Ledarskap (mobbning på arbetsplats)

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 054
R

Raderad medlem 6459

En arbetsplats har problem med att vissa känner sig illa behandlade av andra kollegor.
Genomgående är att de är nyanställda, och många slutar rätt snabbt efter att de börjat. Det är lugnt ett tag men när tre nya personer blir anställda drar det igång igen - man talar illa om dem, ger dem skituppgifter, skäller på dem (inför alla i kontorslandskapet) för saker de missförstått och gjort fel, man himlar med ögonen när de pratar, man avbryter dem och låter dem aldrig tala till punkt.

Chefen är till stora delar frånvarande: hen är upptagen med möten och en massa annat och är därför fysiskt bara på arbetsplatsen några timmar per dag. När två av de nyanställda talar med chefen om problemen som finns hävdar hen att hen omöjligt kan agera på någonting hen inte har sett eller hört själv. Hen erbjuder sig alltså att framtiden hålla ögon och öron öppna och gå in och säga ifrån om nån situation uppstår när hen är där men säger tvärt nej till att lyfta någonting som sker när hen är borta - eftersom hen inte kan gå på nåt som nån "bara sagt".

Detta kan ju inte vara ett normalt förfarande?

Alltså jag har ingen erfarenhet av dagisbarn (förutom att de stör min morgonsömn :p ) men jag tycker att hela situationen verkar infantil.
Ja, det kan man säga. Tyvärr förekommer ju mobbning på arbetsplatser, trots att det är fullkomligt obegripligt vad personerna själva får ut av det.

Kan inte dom nyanställda säga åt själva? Hade någon skällt ut mig pga missförstånd hade jag inte kunnat hålla tyst.

Sedan är det ytterst dåligt förfarande av chefen att inte ta tag i det.

Låter som något att ta upp antingen med chefens chef eller facket?
Chefens chef har själv handplockat chefen. De är mycket goda vänner. Facket bör absolut kopplas in, det har du helt rätt i. Frågan är om någon av de nyanställda är medlemmar där? Facket är redan inkopplat gällande en annan (ny)anställd som i dagsläget inte arbetar kvar.
Vilken VÄRDELÖS chef?! :rage::rage::rage::rage:
JA! Jag tycker verkligen det. Hen hävdar dock att det är helt normalt och standard att man som chef aldrig lägger sig i medarbetarnas "relationer" baserat på "hörsägen".

Jag svarade även om chefen men det klippte du snyggt bort i ditt citat av mitt inlägg.
Jag menade inte att klippa bort det (herregud, det är en tråd med typ fem inlägg, jag kan knappast låtsas som att du inte skrev att "sen är det dåligt av chefen att inte göra nåt"). Poängen var dock att svara exakt på det jag svarade: nämligen att jag inte startade tråden för att diskutera de utsattas roll i det hela. Just för att det var input på chefens roll jag var intresserad av.

Chefen borde absolut agera även om hen inte sett ngt själv. Det är chefens skyldighet!
Ja, jag tänker att det absolut måste finnas ett ansvar på chefen att ta tag i det? Annars kan man ju bete sig hur som helst bara chefen inte är på plats liksom.

Tyvärr chefen i fråga otroligt konflikträdd.

Om folk slutar efter kort tid borde man göra en arbetsmiljöundersökning. Jag vet inte om det finns ett regelverk kring sådana, men facket borde kanske kunna initiera en.

Det låter som otroligt svagt ledarskap om chefen aldrig är där, och sedan kallar allt hen inte ser för hörsägen.

Ja, jag tänker att det absolut måste finnas ett ansvar på chefen att ta tag i det? Annars kan man ju bete sig hur som helst bara chefen inte är på plats liksom.

Tyvärr chefen i fråga otroligt konflikträdd.

Självklart är det chefens ansvar!

Konflikträdd och chef är INTE kompatibel ÖVERHUVUDTAGET. På sin höjd kan man vara någons sorts arbetsledare eller planerare om man inte med lika stort engagemang och "kunskap" kan ge sig in i "relationer" och medarbetares välmående.

PUCKO! Åh, klarar inte ens av att formulera mig så man fattar vad jag menar

Jag menade inte att klippa bort det (herregud, det är en tråd med typ fem inlägg, jag kan knappast låtsas som att du inte skrev att "sen är det dåligt av chefen att inte göra nåt"). Poängen var dock att svara exakt på det jag svarade: nämligen att jag inte startade tråden för att diskutera de utsattas roll i det hela. Just för att det var input på chefens roll jag var intresserad av.

Herregud på dig med.

Hur som helst så är det chefens uppgift att se till att medarbetarna trivs på jobbet och reda ut sånt här samt leda jobben.

Om dom anställda anser att det är problem på arbetsplatsen så måste chefen uppmärksamma det och åtgärda det.

Jag har själv nyss varit med om en incident på mitt arbete som jag ansåg vara opasslig och saknade vittnen till det men min chef tog omedelbart tag i problemet som uppstod och redde ur det hela genom samtal med oss båda.

Både enskilda samtal och gemensamma.

Det är enligt mig normalt förfarande på en arbetsplats av en chef.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 867
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på... 13 14 15
Svar
290
· Visningar
23 636
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 470
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka