Stängde ni luckan trots att hästen fick sån panik?Största felet.
Börja med att ha lilla luckan (dörren man går ut genom) och, om det finns, lilla luckan på fronturlastningen, öppen.

Det blir ljusare i transporten och blir mer inbjudande för hästen att gå in.
Det låter som om hästen är bakskygg - rädd för att få stryk?
Tvinga INTE, INTE in honom då, utan låt honom ta den tid han behöver, för att inse att det inte ÄR någon som kommer slå honom.

Ta gärna bort mellanväggen också!
Mitt C-ponnysto var precis likadan. Hon HADE fått stryk, av min ridlärare...
Inget jag vill prata om; tårarna samlas i ögonen med en gång, men jag kan säg att vi inte lastade henne mer sen den dagen, i princip.
I somras tog vi upp lastningen igen, då mina föräldrar skildes (vi hade även köpt en transport med frontlucka, vilket underlättade).
Hon var så bakrädd att hon inte gick upp mer än med framhovarna på lemmen, max 20 cm upp.
När hon väl gick hela vägen upp i transporten, fick hon backa ur så fort hon kände sig "hotad". (Det fanns förstås inget 'hot', mer än i hennes fantasi och minne).
När hon hade backat ur själv, gjorde vi en liten volt, och gick upp igen.
Detta gjorde vi i ca ½ månads tid (så lång tid som det tog att få henne att gå in med alla 4:a i transporten).
Därefter la jag grimskaftet över halsen på henne (hade ingen mellanvägg) och började gå utåt-bakåt.
Backade hon efter mig, drog jag bara i grimskaftet lite lätt framåt, och sa på så sätt: "Nej, du ska stanna här inne, det är JAG som ska gå bakåt". Hela tiden studerade jag öronspelet; VAR hon på väg att backa ut, då stannade jag, så fick hon backa ut helt själv. (In igen efter det).
Efter 1 månads tid, så stod hon själv, helt avslappnat i transporten. Folk fick gå runtomkring transporten, jag fick smälla i dörrar, skramla med spann m.m.
Inlägget blev lite luddigt, tror jag, men jag hoppas du fick några bra tips.

Låt hästen ta god tid på sig, och tappa ALDRIG humöret eller tålamodet!
Finns via PM/i tråden för fler tips.

Lycka till!