Lat i dressyren

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare -jossan-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 068
J

-jossan-

:D Min häst är väldigt pigg när man hoppar och rider ut, men så fort man ska börja jobba med dressyren så blir han väldigt lat....
finns det nåt speciellt som man kan göra för att få honom att bli piggar? jag anväder sporrar och tre-delat bett med droppe.

/jossan :D

Sv: Lat i dressyren

Min häst är likadan...

Variera arbetet och se till så att det "händer" något hela tiden. :)

använd lite bommar å småhinder för att göra dressyren roligare. Hitta på lite mer än att bara rida runt på en volt. använd hela ridbanan. vänd hit, vänd dit å snabbt ska de gå så h*n inte hinner komma på att de är trist att gå i samma trav varv på varv eller göra samma skänkelviknaing på samma ställe.

ha ett litet hinder som du kan hoppa ibland. å öva med hindret i dressyren. stanna innan, backa, trava iväg, bara trava över minihindret nästagång ska h*n komma i galopp å hoppa föra att nästa gång trava över de.

lite småtips bara.. när dom helatiden har att tänka på så blir de inte trist.

-jossan- skrev:
:D Min häst är väldigt pigg när man hoppar och rider ut, men så fort man ska börja jobba med dressyren så blir han väldigt lat....
finns det nåt speciellt som man kan göra för att få honom att bli piggar? jag anväder sporrar och tre-delat bett med droppe.

Lägg in dressyrövningar när du rider ut. Serpentiner, volter, kvartsvändningar, halvhalter, övergångar, halter, ryggningar, skänkelvikingar, skolor... Allt du gör på ridbanan kan du även använda ute i skog och mark.

Lägg även in dressyrövningar i hopparbetet, dels under uppvärmningen och dels mellan hindren.

Jag skulle önska mig att folk inte stirrade sig blind på uteritt, hoppning, dressyr, utan att de förstod att det faktiskt går att mixa. Tänk lite mer "gott och blandat", så hästen inte hinner tröttna eller elda upp sig för mkt.

Mvh

IngelaH

Jag skulle önska mig att folk inte stirrade sig blind på uteritt, hoppning, dressyr, utan att de förstod att det faktiskt går att mixa. Tänk lite mer "gott och blandat", så hästen inte hinner tröttna eller elda upp sig för mkt.

:bow: :bow:

tack så mkt för alla svar..!

ska testa alla tips jag har fått :D

Tänk också på hur DU gör när du kommer ni på en bana. Rider du likadant som när du är ute eller rider på hinder, eller kanske du blir lite stum och ger motstridiga hjälper?

-jossan- skrev:

Testa att gå på akademisk ridning istället. Det brukar väcka de mest lata hästar till "liv"!

Rid dressyr ute! När den blir starkare och klarar att gå fram ute brukar glädjen komma inne också. Och du, ta av sporrarna de kommer inte att behövas ialla fall inte till vardags. Det är jobbigt för hästen att gå rätt,:) det är därför den blir "lat". Den orkar alltså inte, Så rid dina skolor på grusvägar och fält.

-jossan- skrev:

Ja , det bästa är ju att variera. När han tröttnar gör något duvet att han gillar. kanske att rida på volt.
Sen blir ju alla hästar gladare när de får mkt beröm. Det kan ju ge ganska rolig och varierande träning om du rider utan tyglar och försöker styra med vikthjälperna. De flesta hästar tycker ju det är roligare att arbeta med mkt olika.

Gör dressyren rolig! Korta pass med massor av variation och mycket beröm. Om en halt blir jättebra så jubla, gulla och klappa hästen så att han känner hur jätteduktig han var! Sådant ökar arbetsviljan. Korta korta intervaller med nya saker hela tiden!

Som de andra redan har skrivit, variera ridningen. Jag brukar slå en knut på tyglarna ibland, lägga upp stigbyglarna och hålla händerna bakom huvudet. Det är nyttigt för en själv att träna att vända och göra halt med enbart vikthjälperna, det ger också en del tankearbete, man inser vars man brukar slarva och man blir väldigt uppmärksam på hästens reaktioner :) Sista gångerna som jag har ridit på detta vis så har vi gjort bakdelsvändningar och framdelsvändningar.

Och som sagt, variera tempo och övningar hela tiden så att hästen får tänka :) Jag ger alltid mycket beröm och skrittar på långa tyglar emellan de olika övningarna. På så vis får hästen och jag lite vila och jag kan reflektera lite över hur övningen gick egentligen och vad jag skulle behöva förbättra (hos mig själv framförallt).

mvh Anna

En häst jag red för många år sedan blev också rätt seg på banan och tappade lite av sin egen energi och då hjälpte det att rida ut en halvtimme först och ta nån lite snabbare galopp (som han älskade) och då hade man lite gratis energi till lite dressyrövning plus att hästen delvis var lite uppmjukad innan start vilket gjorde arbetet mindre motsträvigt för honom. Och så red jag runt 20 minuter på banan och sen inget mer, sluta medan det går bra.

Man behöver inte rida så långa pass och hålla på och traggla när man har en häst som inte tycker det är det roligaste som finns utan som de andra skrev, variera med ett par språng då och då, kanske rida ut från banan en stund och icke att förglömma; rida övningarna i skogen funkar ofta lika bra.

Nicke skrev:
Testa att gå på akademisk ridning istället. Det brukar väcka de mest lata hästar till "liv"!

Eller så "dör" en annars pigg häst, det gjorde min.. Visst, det är individuellt så det fungerar ju för vissa, men inte för alla, så det är ingen garanti.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
602
Senast: Edla
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 338
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 175
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈