Ledskott???

Lena Furberg

Trådstartare
Våra vinbärsbuskar (röda, svarta och vita) måste beskäras, de börjar bli enorma och spretiga och helt övervuxna. Boken jag har, om beskärning, skriver att man ska klippa ledskotten halvvägs upp. Men hur jag än letar hittar jag ingen förklaring på vad ett ledskott är. Nån här som vet?? (Eller för all del har tips på beskärning av vildvuxna vinbärsbuskar...) Tack :-)
 
Ta varje år bort de grenar som är lite sådär gråakriga och träiga. De tjockaste helt enkelt. De ska liksom inte börja hänga neråt. Har busken inte klippts på många år sägs det väl att 25 grenar är maxantal att plocka bort, men jag har nog tagit 50 utan problem. Det blir kanske inte bär nästa år bara.
 
Svarta vinbär får bär på andraårsskott. Röda och vita är kinkigare och väntar i tre år.

Ledsskott är väl nya skotten längt ut på grenen? Att klippa grenarna mitt på gör bara att de grenar sig och blir ännu tätare. Ska du glesa ur så ta hela grenar ändå från marken. Ta de äldsta grenarna. Man ser rätt tydligt vilka som är torrare och skrovligare.

Ska man helt förnya en vit eller röd kan man klippa en tredjedel av grenarna varje år. Då finns det alltid någon del som får bär.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
551
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 147
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp