Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det är svårt att få tag i ett vettigt enaxlat alls idag, som är någorlunda nyare med bra säkerhetslösningar… och jag tänker framförallt på säkerheten med fyra hjul men också hästarnas åkkomfort vid färd.Värmlandsvagn eller umesläp brukar vara rejäla släp med bra lastvikt.
Det verkar som många nördat in på att släpet ska vara en boggi men en enkelhjulad kärra är så mycket smidigare att hantera manuellt på gårdsplan. En del säger att det är för däcken kan explodera men det förstår jag inte heller riktigt om man sköter och byter däck regelbundet. Boggi är så otympligt men om hästarna står i timtal i släpet på tävlingar så visst kan jag förstå behovet.
Riktigt körkort, be, är dock smidigt .
Du kanske kan lyckas hitta något som är 1,5 hästars.Hej! Fick köpa tung bil Volvo XC 90 då flera ungar och stor hund. Börjar nu bli dags att köpa nytt släp och snöat in på vikter. Vill jättegärna ha tips på bästa släp med högsta lastvikt men ändå låg totalvikt![]()
Vad har du för vikter att förhålla dig till?Hej! Fick köpa tung bil Volvo XC 90 då flera ungar och stor hund. Börjar nu bli dags att köpa nytt släp och snöat in på vikter. Vill jättegärna ha tips på bästa släp med högsta lastvikt men ändå låg totalvikt![]()
Det beror säkert lite på år och modell men det är väldigt tveksam att du alls kan dra ett släp med en häst i på B-kort med en XC90 eftersom max totalvikt på B kort verkar bli ungefär 750 kg för de lite nyare varianterna.Hej! Fick köpa tung bil Volvo XC 90 då flera ungar och stor hund. Börjar nu bli dags att köpa nytt släp och snöat in på vikter. Vill jättegärna ha tips på bästa släp med högsta lastvikt men ändå låg totalvikt![]()
Alltså jag har inte asfalterat eller grusat överallt utan mitt släp förvaras på gräs. Gräs växer på sommaren. Jag använder inte heller gift för att få grusytor till att undvika grästillväxt. Svar på frågan är att man måste vända på släpet ibland när man ska använda det och flytta släpet möjligen emellanåt. Varenda gång är en pina med min boggi. Näe enkelsläp finns knappt längre men så håller vi på att bränna upp jorden med vår konsumtion också. Vilket inte har med frågeställningen att göra.Jag tror det är svårt att få tag i ett vettigt enaxlat alls idag, som är någorlunda nyare med bra säkerhetslösningar… och jag tänker framförallt på säkerheten med fyra hjul men också hästarnas åkkomfort vid färd.
Hur mycket roddar du runt med släpet på gårdsplanen om det är en övervägande faktor när du väljer transport?
Till TS. BE är toppen, ta det! Alternativt B96 men det kommer också begränsa med så pass tung bil.
Vad har du för Max totalvikt? Budget spelar också in.
Tror det är få som flyttar runt på sina hästtransporter för hand, men förstår att det är väldigt besvärligt att göra. Skulle aldrig falla mig in utan då är det ju lättare att bara backa intill och koppla på släpet så man kan flytta det med bilenAlltså jag har inte asfalterat eller grusat överallt utan mitt släp förvaras på gräs. Gräs växer på sommaren. Jag använder inte heller gift för att få grusytor till att undvika grästillväxt. Svar på frågan är att man måste vända på släpet ibland när man ska använda det och flytta släpet möjligen emellanåt. Varenda gång är en pina med min boggi. Näe enkelsläp finns knappt längre men så håller vi på att bränna upp jorden med vår konsumtion också. Vilket inte har med frågeställningen att göra.
Möjligen flyttar jag släpet mindre än vad jag tror, det håller jag med om nu när jag tänker efter, men varenda gång är en absolut pina. Faktum, det var nog ifjol jag svor helvete över den där jvl kärran, minnet lever så starkt. Så det är kanske inte knappt relevant en gång, vartannat år. Sen använder vi kärran till flertalet kortare turer i grannskapet inte till meetings och hästarna står aldrig i kärran förutom vid färd. Ts behöver tänka på behovet ocks
Jag kopplar ju bara på det på bilen om det behöver flyttas. Tänker att åkkomforten går före smidigheten att flytta runt på släpet.Alltså jag har inte asfalterat eller grusat överallt utan mitt släp förvaras på gräs. Gräs växer på sommaren. Jag använder inte heller gift för att få grusytor till att undvika grästillväxt. Svar på frågan är att man måste vända på släpet ibland när man ska använda det och flytta släpet möjligen emellanåt. Varenda gång är en pina med min boggi. Näe enkelsläp finns knappt längre men så håller vi på att bränna upp jorden med vår konsumtion också. Vilket inte har med frågeställningen att göra.
Möjligen flyttar jag släpet mindre än vad jag tror, det håller jag med om nu när jag tänker efter, men varenda gång är en absolut pina. Faktum, det var nog ifjol jag svor helvete över den där jvl kärran, minnet lever så starkt. Så det är kanske inte knappt relevant en gång, vartannat år. Sen använder vi kärran till flertalet kortare turer i grannskapet inte till meetings och hästarna står aldrig i kärran förutom vid färd. Ts behöver tänka på behovet ocks