Bukefalos 28 år!

LC på lokal nivå för storhäst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt egentligen bara för skojs skull och tittade på tävlingar på TDB. På lokal nivå i mitt distrikt (Sthlm) för storhäst.
Men så slogs jag av en sak; Tävlar man inte storhästar i LC lokalt?! :eek: :confused:
Det fanns ju typ inga tävlingar som hade LC lokalt! Inte för att jag ska tävla just precis nu, men ändå.
I alla fall här verkar det som att lokalt är typ LB:2 + LA:3 eller LB:1 + LA:1.
Naturligtvis vet jag att efterfrågan styr utbudet så att säga, men är det inga vuxna som vill tävla LC? Varför då? Om inte annat borde det väl finnas några unghäst-ryttare? Eller?
Har visserligen inte kollat de övriga distrikten i Mälardalen, men inte sitter man väl och åker 5-10 mil för en lokaltävling heller?!
 
Det är ju inte så stor skillnad mellan LC och LB så folk tävlar väl hellre LB antar jag. Programmen är ju lite roligare där.

Men angående avstånden, bor man i norrland så är man glad om man bara har 5-10 mil till en tävling. Den sträckan åker vi lätt för en träning eller en pay & jump=)
 
Jag har ser tävlingar med LC:1 i Stockholm för ridhäst, har du sökt rätt i TDB verkligen? Ser minst 3 i maj när jag snabbkollar...
 
Häromkring (Skaraborg) fyller tävlingarna ganska snabbt på nivån LC-LA. 5-10 mil är ganska standard att åka.
 
Satt egentligen bara för skojs skull och tittade på tävlingar på TDB. På lokal nivå i mitt distrikt (Sthlm) för storhäst.
Men så slogs jag av en sak; Tävlar man inte storhästar i LC lokalt?! :eek: :confused:
Det fanns ju typ inga tävlingar som hade LC lokalt! Inte för att jag ska tävla just precis nu, men ändå.
I alla fall här verkar det som att lokalt är typ LB:2 + LA:3 eller LB:1 + LA:1.
Naturligtvis vet jag att efterfrågan styr utbudet så att säga, men är det inga vuxna som vill tävla LC? Varför då? Om inte annat borde det väl finnas några unghäst-ryttare? Eller?
Har visserligen inte kollat de övriga distrikten i Mälardalen, men inte sitter man väl och åker 5-10 mil för en lokaltävling heller?!

Jodå, det finns några, men jag håller med om att det är lite dåligt med dem.
 
@zingoo Vad anser du skiljer mellan LC-LB? För särskilt nu med de nya programmen tycker jag skillnaderna verkar rätt "stora" faktiskt :( :confused:
@Amanda_F Oj! Jo, kanske söker dåligt, inte vet jag...Nej, men jag slog in "Sthlms län - Lokal - Dressyr - Ridhäst" i alla fall....:eek:
@Pancakes I Skaraborg t.om.?! :eek: Jag trodde det fanns stall/tävlingar/allt hästrelaterad där i vartenda gatuhörn typ :angel: Eftersom att man hör att det ska vara rätt "hästtätt" där, menar jag...
@Sirap Precis! Såg också någon enstaka, absolut, men tyckte det var lite torrt om de...
 
Dom nya programmen har jag inte satt mig in i ännu så där kan jag inte uttala mig. Men i dom gamla LCprogrammen var det ju mest långa transportsträckor, jag tycker att det är lättare om det händer saker, men det beror ju kanske på vad man har för häst. Förutom det gamla LB:0. Det är utan tvekan det absolut tråkigaste programmet. Fast LC:1 var väl mer händelserikt än LB:1 om jag inte minns fel..
Men hur som, dom programmen gäller ju inte nå mer så det spelar ju ingen roll.

Jag har nog inget svar på din fråga egentligen=)
 
Det är likadant i mitt distrikt, vilket känns lite trist för mig som dels har en unghäst och dels är helt grön på dressyr själv. De flesta tävlingarna börjar på LB:1 för stor häst, och är något av LC-programmen med så är det någon lagtävling där lagmedlemmar har förtur. Om man däremot tittar på programridningar/Pay and ride, så finns ofta LC med, så jag tänkte börja i den änden tills hon/vi (alltså mest jag) är mogen för att prova på LB:1.
 
Satt egentligen bara för skojs skull och tittade på tävlingar på TDB. På lokal nivå i mitt distrikt (Sthlm) för storhäst.
Men så slogs jag av en sak; Tävlar man inte storhästar i LC lokalt?! :eek: :confused:
Det fanns ju typ inga tävlingar som hade LC lokalt! Inte för att jag ska tävla just precis nu, men ändå.
I alla fall här verkar det som att lokalt är typ LB:2 + LA:3 eller LB:1 + LA:1.
Naturligtvis vet jag att efterfrågan styr utbudet så att säga, men är det inga vuxna som vill tävla LC? Varför då? Om inte annat borde det väl finnas några unghäst-ryttare? Eller?
Har visserligen inte kollat de övriga distrikten i Mälardalen, men inte sitter man väl och åker 5-10 mil för en lokaltävling heller?!

Självklart får man räkna med att åka fem mil för en lokaltävling!
Åtminstone där jag bor.
Jag var med i en tävling igår som var 20 minuters transport hemifrån, mycket nära. Jag skulle ha startat LC men hästen blev halt (skadat ena benet i hagen), så jag bytte häst och klass och red LA i stället.
Nästa tävling jag är anmäld till är också LC. Då är sträckan ca åtta mil. Det är lite längre än jag egentligen vill, men hästen behöver miljöträna och då får man ta det som finns. Hästen är inte riktigt färdig för galopparbetet i LB ännu men jag tror att han fungerar till det om ett par månader (femårig fjording).
Tävlingen därefter ligger ca fem mil hemifrån, och nästa tävling är nog fem-sex mil.

Närmsta tävlingsplatsen hemifrån mig är den jag var på igår, och det är nog bara 7-8 km men tar ändå 20 min i körtid.
 
1 timmes restid är NÄRA för mig, även för lokal tävling ;) bor i småland iofs.

Angående LC så rider jag hellre LB med ung eller oerfaren häst då jag tycker LBN är snällare vägar och ger mer flyt! Vet flera som känner likadant så det kan säker vara en orsak till att det oftare är LB än LC. :)
 
Insåg precis att 5 mil kanske inte var så långt trots allt, haha :angel:
Kollade precis lite noggrannare på -15 programmen nu (för första gången...).
Och jag förstår hur ni resonerar med LC och LB nu. Tycker LB:1+2 ser mycket trevligare ut än LC:1+2! :up:

Lite halv-OT på mig själv, men aja..
Kollade på TDB igen, bara för att se ungefär vad det kostade att starta en klass. Tog bara några random klubbar/klasser från listan. Och hör och häpna; En klass/start kostar mellan 4-500 kr! :eek: O_o :confused:
Alltså jag visste absolut att lokala starter kostade mer än en klubbtävlingsstart a la 150-200 kr, absolut. Och ja, jag vet fortfarande att det är Sthlm vi pratar om. Absolut. Men ändå, 4-500 kr?! :wtf:
Nu har jag visserligen aldrig startat lokalt tidigare, men däremot varit med som groom enda upp t.om. nationell nivå (visserligen hoppning då). Men i mitt huvud så är 4-500 kr för mycket för en lokal dressyrstart! Även om vi pratar en större ridklubb med kanske lite mer service på tävlingsplatsen och allmänt mera "lyx". Och absolut, jag förstår att det behövs domare, överdomare, funktionärer etc. etc. Absolut. Men ändå. Jag kanske bara är snål...:cautious:

Så, i Sthlms län, är det ens rent praktiskt möjligt att hitta en LB som kostar runt 250-350 kr i anmälningsavgift?
För runt 300 kr +/- känns ändå helt okej för en dressyrstart, absolut. Man har ju ändå lite domararvoden och liknande.
Men finns det några sådana i Sthlm? Eller får jag åka upp till inre Norrlandsregionerna för att hitta de priserna? :grin:
 
@Dressyrtjejen_97 jag tror du får ta och gå en kurs i hur man läser tdb ;) för jag hittar ingen LB som är så dyr som de du hittar om man inte efteranmäler sig. Det är den första summan i de två kolumnerna som gäller innan ordinarie anmälningstid gått ut :up: 220-280 kr hittar jag flera inom! Det är abslout vanligast. 350 kommer man upp i när det gäller Msv-klasser ibland men inte ofta annars. :angel:

Det kommer nog bli dyrare att ha tävlingar nu när man troligen kommer behöva ha överdomare hela tiden... Men än så länge gäller inte det för de måste hinna utbilda överdomare...
 
Avstånd och restid är inte riktigt samma sak överallt.
I Stockholm kan det ta en timme att åka 2-3 mil. Som boendes norr om stan åker jag t ex hellre till Uppsala eller Roslagen än söder om stan. Trots att det är dubbelt så långt är det oftast både snabbare och enklare jämfört med att åka genom stan.
 
Sen kommer för all del till licens för ryttaren (endags, om man inte redan vet att man tänkt tävla en del) och till hästen om den inte har det, så för första tävlingen för året är man uppe i 350:- bara där. Det har blivit markant dyrare att göra enstaka starter jämfört med för tio år sen när jag började.
 
@Amanda_F Haha det kan ju kanske vara en bra idé inser jag också nu! :angel: ;)
Nej, men kollade på flera klubbar, och då kostade starterna runt 250 kr +/-, precis som du sa!

@mamman Kunde inte sagt det bättre själv! :D Bor själv ungefär vid Årsta-Runsten (tror inte orten skulle säga dig så mycket ändå, så skippar det!) och skulle inte i första taget åka på en tävling norr om stan, just med tanke på hur underdimensionerade vägarna är här i krokarna.

@Gnapp Jo, jag vet! Tycker också att det bara verkar bli dyrare och dyrare. Är ju inte så gammal än, men t.om. när jag började i tävlingscircusen (visserligen som groom, men aja) bara för runt 5 år sedan tyckte jag det var billigare än nu. Men jag kanske bara inbillar mig...:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 644
Senast: fio
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
1 967
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 364
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp