Lastträning 101 - Pepp & Inspo

WildHorse

Trådstartare
Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last tråd?
Att lasta sin häst är ju en rätt viktigt grundkunskap som ändå väldigt många har problem med. Sökte runt lite men hitta mest bara inaktiva trådar och/eller individuella trådar.

Vore det inte kul med en inspo tråd där vi delar med oss av vår träning, fram och bakslag? :D

Så hur många har lasttränat idag och hur gick det?
 
Jag har inte lasttränat idag men vi har hunnit med 2 ggr nu under våren, en gång själva och en gång med hjälp av en duktig bekant som kom med tips och råd. Just nu är vi i läget att hästen går in och äter men vågar inte stå kvar utan vill gärna backa ut igen när hon tagit en tugga hö. Så framgent kommer vi i första hand fokusera på att göra henne trygg med att stå kvar i transporten innan vi kan börja stänga bakom.
 
Kommer sätta igång med lite lastträning igen inom kort så är gärna med här och läser.

Vår pärla går in själv när vi är hemma men vill inte alltid när vi är borta. Vi borde kanske därmed åka iväg en liten bit och träna lastningen på ny plats, men då blir det genast mer tidskrävande…

Tänker att vanan att gå in hemma under lugna former ändå ger resultat även på bortaplan i längden!
 
Jag tänker jag går väl först. :angel: Edit: Hann visst inte 😅 .
Jag har egentligen en trio lättlastade hästar i det att vid behov går dom på men egentligen är den där lådan något dom inte vill vara i närheten av. Undantag Alva, hon älskar godislådan. :p Dock ogillar hon att vara fastbunden, oavsett i eller utanför godislådan och hon är oxå medveten om att hon kan spränga det mesta hon sätter manken till. :cautious:
Så fokus för hennes del är att lära sig att vänta och stanna kvar, oavsett om bommen eller rampen är uppfälld eller inte så matte kan åka själv utan att vara tvungen till att hyra front ur lastning.

Dom andra två är fokus på att helt enkelt göra transporten till en rolig och säker plats att vara på. Axel som inte har något behov av att resa för klart snabbast framsteg. Det där med att inte låta sig påverkas av tidspress är verkligen inte lätt.
Zarre som ganska snart kommer bli tvungen att lasta om några dagar är egentligen inte redo för det. Så igår körde vi ett genrep på hur jag ska lasta på onsdag. Även om jag egentligen inte vill blanda in -R helt plötsligt så behöver han komma till veterinären.
Så min kompis skulle visa hur hon gjort senast hon åkte själv. Det har något system med rep hit och dit som equiteraputen visat henne när Zarre vägrat.
Jag kände mig än mer än lost, även när jag till viss del förstod tanken om det så gillade jag det inte. Och jäklar vad tydligt det blir hur mycket man påverkar hästarna, för trots att det fungerade hur bra som helst för min kompis så blev det bara till det kaos som det kändes som i min hjärna och hästen gick inte direkt på. 🤣

Så efter en stund avbröt jag och körde på mitt kanske inte helt optimala sätt ur säkerhetssynpunkt men som jag kände mig bekväm med och vips 5 min senare var han lastad!
Glad att vi körde genrep!
 
Jag har inte lasttränat idag men vi har hunnit med 2 ggr nu under våren, en gång själva och en gång med hjälp av en duktig bekant som kom med tips och råd. Just nu är vi i läget att hästen går in och äter men vågar inte stå kvar utan vill gärna backa ut igen när hon tagit en tugga hö. Så framgent kommer vi i första hand fokusera på att göra henne trygg med att stå kvar i transporten innan vi kan börja stänga bakom.
Jag är i samma situation (och har varit ett tag nu.....).
Haft proffshjälp två gånger. En tyckte jag inte lyssnade riktigt på mig/vårt problem och där blev typ inga framsteg alls.
Den andra hjälpte mig mycket men vi hann inte befästa och sen kunde tränaren inte mer.

"Ta proffshjälp" säger alla men herregud vad svårt det är att hitta någon!
Mvh uppgiven
 
Ja verkligen, det där med att hitta hjälp är verkligen inte alltid lätt. Man behöver nästan vara ganska rejält påläst själv för ett ens kunna sålla bland "proffsen". Och sen lyckas hitta någon i närheten är inte det lättaste, och just för lastträning går det ju inte direkt att åka regelbundet till en tränare längre bort 😅
 
Ja verkligen, det där med att hitta hjälp är verkligen inte alltid lätt. Man behöver nästan vara ganska rejält påläst själv för ett ens kunna sålla bland "proffsen". Och sen lyckas hitta någon i närheten är inte det lättaste, och just för lastträning går det ju inte direkt att åka regelbundet till en tränare längre bort 😅
Och alla tips jag hittar online, i böcker mm handlar om hur man får in hästen.
Det är inga problem för mig, jag skickar in min. Sen är han inte trygg nog att stå kvar. Ett tag lastade jag nästan varje dag i typ en månad men då har jag inte tid till något annat alls..
 
Vi har gått från att inte alls gå på till att gå raka vägen in (jag står utanför) och stå kvar rätt bra. Men vi kom så långt att vi började jobba med bommen och det var helt ok. Sen när det blev att jag la på bommen och åkte något varv runt gården då har vi fått lite bakslag. Så nu går det bra tills jag börjar greja med bommen. Då går han ut. Inte fort eller så, bara går. Känns lite segt...
 
Och alla tips jag hittar online, i böcker mm handlar om hur man får in hästen.
Det är inga problem för mig, jag skickar in min. Sen är han inte trygg nog att stå kvar. Ett tag lastade jag nästan varje dag i typ en månad men då har jag inte tid till något annat alls..
Har du testat på att träna in duration vid en target i icke lastnings sammanhang och sedan tagit med den in i transporten? Det är iaf det som är planen för min dam just nu.
 
Förlåt om jag klampar in som en elefant i en porslinsbutik men jag måste fråga, ingen av mina hästar har varit svårlastade, utan alla har bara gått rakt på. Den förra kunde bli stressad och vägra om han inte fick lukta först men gav man honom den sekunden så var det inga problem. Så till min fråga och fundering, ni som har svårlastade hästar, hur är eran mindset när ni ska lasta?

Jag tänker alltid att det är inte värre att gå på släpet än att gå in i boxen, stallet eller whatever.
Kan det vara så att ni gör en stor grej av det, hästarna känner ju verkligen direkt om vi spänner oss, dom går inte att lura.

Sedan när ni väl åker, kryper ni i kurvor? Jag menar verkligen kryper, jag kör för det mesta inte fortare än ca 14 km/h i tex rondeller. Raksträckor är ju inga problem bara man planerar eventuella svängar i tid. Min första blev faktiskt svårlastad efter att en vän kört, men det gick över efter en bra resa igen.

Jag vill absolut inte trycka till någon, bara väcka en fundering kanske, take it or leave it sas.
 
Sedan när ni väl åker, kryper ni i kurvor? Jag menar verkligen kryper, jag kör för det mesta inte fortare än ca 14 km/h i tex rondeller. Raksträckor är ju inga problem bara man planerar eventuella svängar i tid. Min första blev faktiskt svårlastad efter att en vän kört, men det gick över efter en bra resa igen.
Mycket bra att tänka på! Även raksträckor där underlaget inte är helt hundra. Hoppade in o släpet en gång när vi försökte lokalisera var ett konstigt ljud kom ifrån om det var släpet eller bilen.
Kan säga att det var en rejäl tankeställare att vara där bak, trots att min kompis körde långsamt var det ändå otroligt mer skumpigt/högljutt än jag anat. Har påverkat rejält hur jag kör iaf!

Här även varit med om att skötar dörren gick i baklås en gång när jag var i, kan säga att jag kände väldig sympati för hästarna som vill slänga sig ut direkt när man öppnar. Det var en upplevelse. 😅
 
Har du testat på att träna in duration vid en target i icke lastnings sammanhang och sedan tagit med den in i transporten? Det är iaf det som är planen för min dam just nu.
Nej, jag har haft tankar i de banorna men är helt oerfaren gällande den sortens träning. Hittills har det känts för övermäktigt faktiskt..
 
Förlåt om jag klampar in som en elefant i en porslinsbutik men jag måste fråga, ingen av mina hästar har varit svårlastade, utan alla har bara gått rakt på. Den förra kunde bli stressad och vägra om han inte fick lukta först men gav man honom den sekunden så var det inga problem. Så till min fråga och fundering, ni som har svårlastade hästar, hur är eran mindset när ni ska lasta?

Jag tänker alltid att det är inte värre att gå på släpet än att gå in i boxen, stallet eller whatever.
Kan det vara så att ni gör en stor grej av det, hästarna känner ju verkligen direkt om vi spänner oss, dom går inte att lura.

Sedan när ni väl åker, kryper ni i kurvor? Jag menar verkligen kryper, jag kör för det mesta inte fortare än ca 14 km/h i tex rondeller. Raksträckor är ju inga problem bara man planerar eventuella svängar i tid. Min första blev faktiskt svårlastad efter att en vän kört, men det gick över efter en bra resa igen.

Jag vill absolut inte trycka till någon, bara väcka en fundering kanske, take it or leave it sas.
Min ena är svårlastad. Hon blev stressad så fort vi gick bredvid en öppen transport, även om vi inte skulle iväg (och då var jag ju absolut inte stressad, vi skulle ju bara till hagen/stallet/whatever). Om man har en häst utan tråkiga erfarenheter så är det kanske bara att glatt kliva in, men om man börjar med en häst med negativa erfarenheter behöver det verkligen inte vara så enkelt. Vi ber ju dem gå in i ett trångt utrymme, dessutom uppför en ramp och sen tidigare bagage på det. Jag har fått träna jättemycket med min (och tagit in hjälp) och får numera kommentarer om att det verkar vara så enkelt för mig att åka iväg med mina hästar. Men vi har ett utarbetat system hur vi gör när vi åker som jag aldrig bryter - tex vill jag inte ha någon annan ens stående i närheten av transporten utan jag vill lösa allt själv. Min häst litar på mig, och hon litar inte på främlingar, speciellt i transportsammanhang.
 
Min ena är svårlastad. Hon blev stressad så fort vi gick bredvid en öppen transport, även om vi inte skulle iväg (och då var jag ju absolut inte stressad, vi skulle ju bara till hagen/stallet/whatever). Om man har en häst utan tråkiga erfarenheter så är det kanske bara att glatt kliva in, men om man börjar med en häst med negativa erfarenheter behöver det verkligen inte vara så enkelt. Vi ber ju dem gå in i ett trångt utrymme, dessutom uppför en ramp och sen tidigare bagage på det. Jag har fått träna jättemycket med min (och tagit in hjälp) och får numera kommentarer om att det verkar vara så enkelt för mig att åka iväg med mina hästar. Men vi har ett utarbetat system hur vi gör när vi åker som jag aldrig bryter - tex vill jag inte ha någon annan ens stående i närheten av transporten utan jag vill lösa allt själv. Min häst litar på mig, och hon litar inte på främlingar, speciellt i transportsammanhang.
Min är också livrädd för parkerade transporter men inga problem att kliva på sin egen😅
Jag har dock fronturlastning som alltid är öppen när jag lastar. Tycker det gör typ alla hästar mer välvilliga till lastning😊

Håller med om att man ska hålla på sin rutin. Är alltid när andra ska ”hjälpa till” som man plötsligt får problem.
 
Förlåt om jag klampar in som en elefant i en porslinsbutik men jag måste fråga, ingen av mina hästar har varit svårlastade, utan alla har bara gått rakt på. Den förra kunde bli stressad och vägra om han inte fick lukta först men gav man honom den sekunden så var det inga problem. Så till min fråga och fundering, ni som har svårlastade hästar, hur är eran mindset när ni ska lasta?

Jag tänker alltid att det är inte värre att gå på släpet än att gå in i boxen, stallet eller whatever.
Kan det vara så att ni gör en stor grej av det, hästarna känner ju verkligen direkt om vi spänner oss, dom går inte att lura.

Sedan när ni väl åker, kryper ni i kurvor? Jag menar verkligen kryper, jag kör för det mesta inte fortare än ca 14 km/h i tex rondeller. Raksträckor är ju inga problem bara man planerar eventuella svängar i tid. Min första blev faktiskt svårlastad efter att en vän kört, men det gick över efter en bra resa igen.

Jag vill absolut inte trycka till någon, bara väcka en fundering kanske, take it or leave it sas.
Min gillar inte att vara "instängd" och definitivt märkt skillnad från transport till transport. Hade samma grej med en spolspilta som är väldigt trång, hon tyckte inte alls det va kul att gå in där, men blev väldigt duktig till slut. Sen vet jag att hon tycker rampen är äcklig och tror inte step in hade gjort stor skillnad för min häst :)
 
Förlåt om jag klampar in som en elefant i en porslinsbutik men jag måste fråga, ingen av mina hästar har varit svårlastade, utan alla har bara gått rakt på. Den förra kunde bli stressad och vägra om han inte fick lukta först men gav man honom den sekunden så var det inga problem. Så till min fråga och fundering, ni som har svårlastade hästar, hur är eran mindset när ni ska lasta?

Jag tänker alltid att det är inte värre att gå på släpet än att gå in i boxen, stallet eller whatever.
Kan det vara så att ni gör en stor grej av det, hästarna känner ju verkligen direkt om vi spänner oss, dom går inte att lura.

Sedan när ni väl åker, kryper ni i kurvor? Jag menar verkligen kryper, jag kör för det mesta inte fortare än ca 14 km/h i tex rondeller. Raksträckor är ju inga problem bara man planerar eventuella svängar i tid. Min första blev faktiskt svårlastad efter att en vän kört, men det gick över efter en bra resa igen.

Jag vill absolut inte trycka till någon, bara väcka en fundering kanske, take it or leave it sas.

Alla hästar jag träffat eller ägt som varit svårlastade har haft kombinationen ytterst sällan lastade + dåliga erfarenheter av antingen åkande-upplevelsen eller det som händer när man kommer fram.

En bra uppfödare kör första lastträningen när dom är föl, i mitt tycke. Utifall sto eller föl behöver till kliniken. Och en bra unghästtränare/ägare övar på både lastning och att lägga positiva erfarenheter, att åka i låda = något trevligt händer sen.

Det är inte det lättaste att lägga dom "träningsmilen" på hästar som missat att få den träningen när dom var små. Det tar längre tid och mer tålamod, och många ägare skiter i det och tar det som att det är normalt med krångel.

Men ja, det har såklart med människans mindset att göra också... Matte orolig, spänd, tidspressad = häst orolig och spänd och vill bara bort från det obehagliga.
 
Förlåt om jag klampar in som en elefant i en porslinsbutik men jag måste fråga, ingen av mina hästar har varit svårlastade, utan alla har bara gått rakt på. Den förra kunde bli stressad och vägra om han inte fick lukta först men gav man honom den sekunden så var det inga problem. Så till min fråga och fundering, ni som har svårlastade hästar, hur är eran mindset när ni ska lasta?
Jag kan försäkra att det inte handlar om mitt "mindset".
Alla hästar jag träffat eller ägt som varit svårlastade har haft kombinationen ytterst sällan lastade + dåliga erfarenheter av antingen åkande-upplevelsen eller det som händer när man kommer fram.

Jag hade råd med häst men inte transport samtidigt, alltså åkte inte min häst på en (för lång) period. Och sen när vi åkte var det inget kul (veterinär, flytt) för det var då jag lånade transport. Ja det var väl dåligt av mig som ägare att jag inte hade pengar till transport också som nyexaminerad men så var det.

Inga dåliga upplevelser inuti transporten, men en generellt reaktiv/xenofob häst har vi hamnat där vi hamnat. Och min häst kan tycka det är otäckt att gå in i stallet också om han inte gjort det på ett tag, så handlar inte bara om transporten @super
 
...nu vet jag varför jag hållit mig borta från att skriva i den här typen av trådar men hade hoppats på mer pepp/tips men var väl dumt av mig.
 
Alla hästar jag träffat eller ägt som varit svårlastade har haft kombinationen ytterst sällan lastade + dåliga erfarenheter av antingen åkande-upplevelsen eller det som händer när man kommer fram.

En bra uppfödare kör första lastträningen när dom är föl, i mitt tycke. Utifall sto eller föl behöver till kliniken. Och en bra unghästtränare/ägare övar på både lastning och att lägga positiva erfarenheter, att åka i låda = något trevligt händer sen.

Det är inte det lättaste att lägga dom "träningsmilen" på hästar som missat att få den träningen när dom var små. Det tar längre tid och mer tålamod, och många ägare skiter i det och tar det som att det är normalt med krångel.

Men ja, det har såklart med människans mindset att göra också... Matte orolig, spänd, tidspressad = häst orolig och spänd och vill bara bort från det obehagliga.
Precis. Min har aldrig åkt i transport tills jag köpte henne, hon va extremt duktig i början och verkade inte tycka kliniken va något dåligt heller, och verkade tycka det är skönt med behandlingar hon har fått, men själva åkandet i släpet och stå instängd är väl inte höjdare. Så hon går in, men jag märker definitivt hon gör det för jag vill det och inte känner sig trygg med det, så planen är att träna träna träna så det känns som en rolig stund och inte något jobbigt.
 
Mina bästa tips...

Ta reda på om hästen är bekväm när den står där inne - alltså, har den lagom med utrymme? Är luften ok? Vill den stå brett? Vill den ha sällskap? Använd BRA släp. Tillräckligt stora och starka för just din häst, boggie minskar skaket, ventilationen är viktig. Kläm inte in en stor och rädd häst i en liten skräplåda där väggar och golv sviktar och det skramlar och skakar.

Var mycket aktsam om dina egna känslor. Du är den vuxna i relationen - det är du som måste kontrollera dina känslor, du ska inte försöka kontrollera hästens känslor. Hästen ska få lov att känna det den känner så den sen kan släppa det, och du ska vara där som ett stadigt och lugnt stöd den kan söka trygghet i. Andas andas andas. Aum shanti shanti, eller valfritt mantra eller metod 😅. Men DU måste hålla dig stabil i både tankar och känslor.

Håll inte fast, dra inte. Fråga, vänta på svar. Samma om du jobbar med R+. Små steg, små frågor, pusha det inte.

Avsluta träningen på ett litet framsteg, en liten lugnhet. Bli inte för ambitiös och jaga framsteg för fort. Hellre tio pass om tio minuter, än ett jättepass på 100 minuter. Korta och positiva pass är betydligt bättre för inlärningen, och du kan köra flera på samma dag om du låter hästen pausa i hagen mellan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp