Ledande stigbyglar - säkerhet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 180
M

MissCrazy

Har läst en massa trådar om de ledande stigbyglarna, och alla rekommenderar dom varmt, för de är t ex så fotriktiga.

Själv har jag med gummisnodd, och denna modell:
http://www.hastshopen.se/products/images/HS843741_ctn.jpg
Men jag är inget vidare förtjust i dem.

Så jag funderar på ledande. Men hur är det med säkerheten egentligen?
Vill höra om folks upplevelser med avramlingar i kombination med ledande stigbyglar.

Vilken kopia är bäst av sprenglers?
Butet, (fast de är väl lika dyra) dominos, mark todd, shires? Eller någon annan?

Ni som t ex väljer en av kopiorna som favoriter, vilka har ni jämfört dem med?

Är någon av dessa kopior lika ledande som sprenglers?
Dvs - på sprenglers går ju det gummi-klädda ända ner, men på vissa kopior har jag sett att de slutar en bit upp, så det inte är ledande hela vägen. Vilka bör man undvika?

I det stora hela, vilka är bäst och mest säkra?

(vill inte ha kwick out, dom kan ju upplösas när dom inte ska det :crazy:

Sv: Ledande stigbyglar - säkerhet?

Den där andra modellen är inte särskilt säker, har sett folk fastna i dem, men men är ingen säkerhetsexpert! Själv har jag Sprengers (:love: ) och vet ej hur bra kopiorna är men. Sprengers har jag inte fastnat nån gång i (än så länge?)Men tror inte att kopiorna kan vara i närheten så bra som sprengers, hökks hade några liknande men bara ledade åt "två" håll, den kunde åka fram och tillbaka *kan väl inte hjälpa så mycket?*Jag tror det var så i alla fall. Jag tycker iaf Sprenger verkligen är värde pengarna!

Jag har Shires och har inte provat någon av de andra märkena. Är väldigt nöjd med mina i alla fall. Mina knän är ännu mera nöjda. Det känns knappt att jag har fötterna i en stigbygel. Vet ej hur säkra de är, men sköna är de.

Jag tycker inte om ledade stigbyglar alls. Har bara provat Sprengers. Jag kan inte trampa ner hälen ordentligt och blir inte lika stadig i skänklen med dem.
Fast det verkar som att jag är ganska ensam om att tycka så... :angel:

har faktiskt aldrig hört någon tycka det:p men då visar det ju att folk trivs i olika stigbyglar!

Jag har sprengers och är supernöjd! Min syster har hööks billighetsvariant och jag tycker de är hemskt obekväma, de ledas ju bara fram/bak medans sprengers är ledade på kula så de böjs åt alla håll liksom.

Vill även utfärda en STOR varning för stigbyglar med gummisnodd! Gummisnodden är så lite support för ryttarens vikt i stigbygeln så själva bygeln tänjs ut. Jag har sett den gå av mitt under ridning!

Tycker gummisnodds-byglarna är en hyfsat bra variant om man inte har råd till bättre.
Den andra modellen (som jag länkade bild till) är därimot inte bra.
Borde inte få kallas säkerhetsstigbygel, då man visst lätt kan fastna där.

Sen vill jag INTE höra att folk tycker de ledande är sköna, för det har jag redan hört.

Jag vill veta hur SÄKRA dom är - sprengler vs. kopiorna!

Ok, jag har aldrig fastnat i mina Sprenger stigbyglar och har åkt av båda mina hästar när jag ridit i dem.

Vill åter igen påpeka att gummisnoddsstigbyglarna är farliga. Inte bara det att de går av, jag har även sett tjejer som ridit i ridskor och ramlat av. Då har skosnöret fastnat i gummisnoddens krok. Dvs, de är INGET BRA alternativ!

Ska man ha helt säkra stigbyglar skulle jag nog säga Kwik-Out eller att sätta en korg på sina vanliga stigbyglar så foten inte kan åka igenom.

MissCrazy skrev:
Tycker gummisnodds-byglarna är en hyfsat bra variant om man inte har råd till bättre.
Den andra modellen (som jag länkade bild till) är därimot inte bra.
Borde inte få kallas säkerhetsstigbygel, då man visst lätt kan fastna där.
Dom sk australiensiska stugbyglarna håller jag med om att dom är totalt livsfarliga, många ridskolor kör ju med dom, vilket jag anser är helt vansinnigt, har sett massor av incidenter med just den modellen. Gummibandsstigbyglarna är bättre, men som sagt det är viktigt att man har skor utan snörning eller shortchaps, leggins, stövelskaft när man har dom just för att inte skosnörena ska fastna i haken till gummibandet. Men dom kommer ändå att vara säkrare än dom australiensiska. Själv kör jag med sprenger, finns inga bättre :love:

Ninnurur skrev:
Ok, jag har aldrig fastnat i mina Sprenger stigbyglar och har åkt av båda mina hästar när jag ridit i dem.

Vill åter igen påpeka att gummisnoddsstigbyglarna är farliga. Inte bara det att de går av, jag har även sett tjejer som ridit i ridskor och ramlat av. Då har skosnöret fastnat i gummisnoddens krok. Dvs, de är INGET BRA alternativ!

Ska man ha helt säkra stigbyglar skulle jag nog säga Kwik-Out eller att sätta en korg på sina vanliga stigbyglar så foten inte kan åka igenom.

Jag rider aldrig med snör-skor. Jag använder jordphurs eller ridstövlar, - visserligen med snörning, men som sitter åt ordentligt.

Och jag har även ridit med gummi-byglarna UTAN gummisnodd, så åker den av, så är det inte hela världen.
Därimot kan kwick out vara farliga, som löser ut sig HELT.
På gummisnodd-varianten är där en liten kant ner till i alla fall.

Idag var vi på falsterbo igen, och jag var runt och klämde på olika
ledade stigbyglar.

Där var en variant som var väldigt seg att böja på.
En annan variant som knappt hälften av sid-delen var ledad.
Sen den tredje , som jag nämt innan, den är lätt-rörlig, men en
bit ner till var inte gummiklädd, utan där var metall.
Men så gick jag o klämde på sprengers också, och trots att
den är helt gummiklädd på sidorna, så var där också en bit längst ner
som inte går att böja.
Så kopian som hade en bit där det inte var gummi längst ner, fungerade i princip likadant som sprengers, bara att den var billigare.

Dock, när jag skulle titta på kopiorna igen, så gick jag tillbaka till stället där de fanns, men jag fann inte dom.
Jag kollade där jag sett dom innan, men nu när jag klämde, så var dom liksom helt lösa. Jag skulle testa o böja, och den bara föll ner ungefär. Hmm.. konstigt..

Så det blev inga nya stigbyglar!:/

Men dock en massa annat skoj :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka