• Träning
  • Trådstartare Trådstartare skjootan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 975
S

skjootan

Jag har frågat förr men inte fått något riktig svar.

Vi ska ju vara ledare över våra hästar de ska ju lita på oss osv,men vem ser efter dem när vi inte är där?
Vi som deras ledare "sviker" ju dem då å ser inte efter flocken...vi är inte där i vår rätta bemärkelse som flock ledare...
Bara en fundering :D

När jag går in i hagen är jag ledaren, när jag går ur så är Campana ledaren ,när hon hämtas från hagen är Colleen ledaren, och när hon i sin tur rids, då är Dandy ledaren etc...

Men enligt Nh filosofin (jag utövar den själv så d är bara en fundering jag har)så är ju ledaren konstant där å vakar över sin flock, så de blir ju svårt för oss människor att komma in i den riktiga rollen som ledare?

Där har du svaret varför en människa inte kan ta över ledarrollen i en hästs värld....Du är mattanten som kommer med fika, chefen på jobbet,städerskan som håller rent..osv osv...egentligen är vi bara tjänstefolk åt våra juveler :D
ledare över en hästflock kan vi ALDRIG bli....allt handlar bara om att respektera varandra.....med betoning på varandra.

Härligt svar!! :D :D

Just så har jag sagt att jag kan inte vara hanns flockledare som alla tjatar om men vi ska ha en ömse sidig respekt gentimot varandra!

Nja, i så fall är det ju en hel del som är annorlunda vad gäller ledaren. Hur många ledarhästar har du sett rida på sina flockmedlemmar :confused: :D Eller hur många flockmedlemmar kommer med en bal med hö och lämnar den och går därifrån, tar in dem på natten, står och borstar dem etc etc.
Visst kan man försöka vara så naturlig som möjligt, men det hela går väl ut på att få hästarna att förstå människan och kunna umgås med människan på ett sätt som vi klarar av(självklart ska vi förstå hästen också). Hästar kommer aldrig tro att vi är hästar och inte vill jag det heller, tänk om hästarna skulle behandla dig så som de behandlar varandra.
Men mentalt vill jag vara starkare än hästarna, är jag så pass mycket ledare att de gruffas inte med varandra då jag är där inne, de går ifrån mig då jag kommer med höbalen, de respekterar mig och de ser mig och de flyttar sig för mig när jag kommer, då är jag nöjd.
Men om det händer något oväntat och de kommer lösa alla 4 samtidigt, då är jag ganska säker på att de följer Campana, hon är häst, och kan tänka mig att den primitiva reaktionen blir att följa en häst.
Men wow om de följde mig :love: :love: :eek:

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 877
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka