Lat ponny...

Burza

Trådstartare
Vad kan man ge en lat ponny mer än havre och betfor som inte ger effekt, eller ska mängden ökas?
C-ponny 19 år som tränas och tävlas flera ggr/vecka. Han äter 7 kg hö, 6 dl havre, 2 dl betfor.
Fin i hull och muskler men saknar framåtbjudning.
Annat foder (vad???) eller ska han ha mer havre och/eller betfor?
 
Det kanske inte det är, men hästar brukar bli piggare med havre och betfor. Jag undrar vilken av dem jag ska öka eller om det finns något annat foderförslag. Hästen rids för olika tränare och varvar dressyr och hoppning med uteritter.
 
Så länge hästens näringsbehpv är täckt kan du inte byta temperament genom foder.

Kolla upp om den har ont, det är svårt att vara sugen på att röra sig med en kotledsinflammation, tex. Annars fråga tränarna? Att hästen bjuder på framåt och svarar dör hjälperna kräver ju lite att ryttaren säger en sak i taget och är fin och konsekvent i sina hjälper
 
Ponnyn kanske har tröttnat på vad ni gör och vill istället ha andra utmaningar, så denne lär sig ha kul igen? Har framåtbjudningen försvunnit helt plötsligt skulle jag gjort en undersökning hos veterinären för att utesluta skador först. Vad ryttaren tycker är kul kanske hästen tycker är kul, till en början men det finns ju även de som till slut tröttnar om det alltid ser ut likadant, vem skulle inte göra det?
 
I min värld så är proportionerna mellan grovfoder och kraftfoder fel. Mer grov och mindre kraft vore mer normalt tycker jag. Men du måste förstås beräkna foderstaten.

Som övriga är inne på så tänker jag att hästen har tröttnat och tränas och tävlas för mycket och kanske för ensidigt.

Om du har möjlighet så skulle du kunna pröva på ponnygalopp. Det har fått mer än en ponny att tycka att livet är roligt och gett dem mer framåtbjudning i andra grenar. Även om de inte varit världens snabbaste på banan så har de tyckt att det varit roligt att bara få springa på. ;) Det finns öppna träningar för ponnyer och ridhästar så man måste inte ha licens. Gå in på unggalopp.se så får du veta mer om var träningar finns. Jag förutsätter att ponnyn är genomgången av veterinär och equiterapeut och att den är fullt frisk.
 
Vad kan man ge en lat ponny mer än havre och betfor som inte ger effekt, eller ska mängden ökas?
C-ponny 19 år som tränas och tävlas flera ggr/vecka. Han äter 7 kg hö, 6 dl havre, 2 dl betfor.
Fin i hull och muskler men saknar framåtbjudning.
Annat foder (vad???) eller ska han ha mer havre och/eller betfor?

Presterar du bättre i löparspåret efter en kaloririk middag med efterrätt?
 
Vad kan man ge en lat ponny mer än havre och betfor som inte ger effekt, eller ska mängden ökas?
C-ponny 19 år som tränas och tävlas flera ggr/vecka. Han äter 7 kg hö, 6 dl havre, 2 dl betfor.
Fin i hull och muskler men saknar framåtbjudning.
Annat foder (vad???) eller ska han ha mer havre och/eller betfor?

Lära dig att få bättre effekt av dina hjälper, kanske..? ;)
 
Tror det sitter i att den är uttråkad. Så var min ponny när hon bodde på ridskola och det endast var ridpass på bana. Hon flyttade och fick varierad ridning och blev pigg och glad och vill framåt av sig själv
 
Vad kan man ge en lat ponny mer än havre och betfor som inte ger effekt, eller ska mängden ökas?
C-ponny 19 år som tränas och tävlas flera ggr/vecka. Han äter 7 kg hö, 6 dl havre, 2 dl betfor.
Fin i hull och muskler men saknar framåtbjudning.
Annat foder (vad???) eller ska han ha mer havre och/eller betfor?


Hästar svarar inte alla gånger påhavre och betfor.. min svarar ingenting jag kan ge henne liter med havre hon blir inge piggare.
Enda som funkar är att hålla henne i extremt bra tävlingskondis med massa muskler.. samt raka henne vintertid.Då blir det fart i hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 311
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 675
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp