Leda utan grimskaft + pipig häst

sasucatu

Trådstartare
Har ett litet ettrigt sto. Hon gör inget, sparkar inte o bits inte, men piper eller grymtar så fort jag ber henne om något. Det kan räcka med att jag smackar, ber henne flytta sig eller ber henne backa, eller i princip bara pratar med henne. Det går i perioder o nu har hon gjort det i 3 dagar.
Min fråga är vad pipet betyder? Är det ett "om du ber mig en gång till så sparkar jag"-pip, eller vill hon något annat?Förslag?!

Passar på att fråga en till sak...

Hon är jätte lydig att leda i grimskaft, backar, flyttar, snurrar, följer osv men om jag, hur diskret jag än gör det, knäpper lös henne så vägrtar hon att följa mig. Hon går undan fint, men vill inte följa. Nån som har tips på hur jag kan få henne att vilja följa mig?

Sv: Leda utan grimskaft + pipig häst

Sådana pip har min valack också och konstiga saker för sig :o :rofl: Helt ärligt så tror jag att hans beror på att han är väldigt lynnig häst som muckar mer får man leta efter :D

Testa att enbart vara i hagen och släpp grimskaftet, gå samtigt som du knäpper loss grimskaftet, stannar hon så backa tillbaka och puffa lite med axeln på mueln för att 'plocka' upp henne. Vill hon inte så testa att slå lätt med handen på din höft för att uppmana henne att följa med.

Sv: Leda utan grimskaft + pipig häst

Jag har försökt det, alltså se om hon följer. När hon inte gjorde det så försökte jag få henne att"haka på" genom att backa henne lite o sedan locka på henne på alla möjliga sätt. Prata, pocka, locka, pussljud, smacka, godis, slå på höften (som till en hund) osv. Men hon vill ändå inte. Om jag sätter grimskaft så kommer hon dírekt, behöver inte ta det minsta i det.

Suck, att man inte kan vara nöjd som det är. Man vill alltid ha lite mer :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 450
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 783
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 593
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka