Led mot annan häst i hagen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare peacepipe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 738
P

peacepipe

Hur skall jag som människa behandla en värstinghäst i hagen. Hon mopsar inte upp sig mot de som är högst i rang men mot kallblodet är hon rent elak. Kan backa mot henne helt oprovocerat och sedan utdela en spark i luften. Lika när jag ger hö på morgonen. Trots att alla fått egna högar skall hon promp ha den mobbades hög. Jag blir ilsk förstås och jagar iväg värstingen och då går hon till "sin" hög. Skall man lägga sig i sånt här eller?

Kanske en lite idiotisk fråga, men går det inte att dela på flocken så att den "mobbade" hamnar tillsammans med de som inte är elaka mot henne/honom och den andra står i en annan hage med resten av flocken?
Var en gång med om samma problematik och det behövs bara en enda välriktad spark så är det slaktmasken nästa. Hade jag haft någon talan då och fått skilja på dom så hade kanske ännu en jättefin häst funnits i livet fortfarande...

Jag har tänkt tanken själv. Tack för det. Vi har andra hagar så jag särar nog på dem för husfriden. :)

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 339
Senast: Jealle
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 323
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 604
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Kan tänkas att den här tråden hamnat fel. är ny här... Har tagit hem ett 13-årigt sto till ett litet stall i närheten av bostaden. Hon...
Svar
13
· Visningar
6 054
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka