Ledset äppelträd

Ja, alla varianter är värda att testa eftersom det ju ändå är på väg att tyna bort.

Knske ska jag ändå testa att chockgödsla runt trädet. Dvs mer än normalt och på ytan istället för att spetta ner det.
Både och? och ta bort gräset runtom och lägg på gräsklipp. Gräsklippet tror jag de har rätt i har en chans att skydda borttagna ytan och bli neddraget av daggmaskar för att göra en mer mullrik jord.
 
En sak att tänka på är att beskärning i JAS inte är så bra om det gäller ett träd med dålig tillväxt, utan beskärning skall göras under trädets viloperiod, dvs. vintern.
 
Hur ser trädet ut i övrigt, har det några skador, är det några angrepp på de små löv som kommer, har den knutar eller sår på grenarna, kommer det svamp på stammen eller runt om i gräset?
 
Hur ser trädet ut i övrigt, har det några skador, är det några angrepp på de små löv som kommer, har den knutar eller sår på grenarna, kommer det svamp på stammen eller runt om i gräset?
Stammen ser frisk ut. Finns ett myrangrepp in i stammen, men det är litet (testat med strumpsticka) Finns några små friska grenat som växer ut direkt från stammarna. Överlever trädet sommaren ska jag ta ympar därifrån. Funderar också på att såga bort ved ovanför ett gäng sådana grenar.

Alla mindre grenar har rikligt med lavar. Inga kräftknölar. Samtliga löv små och outvecklade - utan synliga svamp eller insektsangrepp. Ingen synlig svamp vare sig på trädet eller i gräsmattan närmast.
:cry:
 
En sak att tänka på är att beskärning i JAS inte är så bra om det gäller ett träd med dålig tillväxt, utan beskärning skall göras under trädets viloperiod, dvs. vintern.

Ett problem med det är att jag inte ser vilka grenar som är friska. Därav att jag väntat till i sommar med radikala åtgärder
 
Ett problem med det är att jag inte ser vilka grenar som är friska. Därav att jag väntat till i sommar med radikala åtgärder
Beskär man ett träd hårt, typ hamling, under sommaren är risken stor att man tar död på det även om det är ett fullt friskt träd med god tillväxt. En sommarbeskärning minskar tillväxten och trädet skjuter inte lika mycket vattskott, vilket ibland kan vara bra, men inte för ett träd som växer svagt.
 
Stammen ser frisk ut. Finns ett myrangrepp in i stammen, men det är litet (testat med strumpsticka) Finns några små friska grenat som växer ut direkt från stammarna. Överlever trädet sommaren ska jag ta ympar därifrån. Funderar också på att såga bort ved ovanför ett gäng sådana grenar.

Alla mindre grenar har rikligt med lavar. Inga kräftknölar. Samtliga löv små och outvecklade - utan synliga svamp eller insektsangrepp. Ingen synlig svamp vare sig på trädet eller i gräsmattan närmast.
:cry:
Om myror kunnat flytta in i stammen så har du ett rötangrepp i den.
 
Nu har jag handgrävt för 15m ligusterhäck rakt över vår grusade framsida för att skilja parkeringsytan från trädgården. Så galet tungt, de översta 30cm består av grus i typ 0-35 eller nått. Hårt hårt packat eftersom det var där byggboden stod och alla lastbilar levererade material där till när huset byggdes.
För att motivera mig själv lite beställde jag 4st buskrosor Noble Antony. En mörkt ceriserosa ros som jag tänker ska ge skenet av en vresros i min strandinspirerade rabatt. De ska komma med posten idag :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp