F

favoritponny

Förslag på hur man gör med en svår lastad häst??

Jag sålde min ponny i november. Jag har alltid lastat honom själv. Från början när jag hade honmo var det bara att lägga grimskaftet över halsen och han gick in själv. Sen drabbades jag av en sjukdom som gjorde att jag helt enkelt inte orkade ta hand om hästarna. Lånade ut honom i tre månader och något måste ha hänt under tiden?! Frågan är bara vad?! :confused:
När jag fick hem honom kunde han tjaffsa och bråka, men jag gav mej aldrig utan han skulle in. Vissa gånger, (de flesta efter ett tag) gick mkt bra ibland gick det värre.
Dock på slutet (senaste halvåret) så funkade han jätte bra att lasta. Var som sagt nästan alltid själv.
Hur som helst har det blivit stora problem hon nya ägarna. Det känns jätte tråkigt. Jag har gett dem de förslag som jag har, nu undrar jag om det finns någon som har ytterligare förslag.
Har gett förslag som tex lasthjälpen och stigbett samt att de skall vara lugnt runt omkring, helst att de skall vara ensamma.
Han är ju mest van vid det!
Ge mej råd som jag kan föra vidare!!!
:bump: :bump:
 
Vet inte om det är till nån hjälp men för varje steg han tar på rampen gen han lite godis o sen skaka försiktigt på en hink med havre lite längre in. Tvinga honom inte till NÅNTING för då kommer han få en negativ minnesbild. låt det ta tid...8 timmar om det så behövs men för allt i världen använd inga "tvångs relaterade" metoder!
 
Jag har haft samma problem med en häst som jag hadde för ganska länge sedan..
Han började vägra att gå in i transporten.
Men jag upplevde det aldrig som att han var rädd eller stressad på nått sätt. Han bara vägrade!
Jag satte ögonbindel på honom.
Ledde honom en liten stund precis utanför transporten och sedan in i den. Jag tog av bindeln inne i transporten efter det att rampen var uppe. Och det var inga problem. Han bara stog där och åt sitt hö och brydde sig inte om nått.
Det som är viktigt om man ska använda sig av dena metod är...
Om hästen blir jätte stressad(ryggar/stegrar eller annat dåligt) av att ha ögonbindel:AVBRYT
När man leder hästen med ögonbindel: Var noga med att det är plant underlag så att den inte snubblar.

Denna metod funkade på min häst, men han var som sagt inte rädd för transporten.
Jag vet inte hur en häst som är rädd för transporten skulle reageramed denna metod.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 229
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 816
Senast: Gumman123
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp