leda unghäst, bett

Joyride

Trådstartare
Jag är nyfiken på när ni börjar leda unghästar i bettet?

Jag har börjat vänja mina 2 åringar med bett nu och det går bra.

Sv: leda unghäst, bett

Började successivt när min var ca 1½ år, korta stunder första veckorna o sedan på promenader.

Ja, jag brukar också börja runt 1-1½ år.

Jag har börjat leda Elvira i enbart träns först nu, när hon är under inridning.
Hon har dock haft träns på sig i ca ett halvår innan.

Ser ingen anledning att hålla fast en häst i munnen om den inte är helt säker på hur den ska förhålla sig till bettet, det kan skapa panik och osäkerhet om det händer något.

Bättre att ha en (rep-)grimma eller kapson över tränset att hålla hästen i, och bara låta den bära bettet i munnen till en början.

Brukar börja med bett på mina när de är 2 år, fram tills dess leds de i grimma eller kapson och början under bettinvänjning med kapson + träns, för att successivt övergå till enbart träns.

Jag började vänja min häst vid bett när han var ett år.Dock ledde jag honom inte i enbart bett utan hade grimma över.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
495
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka