Ledarskap (mobbning på arbetsplats)

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 054
Jag är arbetsmiljöombud och då är man inte på arbetsgivarsidan. Det är kollegorna som valt mig, uppdraget är ett kollegialt förtroende. Den viktigaste delen i mitt uppdrag är att ta emot synpunkter/klagomål/bekymmer från mina kollegor (alla yrkeskategorier på arbetsplatsen) och att sedan informera ledningen om bekymren och i förekommande fall stöta på om att de vidtar åtgärder. Om de inte gör det, är min uppgift att föra upp frågan vidare i hierarkin.
Då var det annorlunda för mig. Jag var utsedd av arbetsgivaren. Jag vet inte vem som har uppdraget nu, men en som hade det ett tag var en av de chefer som sitter i ledningen.

Min spontana tanke: är det dagisbarn som jobbar på arbetsplatsen?
Andra tanken: "Har folk inget liv?"
Jag har ett dagisbarn hemma som är betydligt trevligare :cautious: ;)

Ts: det låter jättekonstigt. Det måste vara dyrt att rekrytera så mycket nya. Är det ingen som har varit i kontakt med chefen ovanför? Ju längre upp man kommer desto mer tänker jag att man bryr sig om kostnaderna bristande arbetsmiljö för med sig i form av sjukskrivningar, rekrytering etc, trots att cheferna är kompisar. Påverka närmaste chefen lär väl inte vara möjligt om den är vilse att den inte ens har en handlingsplan för detta. Annars är det väl facket som sagt.

Arbetsgivaren är skyldig att utreda och hantera misstanke om trakasserier och kränkande särbehandling. Det står en del om det i den nya föreskrift som kom i våras (som AG också är skyldig att förhålla sig till...) https://www.av.se/globalassets/file...social-arbetsmiljo-foreskrifter-afs2015_4.pdf
Om du arbetar på en större arbetsplats (myndighet?) så har ni kanske någon form av HR-stöd/personalavdelning? I den bästa av världar finns de även till som stöd för medarbetare, inte enbart chefsstöd. Eller man kan önska att de vill stödja chefen att fullfölja sitt arbetsgivaransvar.

Ja, jag tänker att det absolut måste finnas ett ansvar på chefen att ta tag i det? Annars kan man ju bete sig hur som helst bara chefen inte är på plats liksom.

Tyvärr chefen i fråga otroligt konflikträdd.

Det är ju helt underkänt som ledarskap att det ser ut så på arbetsplatsen. Att chefen bara skulle agera på sånt han sett själv är ju bara dumt. Så om en kollega börjar missbruka så skulle han inte göra något då heller för att han inte själv sett vederbörande knarka? Men pudelns kärna är väl just det - konflikträdd. Då ska man nog skaffa sig en annan karriär än att vara chef.

Om folk slutar efter kort tid borde man göra en arbetsmiljöundersökning. Jag vet inte om det finns ett regelverk kring sådana, men facket borde kanske kunna initiera en.

Note to self, läs hela tråden..
Det låter som otroligt svagt ledarskap om chefen aldrig är där, och sedan kallar allt hen inte ser för hörsägen.
Prata med ert skyddsombud, de jobbar för alla på arbetsplatsen oavsett facktillhörighet. Sedan brukar sådana personer vara engagerade fackligt också.

Och detta var ju redan sagt ser jag.
Men man kan och bör begära en psykosocial arbetsmiljöutredning.

Senast ändrad:
JA! Jag tycker verkligen det. Hen hävdar dock att det är helt normalt och standard att man som chef aldrig lägger sig i medarbetarnas "relationer" baserat på "hörsägen".

Åh herremin...ja. Hur skulle det funka på våran arbetsplats då med chefer som går dagtid och deras underställda rullar på skiftgång och vissa t.o.m. jobbar ständig natt?? Ingen mobbing som kan förekomma där inte med denna chefs resonemang :banghead::banghead:

Självklart har chefen ett ansvar för att agera! Nu finns t.o.m en ny fin föreskrift som reglerar det - chefen kanske borde bli upplyst om sitt arbetsmiljöansvar samt lagar och regler som styr detta? :devil:

//Ms_Antrop, som jobbar heltid fackligt som huvudskyddsombud och vet hur det är att tampas med chefer som inte förstår vilket stort ansvar dom har.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 867
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på... 13 14 15
Svar
290
· Visningar
23 636
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 470
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur