Lättridning och rakriktning

Kookaburra

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt ställe att lägga in denna tråden på - men jag prova här iallafall, blir den flyttad så blir den.

Har en fundering över travarbete med lättridning och rakriktning (som rubriken lyder) ;)

Scenario:
Jag jobbar en häst ute i skogen och kämpar med att hon ska bära sig lika med båda bak, som det ser ut nu bär hon hellre på hö-bak och blir då lite vinklad i någon slags minimal öppna för hö-skänkel. Man kan säg att baken hennes oftare putar ut lite, lite åt vänster. På vilket ben ska jag rida lätt på då?

Jag försöker variera sittben för att muskla jämnt - men jag upplever det som att hon av sig självt går rakare när jag sitter på hö-bak. Rent teoretiskt tycker man ju att hästen borde bli rakare om jag sitter på vä-bak för att då måste den sätta vä-bak under sig bättre för att underlätta bärighet - men hur ligger det till egentligen?

Hon är för övrigt alltid lite finare att rida i hö-varv, men skillnaderna är inte mycket. Jag får för mig att hon är starkare i hö-bak - men har jag fel?

Som tur är lyssnar hon finfint på minimala hjälper med skänklarna så det är inte svårt att få in rumpan - men man vill ju helst slippa att korrigera med skänklar om det går att korrigera med att bara sitta på "rätt" bakben.

Har någon någon bättre aning om hur hästens anatomi funkar i lättridningen?

Sv: Lättridning och rakriktning

fråga din hovslagare nästa gång han/hon ska verka hovarna, om den är svagare/stelare i vä bak. Min hovslagare sade att om man är en duktig hovslagare som slår samma häst flera gånger så hittar man svagheter i hästens ben, den kan vara sedan födseln svagare i ett ben eller dyl.

Vet inte om detta är rätt ställe att lägga in denna tråden på - men jag prova här iallafall, blir den flyttad så blir den.

Har en fundering över travarbete med lättridning och rakriktning (som rubriken lyder) ;)

Scenario:
Jag jobbar en häst ute i skogen och kämpar med att hon ska bära sig lika med båda bak, som det ser ut nu bär hon hellre på hö-bak och blir då lite vinklad i någon slags minimal öppna för hö-skänkel. Man kan säg att baken hennes oftare putar ut lite, lite åt vänster. På vilket ben ska jag rida lätt på då?

Jag försöker variera sittben för att muskla jämnt - men jag upplever det som att hon av sig självt går rakare när jag sitter på hö-bak. Rent teoretiskt tycker man ju att hästen borde bli rakare om jag sitter på vä-bak för att då måste den sätta vä-bak under sig bättre för att underlätta bärighet - men hur ligger det till egentligen?

Hon är för övrigt alltid lite finare att rida i hö-varv, men skillnaderna är inte mycket. Jag får för mig att hon är starkare i hö-bak - men har jag fel?

Som tur är lyssnar hon finfint på minimala hjälper med skänklarna så det är inte svårt att få in rumpan - men man vill ju helst slippa att korrigera med skänklar om det går att korrigera med att bara sitta på "rätt" bakben.

Har någon någon bättre aning om hur hästens anatomi funkar i lättridningen?

Jag brukar tänka att det är frambenet jag sitter ner på i lättridningen.

Det som jag tycker kan hända i lättridning är att man ställer sig lite åt det håll som man inte sitter ner på benet på. Alltså att när man sitter på ytter så får hästen en liten ställning inåt. Fast givetvis måste man då jobba med att komma ner ordentligt med ytterskänkeln och bli rak, så att hästen kan bli rak. Vilket sittben föredrar du själv att sitta på?

Jag föredrar höger fram och därmed så ställer jag lätt mina hästar åt vänster. Och det har inte bara med nedsittningen att göra utan med hela min vridning i kroppen som gör att jag har lättare att sitta ner på höger. Om jag jobbar med det och vet hur jag skall bli rak, då är det lika lätt att sitta ner på båda frambenen och hästen har också chans att bli rak.

Hälsning Maja

fråga din hovslagare nästa gång han/hon ska verka hovarna, om den är svagare/stelare i vä bak. Min hovslagare sade att om man är en duktig hovslagare som slår samma häst flera gånger så hittar man svagheter i hästens ben, den kan vara sedan födseln svagare i ett ben eller dyl.

Tack för tipset. Jo, nog är det det hon är, trots att hon inte är särskillt stel någonstans. Men om hon är det är det v-sidan. Ska höra med honom nästa gång.

Dock svarar detta inte på min fråga :angel:

Jag ville veta om lättridningen kunde ge någon effekt på rakriktningen och om någon hade någon teori på hur lättridnigen påverkar bakbenen.

;)

Jag brukar tänka att det är frambenet jag sitter ner på i lättridningen.

Det som jag tycker kan hända i lättridning är att man ställer sig lite åt det håll som man inte sitter ner på benet på. Alltså att när man sitter på ytter så får hästen en liten ställning inåt. Fast givetvis måste man då jobba med att komma ner ordentligt med ytterskänkeln och bli rak, så att hästen kan bli rak. Vilket sittben föredrar du själv att sitta på?

Jag föredrar höger fram och därmed så ställer jag lätt mina hästar åt vänster. Och det har inte bara med nedsittningen att göra utan med hela min vridning i kroppen som gör att jag har lättare att sitta ner på höger. Om jag jobbar med det och vet hur jag skall bli rak, då är det lika lätt att sitta ner på båda frambenen och hästen har också chans att bli rak.

Hälsning Maja

Intressant tanke. . . Är mycket tacksam för diskussionen.

Jag föredrar nog inte egentligen något ben när jag rider lätt - tar det ben som terrängen eller ridningen kräver. Sitter på det bakben som bär mest under omständigheterna, dvs på inner i svängar och varierar under ridning rätt fram.

Om jag provar din teori med hur det blir för mig när jag rider. . . Hon ställer alltså åt det håll som jag sitter, för jag sitter ju på det bakbenent som går i marken. (Jag måste tänka så så att jag inte blir förvirrad :crazy: ) Dvs hon skulle då ställa v om jag satt på v-bak. Nu är det inte ställningen som jag har problem med, utan bakdelen så jag antar att du då menar att bakdelen skulle skjuta ut något åt höger? Okej, då provar vi teorin...

Vi säger att hon genom ställningen automatiskt flyttar ut bakdelen åt andra hållet. Det låter ju ungefär så som jag oxå trodde att effekten av lättridning skulle bli. Att genom att sitta på det bakben som bär skulle det bakbenet komma mer innunder hästen. Men nu gör den ju inte det i mitt fall. Förstår du förvirringen? :confused: Nu är det ju så att hon när jag sitter på h-bak blir rak(are) och när jag sitter på v-bak peta ut baken mer åt vänster. Här spricker alltså vår teori! :(

Jag tror att jag har ganska balanserad sits (tränare har berömt mig för just det :angel: ) och sitter bra rakt över hästen. (Men sånt kan man ju aldrig vara 100% säker på ute i terrängen förstås.) Men jag tror inte att det handlar om att jag sitter snett.

När jag skapade tråden var jag mer inne på att hitta effekten av lättridningen på hästens rörelse. Hur/om jag kan använda den i arbetet mot rakriktning. Uppenbarligen har den effekt på hästens rörelse då hästen min går annorlunda beroende på vilket ben jag sitter på. Funderade även på om vilket ben som var starkast om hon beter sig på detta aätt - och om jag bara behöver använda mig av lättridning på "bäst" ben (i detta fall bara h-bak) för att hon ska bli rakriktad.

Det var mycket på en gång. . .

Nu blir jag alldeles virrig när jag läst:confused::cool::D, men det är ju så att hästen sätter det starkare bakbenet mer mitt under sig och i ditt fall det högra då?
Det innebär att om den tvingas sätta in det andra mer måste det starka arbeta annorlunda också dvs inte gå in lika långt under mitten av hästens kropp .
Alltså är det så viktigt att arbeta åt båda hållen även i lättridning eftersom båda sidorna måste arbetas annorlunda för att få hästen rak, dvs annorlunda mot vad den gör "av naturen".

Nu blir jag alldeles virrig när jag läst:confused::cool::D, men det är ju så att hästen sätter det starkare bakbenet mer mitt under sig och i ditt fall det högra då?
Det innebär att om den tvingas sätta in det andra mer måste det starka arbeta annorlunda också dvs inte gå in lika långt under mitten av hästens kropp .
Alltså är det så viktigt att arbeta åt båda hållen även i lättridning eftersom båda sidorna måste arbetas annorlunda för att få hästen rak, dvs annorlunda mot vad den gör "av naturen".

Något ungefär så här har jag oxå tänkt, att det starkare bakbenet sätts närmare tyngdpunkten - och det är skönt att få det bekräftat. :D Jag hade så svårt att sjäv acceptera den "lätta" vägen med att bara rida lätt på h-bak och rakriktningen då skulle lösa sig självt. Det låter ju fel bara vid tanken. Va skönt att min egen misstanke om min teori om detta var helt i sin ordning!;)

Bara för att förtydliga mig: Hon är rakare när jag sitter på det starka bakbenet, och sätter det starka än längre in under sig när jag sitter på det svaga bakbenet.

Då måste det vara så att om jag sitter på det "svagare" bakbenet kompenserar hon genom att sätta under sig det starkare längre in?
Haha! Jag tror jag börjar fatta!!:rofl: Klart att det måste vara så! Då finns det inget annat att göra än att korrigera henne med skänkeln lite då och då.

:bow: tackar, niger och bockar för diskussionen!

Nu har jag kommit på revolutionerande fakta :D:angel:

För att det ska bli lite enklare säger vi att vi rider på rakt spår i höger varv.
RÄTT lättridning = sitter ner när vänster (ytter) fram går i backen. Alltså normal lättriding som man lärt sig att den ska utföras. Sitter ner när höger (inner) bak är i backen.
FEL = sitter på det andra benparet. När höFram och väBak är i backen.

Har tittat på massa film och funderat...
:idea:Har nu kommit på att man vid lättridning inte alls "tvingar" in hästens inner bak. Ofta hör man det uttrycket och först nu förstår jag att det bara förvirrar... Att bakbenet skulle tvingas in för att bära mer vikt när vi vid lättridning sitter ner, blir fel när jag studerar filmerna på olika ryttare och olika hästar.

Jag skulle säga att det mer ser ut som att vi UNDERLÄTTAR för inner bak att komma längre in genom att vi INTE sitter på ryggen när inner bak strävar in under hästen.;)

Då för att komma tillbaka till mitt problem med stoet jag rider (för enkelhetens skull nu) på rakt spår i höger varv. Det verkar alltså som att hon gör något omöjligt?
När jag sitter "rätt" så går hon rakt, får in höBak och blir då alltså kortare i steget på väBak i och med att jag sitter ner när hon strävar in med väBak.
...men när jag sedan sitter "fel" så sätter hon in höger bak än mer - trots att jag sitter på ryggen när det strävar in under och trots att jag underlättar mer för väBak genom att släppa in det. Man blir ju inte klok på hästarna när de helatiden slår hål på ens teorier...

Hur ser ni på denna teori? Är jag HELT ute och cyklar? Teoretiska funderingar är varmt och hjärtligt välkomna :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: Ananazen
·
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 759
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 895
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd