man faktiskt som ryttare också. Nu har jag ju ingen aning om vad som har hänt i just detta fallet (mamma säger att man inte ska tro på allt man läser

) och tänker inte uttala mig om det heller. Dock skulle jag näver bäver få för mig att rida på landsväg utan att ha en totalt bombsäker häst. Och då inte bara bombsäker mot lastbilar, utan mot tomma plastpåsar i diket, vatten som skvätter från förbipasserande trafik, och älgen som står ute på åkern som gränsar till vägen... Visst har alla rätt att använda vägen, men finns det alternativ så ta dem istället då?! En lastbil kan knappast köra på skogsstigarna istället.
Det finns många puckade lastbilschaufförer, men minst lika många puckade ryttare

Jag ser dagligen ryttare som rider på landsvägen på kvällarna, för där finns det ju belysning

-till skillnad från i skogen. Att dessutom rida i bredd på en både kurvig, smal och relativt tungt trafikerad väg verkar väldigt intelligent va? Har de då sån otur att det kommer både trafik från båda håll samtidigt i en kurva så spelar det dessutom ingen roll hur säker hästen är, finns det inte plats så gör det inte det. Det är ändå x antal ton som ska stoppas, det gör man inte på två meter...
Självklart är det fruktansvärt dumt av lastbilschaffisarna att hänga sig på tutan, men hur många % av alla gör det? Och att de har bråttom är väl inte så jäkla konstigt, de försöker ju sköta sitt jobb? Tänk lite längre än näsan räcker ibland....