Lastningstips?

• Hästhantering
  • Trådstartare Trådstartare ann-iisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 962
A

ann-iisen

Hej!
Jag rider en 16 årig finnhäst, som vi nu skall börja lastträna igen så vi kan åka på tävlingar och sånt.:) Men problemet är att hon själv vet att hon är tung, så hon vill inte gå in i transporten, för hon är rädd att den ska gå omkull..:( Så har ni några bra tips/förslag hur man skulle få henne in i transporten??:confused:

// Anna

Sv: Lastningstips?

Öva öva och öva lite till.

Ta det steg för steg. Från början kanske det räcker med att hon bara kliver upp på lämmen.
Beröm massor när hon gör rätt.
Skulle hon göra "fel" så gör ingen affär av det utan börja om från början och beröm när hon gör rätt.
Osv.
Men det går inte på en dag, du får säkerligen räkna med att lägga ut veckor eller kanske nån/några månader om hon är svårlärd.

Sen kanske det är en idé att låta henne stå brett alltså flytta/ta bort mellanväggen om hon känner att det skulle bli stadigare?

Har hon sagt så till dig;)

Nej. Alla hästar är skeptiska till att gå in i en låda som kanske dessutom svajar.

Ta det lugnt o träna på att hon ska följa med dig- överallt.

Ledarskap äe a och o. När du har det kommer hon att följa dig överallt.

Träna på detta. Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 027
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 085
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 713
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka