Lättridning

• Western
  • Trådstartare Trådstartare RamonaP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 689
R

RamonaP

Jag har en liten fundering. Jag är tämligen ny inom westernridningen och har funderat lite på det här med lättridning i westernsadel.
Vad jag har uppfattat så rider man inte lätt speciellt ofta, men när man väl gör det hur bär man sig åt?
I en engelsk sadel lyfter man sig från knäna men det går ju inte i westernsadlen. Det blir alltså från fötterna man lyfter sig eller?

Ha en fortsatt trevlig söndag och glöm inte att rösta om ni inte redan gjort det ;)
/Ramona

Sv: Lättridning

Men det är just det jag inte kan. I en vanlig sadel tar jag stöd med knäna och reser mig från dem. Detta kan jag inte i westernsadeln för där finns inte samma stöd för knäna.

Jag har alltid ridit lätt från fötterna även i engelsk sadel eftersom jag vill öppna upp mitt bäcken för att öka och det funkar inte så bra om jag ska ta stöd med knäna, men det kanske är fler som tar stöd med knäna :confused:

Jag rider också lätt som vanligt... Jag kan däremot inte säga att jag tar stöd med knäna när jag rider lätt, eller annars heller för den delen. Vid lättridning skulle jag säga att man bör ha med tyngd ner i stigbyglarna, oavsett sadeltyp, annars blir det väl svårt att hålla en lodrät sits med tyngdpunkten rätt? Lika lite som jag håller om med knäna under nedsittning, möjligtvis insidan av låren på en "skumpig" häst... Eller är jag helt ute och cyklar?

Om du tar stöd med dina knän får du spänningar. Slappna av istället i benen och känn att du har tyngden i stigbygeln.

Ja nä jag kan inte ta stöd med knäna och stödjer alltså med fötterna.

Det jag reagerar på är när jag ser ryttare som rider lätt i western är att deras underskänklar skjuts fram väldigt mycket varje gång de reser sig. Men jag antar att det är så det ska vara (helt fysiologiskt omöjligt på ett annat vis kanske?).

Det är kanske bara de tränare jag haft i den engelska ridningen som sagt att man ska lyfta sig från knäna och hålla still underskänklarna :confused:

Men alltså...oavsett ridstil så ska du störa hästen så lite som möjligt. Därför kan du varken rida med "ett stöd i knäna" eller med flängande underskänklar. Bara för att andra gör så betyder det inte att det är rätt.

Du får testa dig fram. Korta lädrena ett hål, öppna bäckenet och lek fram din lättridning.
När jag rider lätt reser jag mig med magen. Det är där (magen/bäckenet) rörelsen föds och det är där den styrs. Annars är jag totalt ur balans.

Skjuter man fram fötterna från den lodräta linjen axel-höft-häl så går det ju inte att resa sig?

Jag rider lätt som vanligt,"rätar ut" knäna, har stöd i fötterna och håller underskänkeln still.
Rider dessutom lätt lika mycket som jag gör i engelsk sadel...

Jag har aldrig tagit stöd i knäna när jag ridit i vanlig sadel..............det är kanske därför jag alltid haft så kraftiga vader :crazy: "vanliga" ridstövlar är inte att tänka på för mig :grin:

Dessa personer du sett rida lätt som har fladdrande underskänklar har helt enkelt ingen balans när de rider lätt. Rider du lätt i balans och i en korrekt sits förblir skänkeln stadig... Mitt tips är att traggla lite sitsträning, låt en kompis longera dig och hästen, fäst tyglarna i hornet (många tar stöd i tygeln vid lättridning = big no no) och koncentrera dig bara på din sits. Försök hitta läget där du avslappnat kan resa dig upp och ned i sadeln utan att knipa med knäna eller flytta skänkeln... Och tänk på hållningen, den betyder nästan allt!

Man ska inte rida lätt genom att knipa med knäna, då har dina tränare förklarat fel för dig. Man rider lätt på samma sätt i en westernsadel som i en engelsk sadel genom att ta stöd från stigbyglarna. :)

Ja nä jag kan inte ta stöd med knäna och stödjer alltså med fötterna.
Jag tyckte du skrev att du ville ta stöd med knäna vid lättridning, men jag kanske fattade fel.

Det är kanske bara de tränare jag haft i den engelska ridningen som sagt att man ska lyfta sig från knäna och hålla still underskänklarna :confused
Ja men det är ju en helt annan sak än att ta stöd. Så stilla och balanserat som möjligt vill vi väl alltid sitta på våra hästar?

Jag tyckte du skrev att du ville ta stöd med knäna vid lättridning, men jag kanske fattade fel.

Ja men det är ju en helt annan sak än att ta stöd. Så stilla och balanserat som möjligt vill vi väl alltid sitta på våra hästar?

Tror hon menade att hon vill ta stöd med knäna för hon är lärd det men att hon inte kan det i westernsadlarna.

(ursäkta att jag lägger mig i)

Har ridit i över 30 år både klassiskt och western och aldrig någonsin hört talas om att man ska hålla sig fast med knäna när man rider lätt.
Tvärtom att man ska ha en stadig underskänkel men för allt i världen så får man inte knipa sig fast med knäna.

Jag förstår vad du menar.. det är en helt annan sak i engelsk sadel. Jag rider lätt mycke på mina hästar.

När jag rider lätt är det med magen samt rumpan som får jobba. Jag rider med tryck i benen så jag håller alltid om hästen.

såg just att min avartar är en rida lätt bild ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 087
Senast: LelleLilla
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: Void
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 928
Senast: Em-Jay
·
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 737
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår