Bukefalos 28 år!

Låt oss prata om snor!

Lumos_Nox

Trådstartare
Är du kräsmagad bör du sluta läsa nu! För jag vill prata om snor. Och blod.
Låt oss prata om blodigt snor!

Varje morgon när jag vaknar är jag helt täppt i näsan, inget konstigt med det iofs men stoppet beror på blodigt snor. :yuck:
Måste snyta mig flera gånger gör att få loss det och nu har det börjat komma mitt på dagen också och det är så störande att gå runt och vara konstant täppt i näsan.
Det rinner inte som i näsblod utan blandar sig med snoret och täpper till och skapar hårda och vassa snorbusar.

Funderar på varför? Tänkte att jag kanske snarkade ovetandes men sov med en sån där snark app i två veckor och det visade inget.

Någon som upplevt samma sak? :D
 
Jag hade samma problem I några veckor när jag var förkyld sist. Lätt förkyld, mådde inte dåligt men hade jättetorra slemhinnor och det kliade dessutom härligt i näsan! Och ju mer jag kliade och försökte snyta ut busarna desto känsligare och mer lättblödande blev näsan. Borde finnas någon mjukgörande nässpray som hjälper.
 
@Lumos_Nox:

1. Har du nyligen varit förkyld och medicinerat med avsvällande? En del (tex jag) är väldigt känsliga för avsvällande och kan få kärl som brister även ett tag efter förkylningen gått över. Jag tar bara Nezeril för barn när jag är förkyld, den styrkan räcker och det brukar inte börja blöda.

2. Är du allergisk? Det är vidrigt med pollen just nu och det i kombination med ev torra slemhinnor kan också ställa till det.

3. En del är helt enkelt mer lättblödande. Flera i min närmaste släkt har varit det (tex mormor) och har till slut fått bränna kärl i näsan.
 
För mig fungerar Fenazon nässalva bäst (enda nackdelen är att det luktar som att man har stoppat en gammal ulltröja i näsan en stund, den innehåller lanolin). Jag har samma problem som dig, och blöder dessutom näsblod varenda gång jag snyter mig om jag glömmer att smörja...
 
En vän får så när det är pollen ute, blir bättre när denne äter medicin. Det där cellulosapulvret man kan spreja upp i näsan är visst bäst.
 
Har ibland lite samma problem. Jag tycker att det blir bättre när jag sköljer näsan morgon och kväll en period. Du vet sån där nässköljning där man använder vatten och salt och låter det rinna in genom ena näsborren och ut genom andra, det rensar och spolar ut en massa skit. Får du inte rätt på det själv kanske det är läge att kolla upp, tänker att det kan vara t ex polyper.
 
Kör lite samlingssvar.
@IsisEm @athena_arabians @tanten @Mint
@95johsv @Maoam
Har inte varit förkyld på länge och jag har aldrig varit allergisk eller känslig mot pollen. Kan man bli det bara så där poff? Kan mycket lite om allergier. Finns det receptfria tabletter/ sprayer att köpa? Så jag kan testa.

Har en period kört med näsolja. Nasonil...? Blev inte märkbart bättre, tyckte det rann mer men jag gjorde kanske fel. Inte vanvid sprayer då jag lätt blöder näsblod av vanligt nässpray.

Har lätt för att blöda näsblod under vissa perioder och brände kärl när jag var yngre men det är av varianten Niagarafallen delux och direkt, inget smygande och långvarigt.
Kan ju iofs vara det men tycker det åtminstone borde rinna lite då.
 
@Lumos_Nox: Ja, allergi kan komma i vuxen ålder (som tex på mig). Det finns receptfria preparat att testa plus att jag kör med Nasaleze, ett celluosapulver som lägger sig över slemhinnorna i näsan så allergenerna inte kommer åt. Helt suveränt.

Om jag vore du skulle jag söka läkare. Det kan ju vara så att det behöver brännas igen. Generellt tycker jag att har man så mycket näsblod så ofta ska man kolla upp det.
 
Nasaleze är pulvret jag pratade om och ja allergi kan komma "bara sådär" précis som @athena_arabians skriver. Börja med det om du provat oljan och se. Du kan behöva ge det lite tid dock.

Kör lite samlingssvar.
@IsisEm @athena_arabians @tanten @Mint
@95johsv @Maoam
Har inte varit förkyld på länge och jag har aldrig varit allergisk eller känslig mot pollen. Kan man bli det bara så där poff? Kan mycket lite om allergier. Finns det receptfria tabletter/ sprayer att köpa? Så jag kan testa.

Har en period kört med näsolja. Nasonil...? Blev inte märkbart bättre, tyckte det rann mer men jag gjorde kanske fel. Inte vanvid sprayer då jag lätt blöder näsblod av vanligt nässpray.

Har lätt för att blöda näsblod under vissa perioder och brände kärl när jag var yngre men det är av varianten Niagarafallen delux och direkt, inget smygande och långvarigt.
Kan ju iofs vara det men tycker det åtminstone borde rinna lite då.
 
Sådär kan man få av giftiga byggmaterial. Själv blödde jag mycket i näsan förut då jag jobbade i ett stort 60-talshus med bl a pcb i fogarna. När jag bytte arbetsplats så försvann blodet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 784
Senast: lizzie
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 659
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 624
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 606
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp