Lättaste släpet med hög lastvikt dvs låg totalvikt

Bukefalos 30 år!

Zenno

Trådstartare
Hej! Fick köpa tung bil Volvo XC 90 då flera ungar och stor hund. Börjar nu bli dags att köpa nytt släp och snöat in på vikter. Vill jättegärna ha tips på bästa släp med högsta lastvikt men ändå låg totalvikt😃

Värmlandsvagn eller umesläp brukar vara rejäla släp med bra lastvikt.

Det verkar som många nördat in på att släpet ska vara en boggi men en enkelhjulad kärra är så mycket smidigare att hantera manuellt på gårdsplan. En del säger att det är för däcken kan explodera men det förstår jag inte heller riktigt om man sköter och byter däck regelbundet. Boggi är så otympligt men om hästarna står i timtal i släpet på tävlingar så visst kan jag förstå behovet.

Riktigt körkort, be, är dock smidigt .

Värmlandsvagn eller umesläp brukar vara rejäla släp med bra lastvikt.

Det verkar som många nördat in på att släpet ska vara en boggi men en enkelhjulad kärra är så mycket smidigare att hantera manuellt på gårdsplan. En del säger att det är för däcken kan explodera men det förstår jag inte heller riktigt om man sköter och byter däck regelbundet. Boggi är så otympligt men om hästarna står i timtal i släpet på tävlingar så visst kan jag förstå behovet.

Riktigt körkort, be, är dock smidigt .
Jag tror det är svårt att få tag i ett vettigt enaxlat alls idag, som är någorlunda nyare med bra säkerhetslösningar… och jag tänker framförallt på säkerheten med fyra hjul men också hästarnas åkkomfort vid färd.
Hur mycket roddar du runt med släpet på gårdsplanen om det är en övervägande faktor när du väljer transport?

Till TS. BE är toppen, ta det! Alternativt B96 men det kommer också begränsa med så pass tung bil.
Vad har du för Max totalvikt? Budget spelar också in.

En googling sa att totalvikten för en XC90 är mellan 2570 kg och 3010 kg. Värmlandsvagnen lär vara transporten med lägst tjänstevikt på 630 kg. Beroende på vad du har för totalvikt på bilen och om det är shetlandsponny du ska köra kan det kanske gå. Men det är ju jättekrångligt, ta BE-kort istället! Det lär säkert bli billigare med eftersom de flesta släp har en högre totalvikt så du skulle behöva typa ner det, kostar några tusen det med.

Senast ändrad:
Hade inte ens övervägt att köpa ett enaxlat. Varför rodda runt med det på gårdplan? Finns ju back på bilen. Förövrigt kommer det nog bli svårt med en såpass tung bil att få hyfsad lastvikt på B- kort. Tänk oxå att alla släp vägs in tomma och sedan sätts inredningen in.

Jag har ett star safir boggie, +20 år gammalt. Men det ska väga 700 kg och med min bil får jag teoretiskt lasta 800 kg. Nu hade jag en häst som vägde runt 500 kg beroende på dagsform, så behövde aldrig vara orolig över att ligga på gränsen till vad jag fick dra.

Hej! Fick köpa tung bil Volvo XC 90 då flera ungar och stor hund. Börjar nu bli dags att köpa nytt släp och snöat in på vikter. Vill jättegärna ha tips på bästa släp med högsta lastvikt men ändå låg totalvikt😃
Du kanske kan lyckas hitta något som är 1,5 hästars.

Annars är nog det säkraste och enklaste att ta minst b96, beroende på hur bilens begränsning ser ut.
B96 kanske inte heller räcker till något vettigt men kan vara en nödlösning sålänge då det bara är en uppkörning och enklare att få tid till än BE.

Jag har också en rätt stor bil men klarar mig bra på B96.
Hur hög lastvikt behöver du? Två stora hästar tror jag inte du får in schysst i något släp på bara B-kort.

Vad har du för vikter att förhålla dig till?

Om du inte behöver köra två hästar hade jag köpt enhästars.
Har ett Cheval gold one aluline, supernöjd och hästen älskar sin transport 😍

Vill du inte ta BE hade jag tagit B96, det är väldigt smidigt och ökar möjligheterna.

Det beror säkert lite på år och modell men det är väldigt tveksam att du alls kan dra ett släp med en häst i på B-kort med en XC90 eftersom max totalvikt på B kort verkar bli ungefär 750 kg för de lite nyare varianterna.

Instämmer med de flesta ovanstående: XC 90 är så tunga i sig själva att släpvagn större än obromsat EU-släp (750 kg) kräver BE-behörighet (eller utökad B) i de flesta fall - kanske någon äldre modell ser annorlunda ut. Vanlig B-behörighet räcker inte alls.

I några fall kan man komma upp i kanske 1500-1700 kg totalvikt med utökad B-behörighet. En del modeller hjälper det inte med utökad B på.

Kollade på några slumpmässigt utvalda registreringsnummer från bilannonser om begagnade XC90.

TS: slå in ditt registreringsnummer i den här tjänsten: https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Titta under fliken "Tekniska Data", underflik "kopplingsanordning och bromsar", där står i klartext hur tungt släp just din bil får dra på B-kort respektive utökad B-behörighet.

För beroende på årsmodell, motoralternativ med mera, så är det olika dragvikter som gäller för samma bilmärke och bilmodell. Man måste kolla på registreringsnumret för den specifika bilen.

Utökad B är relativt lätt att skaffa och det finns en hel del vettiga släp (moderna med alugolv, boggie och säkerhetsbommar) för två hästar med låg tjänstevikt.
Exempel: Forzab Light (utan sadelkammare, egenvikt 680 kg), nyare Boj/Forzab med sadelkammare (egenvikt 800-850 kg beroende på modell/variant)

Med 1600 kg dragvikt på utökad B-behörighet, så ger det en lastvikt (1600-680) på 920 kg respektive (1600-850) 750 kg.
Vilket ju räcker väl till en stor häst.

Jag tror det är svårt att få tag i ett vettigt enaxlat alls idag, som är någorlunda nyare med bra säkerhetslösningar… och jag tänker framförallt på säkerheten med fyra hjul men också hästarnas åkkomfort vid färd.
Hur mycket roddar du runt med släpet på gårdsplanen om det är en övervägande faktor när du väljer transport?

Till TS. BE är toppen, ta det! Alternativt B96 men det kommer också begränsa med så pass tung bil.
Vad har du för Max totalvikt? Budget spelar också in.
Alltså jag har inte asfalterat eller grusat överallt utan mitt släp förvaras på gräs. Gräs växer på sommaren. Jag använder inte heller gift för att få grusytor till att undvika grästillväxt. Svar på frågan är att man måste vända på släpet ibland när man ska använda det och flytta släpet möjligen emellanåt. Varenda gång är en pina med min boggi. Näe enkelsläp finns knappt längre men så håller vi på att bränna upp jorden med vår konsumtion också. Vilket inte har med frågeställningen att göra.

Möjligen flyttar jag släpet mindre än vad jag tror, det håller jag med om nu när jag tänker efter, men varenda gång är en absolut pina. Faktum, det var nog ifjol jag svor helvete över den där jvl kärran, minnet lever så starkt. Så det är kanske inte knappt relevant en gång, vartannat år. Sen använder vi kärran till flertalet kortare turer i grannskapet inte till meetings och hästarna står aldrig i kärran förutom vid färd. Ts behöver tänka på behovet ocks

Alltså jag har inte asfalterat eller grusat överallt utan mitt släp förvaras på gräs. Gräs växer på sommaren. Jag använder inte heller gift för att få grusytor till att undvika grästillväxt. Svar på frågan är att man måste vända på släpet ibland när man ska använda det och flytta släpet möjligen emellanåt. Varenda gång är en pina med min boggi. Näe enkelsläp finns knappt längre men så håller vi på att bränna upp jorden med vår konsumtion också. Vilket inte har med frågeställningen att göra.

Möjligen flyttar jag släpet mindre än vad jag tror, det håller jag med om nu när jag tänker efter, men varenda gång är en absolut pina. Faktum, det var nog ifjol jag svor helvete över den där jvl kärran, minnet lever så starkt. Så det är kanske inte knappt relevant en gång, vartannat år. Sen använder vi kärran till flertalet kortare turer i grannskapet inte till meetings och hästarna står aldrig i kärran förutom vid färd. Ts behöver tänka på behovet ocks
Tror det är få som flyttar runt på sina hästtransporter för hand, men förstår att det är väldigt besvärligt att göra. Skulle aldrig falla mig in utan då är det ju lättare att bara backa intill och koppla på släpet så man kan flytta det med bilen😅

Jag kopplar ju bara på det på bilen om det behöver flyttas. Tänker att åkkomforten går före smidigheten att flytta runt på släpet.
Men visst, kör man korta bitar sällan så kan väl en enaxlad räcka för det om man får tag i en vettig.. men jag tror nog de är självklart för de flesta att köpa boogie även om man letar efter en lätt. 1,5 hästars tex.

Jag har ett enaxlat Boj med aluminiumgolv. Det är ett riktigt bra och stabilt släp med panikbommar. Totalvikt 1250 kg och jag får lasta så mycket som 680 kg. Vilket gör att jag kan köra en stor storhäst (dock utan mellanvägg annars blir det trångt) eller två ponnysar som inte är alltför små. Jätteenkelt att manövrera för hand och fantastisk åkkomfort för hästen OM man kör på bra asfaltsvägar. På håliga grusvägar är det kass, men det gör jag väldigt, väldigt sällan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka