Ledinflammationer och tecken på detta?

Lotus

Trådstartare
Har en tråd om hälta på flera ben samtidigt, och appropå detta undrar jag nu över tecken på torra respektive blöta(heter det verkligen så???? hjärnsläpp....) inflammationer i leder.

Jag har lärt mig att det finns några säkra tecken på inflammation på människor iallafall som är värme, rodnad, svullnad och ömhet. Detta kan man ju klart se vid tex imflammerade sår, muskelinflammationer osv.

Men hur yttrar sig inflammationer i leder? Är det skillnad på torra/blöta inflammationer, och på vilket sätt? En ledinflammation på en häst måste väl inte yttra sig i värme såvitt jag vet (värme måste väl vara lättast att upptäcka på en häst av tecken som jag räknat upp), men KAN den göra det? Både sorterna?

Hjälp mig reda ut begreppen, någon....
 
Alla inflammerade leder har ökad värme men det är inte alltid så lätt att känna detta. Dels på grund av att vi människor inte kan känna temperaturskillnader på mindre än ett par grader med händerna och dels på grund av att hästens päls isolerar väldigt bra och därför känns inte värmeökningen på "utsidan" pälsen särskilt tydligt.

"Blöta" (kommer inte heller ihåg vad det heter... :confused:) ledinflammationer känns genom en svullnad kring leden, för kotorna ska denna svullnad sitta på sidorna av kotan där bak där senan fäster (i alla fall enligt min veterinär...). Svullnader kan dock vara lite knepiga att se inflammationer på eftersom hästar kan vara mer eller mindre tjocka i benen av många olika anledningar (foderbyte, dålig blodcirkulation osv.). Det man får kolla är om hästen är mer svullen än vanligt eller om den kanske är ojämnt svullen på de olika benen, men inte heller detta behöver betyda att den har en ledinflammation...

Det är lite knepigt det här... Men precis som jag skrev i föregående tråd om detta så tror jag att det bästa sättet att upptäcka inflammationerna på är att känna sin häst och att vara uppmärksam på allt som avviker från det normala. Vid varje misstanke om att nåt är fel bör man sedan låta en veterinär kolla hästen.
 
ledinflammation spec i knät kan vara svårt att upptäcka! min häst hade det men han halade inte och var inte varm eller svullen..han ville bara inte hoppa
 

Liknande trådar

Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 303
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 194
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 806
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp