Sv: Lätt hästtransport
Enkelaxlade Värmlandsvagnar kan ibland vara invägda i 1250 kg (inte helt ovanligt) men jag har dålig koll på lastvikten.
Cheval Liberté 1001XL verkar kunna funka. Tjäntevikt c a 550, maxlast 850 kg. Bara att väga in i rätt totalvikt
http://www.hast-slap.se/cheval.plyfa.htm
Mitt nedvägda VV (nedvägt till 1200) lastar enligt regbeviset 630 kg. Som nästan alltid med äldre vagnar (mer än ett par år gamla) så ljuger dock regbeviset, den lastar 50 kg mindre än regbeviset påstår. UTAN mellanvägg dessutom..
Så, ska man ligga på gränsen så kontrollväg släpet, det väger ofta fel tyvärr.
Mitt URgamla Trane från 1973 som jag hade förr, det hade totalvikt på 1200 kg och lastade 740 kg, så det ska vara de riktigt gamla då. Fast de är inte så roliga om man t ex välter dem eller råkar ut för en olycka, säkerheten i form av störtbågar etc är ju ..typ noll.
Det finns dock några nyare släp som har låg totalvikt men lastar bra. Vissa Cheval t ex, (inte kollat upp det du fick tips om, men det antagligen). Jag gick ju igenom släpdjungeln NOGA när jag skulle köpa släp, då jag då hade bil som fick dra max 1200.
Och Cheval hade då en enhästars lättviktsboogie jag kikad elite på. Henra har en lättviktsboogie med, men den lastar bara strax under 600 kg med 1200 kg totalvikt, så..