Lastträning 101 - Pepp & Inspo

Jag kan inte sätta fingret på varför men jag gillar bommar bättre, känns som att hästarna gör det med. Dörren är liksom större, läskigare, kommer svepande, tar i bakhovarna och hasen.
Jag har inte heller något konkret skäl eller jättestor erfarenhet av dörrar men tycker dörrarna känns klenare, och stängs ofta nertill på ett sätt jag inte är helt bekväm med (behöva böja sig ner vid hovarna/bakom).
Jag tänker lite det också. Jag skulle gissa att min häst är bredåkare och i släpet som finns att låna i stallet är det plyfadörrar bak. Har man då sidoväggen fälld åt sidan finns det inget stabilt att fästa vänstra bakdörren i och om hästen då försöker sätta sig bakåt lär den knäckas, om inte i träet så i fästena iaf vilket känns sådär.
 
Ja har du egen transport kan du göra så, men jag tycker inte att det egentligen ger något. Det enda dom lär sig då är att transporten kan vara ok när hästen är själv med den i hagen.

Så fort den är utanför hagen, grimskaftet på, människa med, så är det en helt ny situation. Det finns liksom inga genvägar.

Jag tycker det ger mer effektiv träning (och mindre skaderisk på häst och transport) att träna på att ni tillsammans ska vara nära transporter utan att lasta. Ställ transporten nära gräs och led henne dit för att beta en stund varje dag. När det är helt neutralt, kör en kort lastträning varje dag. Sätt en timer på 10 minuter, gör det till en del av den dagliga rutinen. Inga krav på att hästen ska gå en viss sträcka in, bara "nu ska vi gå till lådan och äta godis". När det är helt neutralt, be om en hov på ramp. Osv.

Om du har egen transport alltså, ska man hyra får man köra med lite högre träningsintensitet.

(Jag tränar med R+)
Det är inte i hagen :)
 
Alla hästar jag träffat eller ägt som varit svårlastade har haft kombinationen ytterst sällan lastade + dåliga erfarenheter av antingen åkande-upplevelsen eller det som händer när man kommer fram.
Ja, jag tror mycket på det där med erfarenheter - är det jobbigt/skrämmande att åka låda vill man inte göra det igen, typ.

En bra uppfödare kör första lastträningen när dom är föl, i mitt tycke. Utifall sto eller föl behöver till kliniken. Och en bra unghästtränare/ägare övar på både lastning och att lägga positiva erfarenheter, att åka i låda = något trevligt händer sen.

Det är inte det lättaste att lägga dom "träningsmilen" på hästar som missat att få den träningen när dom var små. Det tar längre tid och mer tålamod, och många ägare skiter i det och tar det som att det är normalt med krångel.

Men ja, det har såklart med människans mindset att göra också... Matte orolig, spänd, tidspressad = häst orolig och spänd och vill bara bort från det obehagliga.
Det där med att träna hästar som små och att det skulle vara svårt att "ta igen" det när de blir vuxna vet jag inte om jag rakt av håller med om. Jag/vi har fyra islandshästar hemma i stallet och även om vi köpt dem som (relativt) vuxna har jag någorlunda koll på deras uppväxt (känner uppfödarna till tre av dem) och de är inte lasttränade som föl/unghästar. Tvärtom är de rätt lite hanterade alls fram till inridningen, men har ju alla i någon form åkt transport (en har flugit från Island) innan de kom till oss. De har varit noll problem att lasta och att lära att "lasta sig själva", dvs bli skickade in på transporten. Tror faktiskt mest att det är avsaknaden av dåliga erfarenheter som gör att lastträning blir lätt! (och ja, såklart påverkar man själv också om man är väldigt stressad)
 
Ja, jag tror mycket på det där med erfarenheter - är det jobbigt/skrämmande att åka låda vill man inte göra det igen, typ.


Det där med att träna hästar som små och att det skulle vara svårt att "ta igen" det när de blir vuxna vet jag inte om jag rakt av håller med om. Jag/vi har fyra islandshästar hemma i stallet och även om vi köpt dem som (relativt) vuxna har jag någorlunda koll på deras uppväxt (känner uppfödarna till tre av dem) och de är inte lasttränade som föl/unghästar. Tvärtom är de rätt lite hanterade alls fram till inridningen, men har ju alla i någon form åkt transport (en har flugit från Island) innan de kom till oss. De har varit noll problem att lasta och att lära att "lasta sig själva", dvs bli skickade in på transporten. Tror faktiskt mest att det är avsaknaden av dåliga erfarenheter som gör att lastträning blir lätt! (och ja, såklart påverkar man själv också om man är väldigt stressad)

Det är så få som köper häst direkt från uppfödaren, betydligt fler som köper dom från någon där det gått snett.

Om uppfödare och unghästtränare tränar lastning innan försäljning så minskar risken för att hästarnas första lastträningar och lastningar går på tok. Det minskar risken för att hästen ska bygga på sig ett bagage av dåliga erfarenheter. Samma med ledhyfs, stå lugnt med hovis, träffa veterinär osv. Det gör det lättare för hästen senare i livet - för alla har inte kompetensen att träna in såna moment.

Tänk om islänningarna dina inte kommit till dig, utan till oerfarna och nervösa människor?
 
Jag tänker lite det också. Jag skulle gissa att min häst är bredåkare och i släpet som finns att låna i stallet är det plyfadörrar bak. Har man då sidoväggen fälld åt sidan finns det inget stabilt att fästa vänstra bakdörren i och om hästen då försöker sätta sig bakåt lär den knäckas, om inte i träet så i fästena iaf vilket känns sådär.

Jag föredrar egentligen bommar och då en lång bom, min häst står (som I faktiskt står med bakhovarna) brett. Men jag fick köpa min kompis släp när hon bytte och då var det dörrar och min häst går bra att säga till att inte backa så det fick vara fine. Jag kör honom med mellanväggen åt sidan ändå så fäster bara dörrarna i golvet (det görs från normal höjd dock) och lägger över bommen mellan dem. Inget jag skulle gjort om jag hade en häst som ville kasta sig ut och jag velat det bakom skulle hålla. Tror inte jag velat stänga bakom en sådan häst om jag själv fick bestämma dock men det är varför jag föredrar bommar egentligen.

Annars trivs jag med dem. De står rakt ut åt sidan och är lätta att stänga om hästen.
 
Det är inte i hagen :)

Men även om du snabbstolpar runt transporten någon annanstans, vad är poängen? Varför kan hon inte få beta lugnt och utforska den när du är med och håller i snöret? Det fyller liksom inget större syfte att låta hästen utforska den lös, när verkligheten är så att majoriteten av gångerna du sen ska lasta kommer du behöva ha grimskaft på.

Eller är det så att det är lugna promenader ni behöver börja med att träna på, att hon inte är ledtam?
 
Men även om du snabbstolpar runt transporten någon annanstans, vad är poängen? Varför kan hon inte få beta lugnt och utforska den när du är med och håller i snöret? Det fyller liksom inget större syfte att låta hästen utforska den lös, när verkligheten är så att majoriteten av gångerna du sen ska lasta kommer du behöva ha grimskaft på.

Eller är det så att det är lugna promenader ni behöver börja med att träna på, att hon inte är ledtam?
Nej Jag har redan tänkt ut en lösning som jag tänker testa under en period och om jag känner jag behöver tips så frågar jag då. Vet inte riktigt vart du får ifrån med ledtam etc, det stämmer inte överens med verkligheten :)
 
Det är så få som köper häst direkt från uppfödaren, betydligt fler som köper dom från någon där det gått snett.
Vi har köpt tre av fyra via vår tränare som hade dem i träning på uppfödarnas uppdrag, men det blir ju nästan som "direkt från uppfödaren" plus lite träning då :) De var fyra, fyra respektive fem år när vi köpte. Alla inridna i slutet på det år de fyllde tre, högst sparsamt hanterade (gått i unghästflock) innan dess. Den fjärde var 9 när vi köpte henne (vi blev ägare nummer två efter uppfödaren) och är faktiskt den som har haft mest synpunkter på att bli lastad (men också "lastar sig själv" om man gör rätt).

Om uppfödare och unghästtränare tränar lastning innan försäljning så minskar risken för att hästarnas första lastträningar och lastningar går på tok. Det minskar risken för att hästen ska bygga på sig ett bagage av dåliga erfarenheter. Samma med ledhyfs, stå lugnt med hovis, träffa veterinär osv. Det gör det lättare för hästen senare i livet - för alla har inte kompetensen att träna in såna moment.

Det har du säkert rätt i, och hade våra hästar varit kvar i träning lite längre tid hade lastning också blivit ett naturligt moment eftersom de då säkerligen hade fått börja åka iväg på lite tävlingar mm.

Tänk om islänningarna dina inte kommit till dig, utan till oerfarna och nervösa människor?
Jag vill ju egentligen tro att jag inte alls gör något särskilt, jag är liksom bara lugn och försöker visa hästen vad jag vill att den ska göra. Med viss eftertanke kring hur hästen uppfattar olika saker, min egen position osv, men verkligen inget som inte "vem som helst" skulle kunna göra med fem minuters instruktion. Dock hoppas jag ju innerligt att oerfarna och nervösa människor inte köper så unga hästar som 4-5 år. Inte på grund av eventuellt bristande lastningsträning utan helt enkelt att så unga hästar är väldigt gröna och behöver någon lugn och kunnig person som kan vidareutbilda dem!
 
Jag vill ju egentligen tro att jag inte alls gör något särskilt, jag är liksom bara lugn och försöker visa hästen vad jag vill att den ska göra. Med viss eftertanke kring hur hästen uppfattar olika saker, min egen position osv, men verkligen inget som inte "vem som helst" skulle kunna göra med fem minuters instruktion. Dock hoppas jag ju innerligt att oerfarna och nervösa människor inte köper så unga hästar som 4-5 år. Inte på grund av eventuellt bristande lastningsträning utan helt enkelt att så unga hästar är väldigt gröna och behöver någon lugn och kunnig person som kan vidareutbilda dem!

Jag kan säga att det tyvärr är "något särskilt" som du gör... Jag tycker också att det känns helt givet att man är så/gör så, och naturligt, men det är inte alla det kommer naturligt för. Och jo... Dom köper unghästar.

Jag har hjälpt en del med lastträning och i alla fallen så har det egentligen varit människan som behövt träning, i att hantera sig själv. Sina känslor och sin kropp.

Jag är en bra hästpedagog men det hjälper ju inte så mycket om hästen är lugn och uppmärksam när jag håller i snöret 😅... Jag kan lära hästen att gå på en låda, med *mig*. Möjligtvis kan det ge ägaren lite perspektiv, men det är inte alltid dom reflekterar över sin egen insats heller. Då blir det bara "magi". Och jag är inte alltid så bra på talat språk 🙈.

De riktigt duktiga tränarna kan förmedla det dom gör till människorna, för det är där det sitter.
 
Vad är skillnaden ut en säkerhets perspektiv på dörrar vs bom? För jag gillar Boj's modeller, men det är ju dörrar på många av dessa, jag hade väl tänkte att det va bommar med, men det kan ju se att det inte är.
 
Vad är skillnaden ut en säkerhets perspektiv på dörrar vs bom? För jag gillar Boj's modeller, men det är ju dörrar på många av dessa, jag hade väl tänkte att det va bommar med, men det kan ju se att det inte är.

Jag hade kunnat ha dörr på min lille mustang, men det hade varit riktigt farligt på min stora nordsvensk som hade en tendens att kasta sig bakåt.

En bom av redigt stål håller för många hundra kilo häst.
 
Vad är skillnaden ut en säkerhets perspektiv på dörrar vs bom? För jag gillar Boj's modeller, men det är ju dörrar på många av dessa, jag hade väl tänkte att det va bommar med, men det kan ju se att det inte är.
Jag som blev rejält sparkad vid en transportincident förra sommaren har fått för mig att jag vill ha dörrar på nästa transport. Men inser ju att det är nackdelar med de också, de jag har hittat när jag hyrt transport med dörrar är som någon skrev ovan att de kan kännas i klenaste laget (men mina easylockbommar från Thule tål inte jättemycket heller), om man har en häst som kastar sig i sidled vid lastning känns det som att dörrarna ska knäckas och det är lite pyssel att öppna alla handtag och i rätt ordning om hästen står och trycker. Tar gärna emot fler för och nackdelar!
 
Jag som blev rejält sparkad vid en transportincident förra sommaren har fått för mig att jag vill ha dörrar på nästa transport. Men inser ju att det är nackdelar med de också, de jag har hittat när jag hyrt transport med dörrar är som någon skrev ovan att de kan kännas i klenaste laget (men mina easylockbommar från Thule tål inte jättemycket heller), om man har en häst som kastar sig i sidled vid lastning känns det som att dörrarna ska knäckas och det är lite pyssel att öppna alla handtag och i rätt ordning om hästen står och trycker. Tar gärna emot fler för och nackdelar!

Stor fördel med dörrar: när man har ponny i olika storlekar. Drygt att göra tio olika fästhöjder för bommen.
 
Min islandshäst är inte svårlastad men han är osäker i situationen och vill inte gå hela vägen in, när vi lasttränar så jobbar jag på att han ska bli bekvämare i situationen och att han ska tycka att det är ok att vara inne i transporten. När han väl är inne och det är stängt om honom är han stressad. Det spelar ingen roll hur försiktigt vi kör med honom i, han gillar inte att vara instängd. Sen hjälper det inte att jag inte har ett eget släp och hyr olika släp vid olika tillfällen. Varje gång vi byter släp backar vi lite och han blir mer osäker. När jag skaffar eget släp så kommer det bli lättare att få honom bekväm med det.

Jag upplever att det är bättre för oss med dörrar än med bom, han har satt sig ner med rumpan under bommen (och jag har sett flera andra islandshästar göra samma sak. Bommar går sällan att sätta på en höjd som fungerar för oss. Jag upplever även att han blir mindre stressad i stunden mellan att bommen sätts fast och vi stänger släpet.

Han tycker även att normalstora transporter är lite för korta och vill ha större utrymme för huvudet än vad han oftast får, jag undrar ibland hur stora hästar får plats i de transporterna.
 
När det gäller bommar vs dörrar tycker jag att de hästar som har en tendens att trycka mot bommen ofta inte gör det med dörrar. Dvs att har man en otålig häst så kan man dra ner lämmen och ha en häst som fortsatt väntar lugnt på dörren.
 
Är rätt nyfiken på dörrar istället bommar just iom det är momentet när rampen är nere och hon ser att det är uppet som är Alvas största bekymmer. Hon är inget fan av att sitta fast, inte att vara instängd heller men det blir bättre och bättre. Dock *vet* hon sedan långt länge att det allra mesta går sönder om hon tar i och de allra flesta dörrar verkar så veka. 🫣 Så lite oavsett om hon är rädd eller bara tröttnar så går hon helt sonika sin väg.

För tillfället fortsätter vi fila på att träna "stanna place" separat från bommar, rep och dörrar. Tänker att då får hon i uppgift att själv stanna kvar istället för att sitta fast och sedan fasa in det i situationer där hon av en eller annan anledning måsten sitta fast rent fysiskt oxå.

För övrigt gick det toppen rent lastnings mässigt att åka till vet igår med Zarre. 🥳 Avskyr att åka själv utan andra tvåbenta så är stolta över oss både två! Nu skiljer jag på rent "lasta hästen" och "träna på lasta". Så det är inte det sättet jag vill träna på, Vill eg ha en häst som går på för att den är trygg o bekväm, inte för det äckliga repet kommer och nuddar rumpan men ibland får man göra det bästa av situationen. Nu har vi 4 veckor på oss till nästa gång han *måste* på igen.

Passade även på att träna en snabbis med Axel när släpet är på, han är eg inte svårlastad då han är så himla "dum snäll" på gott och ont att säger du att han måste något svarar han "yes mam" och gör det oavsett vad han själv tycker. :/
Så passar mest bara på att tanka positiva associationer med släpet när helst det är påkopplat. Och han gör framsteg varje gång, från att princip bara vara bekväm med två hovar på rampen till att gå hela vägen in o h vara hyffsat bekväm så länge jag oxå är där inne.
Det mesta av hans ovilja till släpet handlar mest om en radda besök till vet för ett bra tag sen så är väl inte så konstigt eg att går rätt fort fram just nu när han inte måste åka någonstans och alla gånger i transporten blir helt positiva.
 
Jag som tycker att fronturlastning är världens bästa grej tänker att det inte spelar så stor roll med dörrar eller bommar just vid urlastningsmomentet. Lastar alltid ur framåt och då det ändå helt stängt där bak :)
 
Stora fördelar vid lastträning också eftersom man kan öva genom att bara gå igenom + mer lockande för hästen att gå in i släpet när det är öppet och ljust.
Halvt knapplån:

Vi är rätt många som jobbar med bla lastträning som inte är lika impade över fronturlastning. Sedan det kom möter vi fler och fler hästar som hoppar bom. Om hästen lasttränas korrekt behövs inte fronturlastning. Då är den redo och trygg att åka. Med fronturlastning är det många som lyckas få på sina hästar som inte är redo att stänga och åka. Och eftersom hästen lärt sig att man går ut fram så hoppar de bom för att ta sig ut.
Det är alltså en jätteökning hästar som hoppar bom som man kört med fronturlastning som inte bara jag eller någon till märkt av.

Det kan absolut funka fint på en hel del. Min egen häst tex hade uppfödaren ställt sitt släp med fronturlastning mot stalldörren och ledde dagligen sto med föl genom där till och från hage. Han var superenkel att lasta då han kom till mig.
Men han har också lastats och körts av proffs innan mig. De kunde känna av om det var läge att stänga och åka, om han var trygg nog. De kunder vi problemlösare möter är ju oftast glada amatörer som inte riktigt kan känna av det där och inte har ett system för lastning.

Precis som med ridning så vill man ha system, verktyg etc vid lastning. Lastträning är egentligen bland den enklaste problemlösningen. Det brukar vara rätt lättlöst oavsett hur omöjligt ägare etc upplever det. Och det brukar gå att använda vissa standardlösningar, ett fåtal sådana.
Det är väl lättlöst också lite för att folk inte tar lektion i hantering, lastträning, lära hästen uppbindning, lära den tåla trånga utrymmen etc. Och folk har inga system. Man provar sig fram lite och det blir lätt lite lotteri om man ska kunna åka idag eller ej typ. Sen upplever folk att man är magisk när man egentligen bara följer ett system, på samma sätt som man gör i ridutbildning. Man utbildar hästen i en utbildningstrappa precis som i dressyr tex.

Att ta någon lektion eller ett par i tex lastning är guld värt och en kunskap man ju har med sig för ev kommande hästar med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp