Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Varken jag eller sambon dricker kaffe men typ ALLA andra runtomkring oss gör det, så därför finns det alltid bra kaffe, JÄTTEbra te från England (för det är vad jag dricker och jag är ohyggligt prettosnobbig med vilken sort…) hemma hos oss. Jag fick googla mig till och öva på att göra sånt där ähhh… droppkaffe? Alltså en hållare med filter som man får hälla kokande vatten över i omgångar så nu får man aldrig pulverkaffe hos oss längre 😆

Är jag själv bortbjuden dricker jag allt utom kaffe, och kan då även pina mig igenom de blaskigaste av teer för att jag inte vill vara oartig, men dricker egentligen hellre typ saft än äckligt te 😂
 
Jag gillar kaffe men har inga problem med om det inte bjuds. Och jag dricker hellre något annat än dåligt kaffe, ser ingen poäng alls med t ex pulverkaffe. Jag är inte jätteförtjust i te heller, men dricker det om det bjuds. Gör däremot ytterst sällan te hemma. (men är gift med en tedrickare så det finns stort sortiment för gäster!) Jag dricker gärna vanligt kranvatten. Det verkar däremot en del ha problem med, och erbjuder det ena efter det andra med kolsyra istället. Jag vill absolut inte ha kolsyra. Det verkar som om de tycker att de är dåliga värdar om de bjuder på vatten - det som jag vill ha?
Vet inte varför det är så svårt att acceptera att man vill dricka kranvatten? Tror de att man gör det för att snåla in på sin värds frikostighet? 😅

De vänner som känner mig låter mig dock hållas med mitt vatten 🙂
 
Skulle det vara uttalat fika hade jag troligtvis blivit besviken om det inte fanns kaffe (lite beroende på tid på dygnet dock, men dricker begränsat med kaffe på en dag så skulle kunna ”hoppa över” en kopp hemma för att kunna dricka på fikat). Är dock helt okej med pulverkaffe då. Har såna i bekantskapskretsen, som inte dricker själva men har pulverkaffe hemma till gäster. Tycker ändå inte att det är rimligt att de ska behöva införskaffa och förvara en kaffebryggare för gästers skull.

Jag tänker att det är lite samma som att man ser till att ha alternativ till kaffe om man bjuder på fika till folk som inte dricker kaffe. Te och t.ex saft om det kommer barn/personer som kanske inte vill ha varm dryck.

Är jag bara hembjuden till någon för att umgås är det en annan sak och det finns inga ”krav” på kaffe.
 
Vet inte varför det är så svårt att acceptera att man vill dricka kranvatten? Tror de att man gör det gör att snåla in på sin värds frikostighet? 😅

De vänner som känner mig låter mig dock hållas med mitt vatten 🙂
Jag tror att man inte känner sig särskilt frikostig när man bjuder på vatten? Eller att det känns som att "jag har inget som duger så gästen får nöja sig med vatten". Men jag dricker ju vatten hemma hela tiden också!
 
Jag dricker inte kaffe och äger ingen kaffebryggare. Jag har däremot en liten pressokanna så man kan göra kaffe då jag förstår att de flesta kaffedrickare inte uppskattar pulverkaffe. Problemet är att man måste köpa kaffe i så stora paket, jag har ett i kylen som bara tar upp plats men känns så onödigt att köpa ett nytt paket när det någon gång kommer en gäst som vill ha kaffe. Kaffe är ju en färskvara när det öppnats till skillnad från te. Jag hade önskat att gäster uppskattade alla mina goda tesorter, har ett stort urval, så jag hade sluppit mecka med kaffet som jag själv inte gör av med.
Min mamma löste det tidigare med att ta med sig lite bönor själv. Hon insåg det orimliga att jag skulle köpa ett halvt kilo kaffe som sedan skulle stå och så fick jag köpa ny när nästa unge fyllde år osv.
 
Jag tror att man inte känner sig särskilt frikostig när man bjuder på vatten? Eller att det känns som att "jag har inget som duger så gästen får nöja sig med vatten". Men jag dricker ju vatten hemma hela tiden också!
Var så jag menade, som din första mening 😊

Där jag bor är dessutom kranvattnet jättegott.
 
Min mamma löste det tidigare med att ta med sig lite bönor själv. Hon insåg det orimliga att jag skulle köpa ett halvt kilo kaffe som sedan skulle stå och så fick jag köpa ny när nästa unge fyllde år osv.
Ja det är ju en bra lösning, jag ska komma ihåg det. Mamma och hennes sambo brukar ta med sig en termos med kaffe så får de kaffet som de vill ha det.
Inser nu att kaffet som står i kylen nog är från i somras så det kan jag nog kasta. Var enklare när jag hade en partner som drack kaffe, då gick det ju åt med högre frekvens och lönade sig att köpa hem.
 
Jag dricker inte kaffe men hade ändå alltid kaffe (och kaffebryggare) hemma innan jag och sambon flyttade ihop. En kaffebryggare var en av de första sakerna jag köpte när jag hade flyttat in i första egna lägenheten och det trots att varken jag eller dåvarande sambo drack kaffe. Det var så normalt för mig att bjuda på kaffe för det gjorde folk som var trevliga. Sedan träffade jag sambon som dricker kaffe men i hans släkt bjuder man aldrig på något vid spontana besök O_o Hur konstigt som helst för mig och det blev många knasiga tillfällen innan jag med automatik slutade fråga "kaffe"? Nu är det tvärtom, jag kommer ofta på mig själv när folk har åkt att jag inte erbjöd kaffe :o
Te har jag alltid hemma några sorter med trots att varken jag eller sambon dricker det. Jag dricker helst kallt kranvatten och precis som @warg har jag många gånger fått en nästan förfärad min och de har velat erbjuda annat, te, saft, dricka, bubbelvatten, varmt vatten och när jag säger nej tack, bara kallt kranvatten så ser endel helt lidande ut. Jag vet att det förr ansågs fattigt att bjuda på vatten men är det vad någon vill ha så är det trots allt knepigt att idag fortsätta propsa på annat. Hos min svärmor la jag ner försöken att få mitt vatten. Det gick bara inte, hon led så av det utan jag tog en dricka, hämtade vatten när hon inte såg och sambon tog lite av drickan också var det bra med det. Jag gjorde det gärna av kärlek till henne :heart
 
Förstår hur du menar, men jag tycker samtidigt att vitsen med värdskap är att få skämma bort mina gäster lite.
Jag dricker inte kaffe men har kaffekokare och kaffe hemma. Och visst vill man vara en god värd, det är ju därför jag har det hemma! Men om man som jag som visserligen är tedrickare, men däremot dricker mest Loka, cola zero och juice, är det rätt svårt att ens förvänta sig att få något sådant att dricka. Kaffe, på sin höjd te eller vatten.

Så varför gäller "skämma bort gästerna" bara kaffe? En mugg varm oboy på vintern när det är kallt och ett glas iskall cola/Loka med isbitar i (ja isbitar i Loka är jättegott, vet, vatten+ vatten, testa :D ), bara i mina drömmar! Till och med mitt i sommaren är det kaffe eller kanske så har folk någon te från 1800 talet liggande som de rotar fram.
 
Jag gillar verkligen kaffe och dricker det gärna (i alla fall så länge det går att få någon form av mjölk till), och har alltid själv så att det går att bjuda på hemma.

Men ärligt talat skulle jag nog tycka det var ännu roligare att bli bjuden på något riktigt gott te, varm choklad, hemmagjord saft eller något om någon bjuder på fika. Kaffe dricker jag ju jämt ändå liksom. (I och för sig te också, men där har jag ju ett begränsat antal sorter hemma själv)
 
Men va?! Om jag bjuder någon på fika med gott te av god kvalitet och hembakade kakor och personen anser att det var fel av mig för att jag inte meddelade i förväg att det inte blir kaffe hade jag nog inte bjudit den personen på fika fler gånger faktiskt. Högst sannolikt har kaffedrickaren inte gott te att bjuda mig på heller. Så jag nöjer mig med påsteet de har eller dricker vatten och är glad att blev bjuden på fika och att personen ville träffas.
Det var inte så jag menade.
Tänker mer som i en situation om man ätit och sedan inte säger "vill du ha kaffe" kan det vara läge att säga "tyvärr kan jag inte bjuda på något kaffe efter maten".
 
Det var inte så jag menade.
Tänker mer som i en situation om man ätit och sedan inte säger "vill du ha kaffe" kan det vara läge att säga "tyvärr kan jag inte bjuda på något kaffe efter maten".

Varför ska jag be om ursäkt om jag inte bjuder på kaffe? Jag bjuder på te och annan dryck. Har jag dessutom bjudit på middag också tycker jag att det är lite magstarkt att anse att jag ska be om ursäkt om jag inte bjuder på kaffe.
 
Jag dricker inte kaffe men har kaffekokare och kaffe hemma. Och visst vill man vara en god värd, det är ju därför jag har det hemma! Men om man som jag som visserligen är tedrickare, men däremot dricker mest Loka, cola zero och juice, är det rätt svårt att ens förvänta sig att få något sådant att dricka. Kaffe, på sin höjd te eller vatten.

Så varför gäller "skämma bort gästerna" bara kaffe? En mugg varm oboy på vintern när det är kallt och ett glas iskall cola/Loka med isbitar i (ja isbitar i Loka är jättegott, vet, vatten+ vatten, testa :D ), bara i mina drömmar! Till och med mitt i sommaren är det kaffe eller kanske så har folk någon te från 1800 talet liggande som de rotar fram.
Bjuder jag hem någon ser jag det som precis lika självklart att erbjuda annat jag vet de vill ha. Det innefattar loka/ramlösa/cola/pepsi eller vad det nu är de gillar och det innefattar också mat, den maten jag bjuder på ska självklart vara något gästerna tycker om. Bjuder jag på fika har jag alltid så många sorters kakor att alla kan hitta något de gillar så det brukar aldrig vara något problem och är det någon som är allergisk/diabetiker eller annat så finns det självklart något till dem med. Det ser jag som lika självklart som att bjuda på kaffe till en kaffedrickare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp