lastträna idag *långt*

Mirre

Trådstartare
Ska börja med pållens lastträning idag (har släp nu :))
Nån med lite tips? Tycker vi har ett bra förhållande och att ledarskapet funkar bra. har jobbat lite extra med det några dar nu också. Har inte lastat honom tidigare så vet egentligen inte hur han är. men enligt vad förra äg sagt:
Rusar in (hon hade inte gett stackarn frukost och ställt den i transporten) så han var hungrig som bara den. Väl inne, får panik och kastar sig ut igen. (kan tillägga att hon drog in honom och slog honom i bak med piskan. :mad:
Han e rädd för den nu, men börjar förstå att det inte är farligt :love: )Han får också panik om han sitter fast.
(som dom flesta andra hästar) Tänker naturligtvis ta liiite i taget. Han ska först få undersöka släpet i lugn och ro så mycket han vill. Sen utgå från hur det går. Men vi har nosat på släp tidigare (kunde dock inte träna i det då det är trasigt och fullt med hö) Och det har gått bra. Dock har rampen inte varit nedfälld då. Kan longera över rampen vara en ide kanske? Vill få honom att förstå att det inte är farligt och att han kan backa ut i lugn takt och gå in i samma lugna takt. Får väl göra så att man går till släpet så nära han vågar. Stannar, nosar tittar m.m. Går lite till (nåt steg bara) vill han stanna och undersöka får han göra det, vill han gå närmare så får han göra det. Och ge mycket beröm så klart. Nån som haft samma problem? Hur gjorde ni?

När jag började lastträna min häst (nu efter jul) var hon visserligen bara 1,5 år och ganska skonad från tråkiga erfarenheter. Men i somras när hon skulle hem från betet blev hon skrämd när hon var inne i transporten med luckan uppfälld och allting. Hon var helt vansinnig men lugnade sig iofs efter ett tag (ganska sönderslagen i sitt lilla huvud :() Efter det trodde jag att hon skulle ha lite onda aningar vad gäller transporter men det var faktiskt inte så farligt. Det allra viktigaste är att JAG hela tiden är lugn så att hon tror (om det nu skulle vara något) att det bara är hon som blir rädd. Började hela lastträningen med att hon fick äta sin kvällsmat ur en spann som stod på rampen. När det gick bra fick hon äta lite längre upp så att hon själv stod med frambenen på rampen. Gich hon ner så fick hon göra det. Hon fick valmöjligheten att antingen gå upp på lämmen och få sin goooda mat eller strunta i det och inte få någon mat. Valet var hennes. Och hon valde givetvis att gå upp på rampen - för att sedan gå ner igen :). Så kunde vi hålla på ett bra tag innan hon började känna sig trygg. Ganska snart var hon inne i transporten och åt sin mat, helt utan problem. Ibland gick hon ut men kom ganska snabbt in igen. Nu har jag slutat ge henne mat i transporten och i stället får hon en godbit när hon går in och det gör hon alltid. Visst, ibland måste hon tänka efter innan men hon kommer ALLTID med till slut (utan speciellt mycket lockande). Hoppas att du fattat i alla fall lite av vad jag har skrivit. Lite rörigt kanske men det allra viktigaste är att vara LUGN själv och man ska absolut inte lastträna när man har begränsat med tid. Ta god tid på dig och var gärna själv i stallet när du gör det så att du har mindre störande moment i din närhet. I alla fall fram till du känner att hästen är relativt trygg i vad den gör.
Mitt nästa projekt är att kunna gå ut och sätta mellanväggen på plats utan att lilla snuttan följer efter.
Hoppas att jag kunnat hjälpa dig lite i alla fall....Lycka till! :D

lasttränar min ponny också.. det är ett helskottas jobb.. vi har kommit upp på rampen två steg på 3 veckor.. men så fort jag rör mig så slänger han sig bakåt. han har åkt transport herresjäklarns många ggr. och när han väl är inne så är han cool lugnt och står och väntar. va fasiken ska ja göra åt att han slänger sig ut sådär..??

okej, tack för tipset. Ska fundera på det.
jo så e min också. E jag lugn så e han lugn också.

lasttränade idag

och han var helt underbar!! :love:
Han gick bara efter mig helt kolugn och raka vägen in :love:
Jag sa bara whoow och han stannade :) Och stod där helt lugnt och tittade. Sen backade han lugnt och sakta ner när jag bad honom :love: Gjorde om det två gånger och han var lika lugn båda gångerna. :love: :love: :love:
Visade inte nåt tecken alls på rädlsa eller att stressa upp sig :love:

Re: lasttränade idag

åå va rolit :) :)
*avis*
Jag kämpar på med min nu.. ojoj, men det är kul :)

Jo e verkligen kul :)
Lastränade igår också. Gick bra men var lite nervös för att gå heela vägen in. Men han kastade sig inte ut en enda gång. Bakcade visserligen men ugnt och stilla

När jag lastar min häst får hon gå in själv, jag står kvar utanför. Målet är att hon själv ska ha det själförtoende som det krävs av ett klaustrofobiskt djur att gå in och stanna kvar i transporten. Det tog mig ett par timmar en dag att få henne att gå in (och stanna kvar) men sen har det inte varit några problem. Det man måste tänka på är att alldrig bli arg hur mycket hästen "bråkar" den gör det inte för att vara elak. Vara lugn och inte ge upp, det måste få ta den tid det tar. Lastträna bara när du har gott om tid på dig och sluta uinte förrän hästen har varit inne i transporten några gånger (och stått lungt) kräv inte att hästen ska stå kvar i början (det kommer med tiden) bara att den är lugn och går den ut är det bara att skicka in den igen. Lycka till. /Anna

sikta inte på att hästen ska "in" i transporten, låter kanske konstigt eftersom det är det den ska...
men men,, ha som mål att bara komma långre och längre upp på rampen, och träna att stå still där. om hästen vill gå ett steg längre upp än vad du hade tänkt dej, så backa ner den. ta steg för steg, upp å ner för rampen. så fort hästen börjar backa, så backa den ända ner.
min häst har varit jättejobbig med lastningen, men nu VIll hon in i transporten, för där inne är det lungt och skönt, och man behöver inte backa ner och börja om igen hela tiden..

jo, det är så vi håller på varge dag meninte kommer vi längre upp för de.. :cry: ett steg på rampen har tagit oss tre veckor nu och han vägrar ta ett steg til om man värkligen försöker få honom framåt slänger han sig på en gång bakot och sen ett steg framåt och väntar på morot.. han bara kör me oss...

Jag brukar låta hästen sköta det mesta av lasttränandet om jag har gått om tid, vilket jag förutsätter att de flesta har. Att utfodra hästen vid transporten är ett väldigt effektivt sätt, dock inte såsom den tidigare ägaren gjorde. Lastträning innebär inte för mig att man ska få in hästen samma dag. Jag lägger upp rimliga mål, kollar var hästen är och jobbar utefter det. Gör transporten till en trevlig plats genom att ge kvällsgivan först utanför, några dagar senare vid rampen, några dagar senare på rampen. Osv tills hästen lugnt accepterar miljön och känner sig trygg där. Då behöver man inte vara någon expert då hästen gör det mesta jobbet. Gör transporten till en naturlig del av vardagen även i andra aspekter. Sitt upp ifrån den, borsta vid den.

Jag brukar dock kombinera denna typen av "träning" men att jag aktivt tränar hästen att gå in, så att den blir van vid det också. Lägg upp ett litet mål för dagen, och träna mot det. Sluta när det fungerar.
Niklas

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 312
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka