Lastningsproblem!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare smiling_sun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 955
S

smiling_sun

Min treåring har varit mycket svår att köra i transport. Det tar oftast 4 timmar att få in honom i transporten. Han är inte alls rädd för att gå upp på rampen och halvvägs in i transporten, men när han kommit så långt att han inte längre ser vad som händer utanför så backar han ut igen för att liksom "ha koll". Det verkar ibland som om han har klaustrofobi eller något, att han känner sig flyktbenägen när han står i släpet. Sist vi körde honom så kastade han sig bakåt i släpet och stod och sparkade som en galning, då hade han tydligen sparkat sönder mattan som sitter på ranpen och fastnat i den och fått panik. Sedan dess har vi inte provat att lasta honom. Någon som har några tips att ge??

alla hästar har mer eller mindre klaustrofobi. och det mest onaturliga för dem är att gå in i ett litet trångt, mörkt utrymme - transporten.
mitt enda tips är att träna mycket, gå in gå ut, se till att han backar på ditt kommando, börjar han backa själv, vänta en sekund, backa honom sedan. sätt upp olika mål på rampen dit han ska gå, och kunna stå still där, backa sedan, går han inte ända dit du har tänkt, så backa. då tar du bort momentet "jag ska lasta hästen".. går han längre än du har tänkt, så backa. viktigt att han får känna att när han gör rätt så får han vila, stå still och bli klappad.
när jag gör detta så står jag utanför transporet och sänder in min häst. hon har varit så tjurig på lastningen, men nu går hon in utan att tveka, och står still.
det är svårt om han inte står still när det är stängt. men om du tränar å tränar kanske han börjar känna sig trygg där inne...
mycket svårt ämne..
:crazy: :bow:

tack! Det ska jag prova, efter att vi har lagat rampen.. :crazy: Man kan inte bli arg på honom heller för då blir han ännu värre och går ingenstans. Så fort han känner minsta lilla press på sig så backar han. Därför har vi väntat ut honom och det brukar ta ca 4 timmar.. :cry:

Hejsan..tänkte på en sak...du kan nämligen göra såhär om du har en fronturlastning i din transport...så pröva och fäll ner fronturlastningen så det är öppet och flytta gärna mellanväggen så han kan gå ut när han vill om han får panik...det finns faktiskt en del som ställer in transporten i hagen och så får hästarna gå och nosa på transporten...pröva det

fast den dagen när frontluckan är stängd, och hästen vet att han brukar kunna komma ut fram, vad händer då?
jag tränar alltid med framdörren stängd, så att hon inte ska tro att hon kan komma ut fram.
:)

Mat i transporten?
Min gammelpålla var bevärlig att få in pga tråkiga erfarenheter.
Vi började med att lasta henne varje kväll och när hon kom in fick hon äta kvällshavren där och sedan gå ut. Vi stängde inte baklämmen utan det var helt öppet.
Kan det vara något? Att få honom att känna sig trygg därinne.

Stängde ni luckan trots att hästen fick sån panik?Största felet. :crazy:

Börja med att ha lilla luckan (dörren man går ut genom) och, om det finns, lilla luckan på fronturlastningen, öppen. :)
Det blir ljusare i transporten och blir mer inbjudande för hästen att gå in. :)

Det låter som om hästen är bakskygg - rädd för att få stryk?
Tvinga INTE, INTE in honom då, utan låt honom ta den tid han behöver, för att inse att det inte ÄR någon som kommer slå honom. :)
Ta gärna bort mellanväggen också! :)

Mitt C-ponnysto var precis likadan. Hon HADE fått stryk, av min ridlärare...
Inget jag vill prata om; tårarna samlas i ögonen med en gång, men jag kan säg att vi inte lastade henne mer sen den dagen, i princip.

I somras tog vi upp lastningen igen, då mina föräldrar skildes (vi hade även köpt en transport med frontlucka, vilket underlättade).
Hon var så bakrädd att hon inte gick upp mer än med framhovarna på lemmen, max 20 cm upp.

När hon väl gick hela vägen upp i transporten, fick hon backa ur så fort hon kände sig "hotad". (Det fanns förstås inget 'hot', mer än i hennes fantasi och minne).
När hon hade backat ur själv, gjorde vi en liten volt, och gick upp igen.
Detta gjorde vi i ca ½ månads tid (så lång tid som det tog att få henne att gå in med alla 4:a i transporten).
Därefter la jag grimskaftet över halsen på henne (hade ingen mellanvägg) och började gå utåt-bakåt.
Backade hon efter mig, drog jag bara i grimskaftet lite lätt framåt, och sa på så sätt: "Nej, du ska stanna här inne, det är JAG som ska gå bakåt". Hela tiden studerade jag öronspelet; VAR hon på väg att backa ut, då stannade jag, så fick hon backa ut helt själv. (In igen efter det).
Efter 1 månads tid, så stod hon själv, helt avslappnat i transporten. Folk fick gå runtomkring transporten, jag fick smälla i dörrar, skramla med spann m.m. :)

Inlägget blev lite luddigt, tror jag, men jag hoppas du fick några bra tips. :)
Låt hästen ta god tid på sig, och tappa ALDRIG humöret eller tålamodet! :)

Finns via PM/i tråden för fler tips. :)
Lycka till!

Vi har tyvärr ingen transport med fronturlastning och dessutom är släpet ganska litet, men när vi tränar att lasta honom så tar vi bort mellanväggen. Hästen är inte alls bakskygg! Han bryr sig inte om när man stänger lucken, uten det är när han känner att han inte kommer någonstans som han blir rädd.

Aha, jag förstod inte det av ditt första inlägg :)

Om han nu får sån panik när han märker att han sitter fast & inte kommer någonstans, varför stänger ni ändå bakluckan? :confused:

Låt hästen stå så länge som han vill inne i transporten, och avsluta sedan träningen när han varit duktig och stått inne i några minuter.
Gör om detta tills han står lugnt och fint, och inte får panik.

Du är ju inte ensam om detta problem.

Jag har alltid snabbt rett ut problemet med pedagogik, träning, beröm och en repgrimma.

Vet att många reder ut problemet genom att bara ta en transport med vit insida och fungerande innerbelysning.

Fronturlastning är ett otyg, det bästa är att vänja hästen vid den mest vanliga lastningsmetoden.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 363
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka... 2
Svar
37
· Visningar
4 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka