F

Faust

Hej!

Är det någon som har några bra tips på ledarskaps övningar?
T.ex att hästen ska gå bakom ledaren i och inte bredvid (så har jag hört iaf) Och lite sånt.

Sen är det en annan sak som jag funderar på:

När jag longerar min häst så har han börjat kasta sig och sparka bakut i galoppen vilket han aldrig gjort förut, skritten och traven går jätte bra men i galoppen så är det något som inte stämmer. Är det någon som har något bra tips på vad jag kan göra för att få det hela att fungera bättre??

Tack på förhand!

Mvh //Frida :confused:
 
Det bästa är om du leder så att hästen har sitt huvud ungefär vid din axel. Du är du i ledarposition samtidigt som du har koll på hästen. Går du framför har du ingen koll(även om du är i ledarposition) och går du bakom, vid bogen, är hästen i ledarposition.

Har tyvärr inget svar på ditt longeringsproblem, får fundera lite till på det!
 
Det försa jag brukar kolla om en annars snäll häst som man haft länge plötsligt börjar med en olat är om den har ont.

Det kan ju lika gärna vara så att den bara uttrycker sin glädje eller protest ur ledarrollssynpunkt, det kan jag inte bedömma utan att ha sett hästen men kolla rygg och ben. Det är lätt att göra de enklare rygg kontrollerna själv, känn om den har ont i ryggmuskulaturen.
Be någon kunnig i stallet hjälpa dig om du inte är säker på hur man gör.
 
Klart du har koll om du leder framför. Du kan givetvis inte naivt gå framför innan han lärt sig sin position och tro att han kommer går där snällt. Du måste checka av honom i början. När han vet vad som gäller är det ifrån den positionen som du har störst koll.
När du väl har fastställt ditt ledarskap och de regler som gäller i det, kan du leda från vilken position du vill. Vid sidan, framför, bakom. Det har ingen betydelse.
Niklas
 
Har din häst inte gjort det förut så skulle jag kolla smärta som första orsak. Bett hästmassör eller kiropraktor att kolla igenom hästen. Ledarskapsövningar finns det massor av. Sök på forumet.
Niklas
 

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Stereo
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: __sofia__
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 281
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp