Bukefalos 28 år!

låta en hästovan människa klippa hästen?

vinkelina

Trådstartare
vad säger ni, snart börjar det bli dax att klippa hästen, skall vänta tills hon har satt vinterpälsen klart, så får vi sen sen vad som skall klippas.

har funderat på att själv köpa en klippmaskin, det lönar ju sig nog i längden, skall jag ha nån annan att klippa, blir det ju så dyrt, o alla vill ju inte låna ut sina maskiner.

men funderar på att låta sambon klippa, har har inte direkt nån erfarenhet av hästar, kan komma med o klappa, men inte mer än så.

däremot klipper han sig själv, och har då vanan inne att hantera en dylik maskin ;)

men är det "fel" att låta nån som inte är "van" vid hästar att klippa den. det är nog annars fråga om en lugn häst
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Jag som klipper sambon, fåren och vid behov kor och hästar kan bara säga att det inte går att jämföra. Så din sambo har inga fördelar av att klippa sig själv. Inte minst vikten på klippmaskinerna skiljer dem åt och även tekniken vid klippningen. Så du kan säker klippa lika bra som han plus att du då har hästvana. Det närmaste liknar att klippa en människa är att klippa en hund.
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Klipp själv i stället- då lär du dig oxå :)!
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Det är knappast några problem att låta "vem som helst" klippa en van och lugn häst. Alla är vi ju gröna första gången.
Dock så förutsätter det ju då att hästen är helt trygg så inte den ovana människan skrämmer hästen på något sätt.

Däremot skulle jag nog inte vilja att "vem som helst" klippte på de mer känsliga ställena exv bakom frambenen iom att det krävs lite mer koll på saker och ting ifall hästen skulle få för sig om att tycka bort benet eller liknande.
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Nej jag skulle inte låta en ovan klippa min häst. Hon är snäll att klippa men vilken häst som helst kan bli rädd, och sen är det svårt för nån som inte är duktig på "hästspråk" att anpassa sig och förutse tecken hos hästen, kanske inte tänker på saker som vi tycker är självklara tex.
Kan säkert gå jättebra men jag är för hönsig för att ta den risken =)
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Jag skulle hellre klippa själv eftersom jag känner hästen och vet vart dom är lite känsligare, och vart och hur virvlar går osv.
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Lär dig klippa själv, det är inte alls svårt.
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Tror också att det är bättre att du klipper själv, tror inte du har svårare än din sambo att göra det :)
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

du kan väl klippa själv?? knappast något som kräver utbildning. slå på maskinen och klipp mot håren.:p
 
Sv: låta en hästovan människa klippa hästen?

Om hästen aldrig är klippt tidigare - eller om du inte sett hur den beter sig vid klippning skulle jag "hyra in" en erfaren person att klippa hästen.

Vet du att hästen är klippt förut och du vet att den är lugn - klipp själv!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 649
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 568
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 895
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp