Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Jo om det är jättesött så blir det nog svårt, men man är ju alltid nyfiken :)
Det är inte det minsta sött, det är fruktansvärt beskt ;) Förstår inte hur de kan dricka skiten, men smaken är ju uppenbarligen delad. Mannen kan inte dricka vanligt kaffe. Möjligen att han kan beställa den starkaste espresson om vi fikar ute, men även det smakar inte tillräckligt beskt och för mycket kaffe för hans smak. I de länder jag har bott i har socker och andra kryddor aldrig varit aktuellt hos någon familj, att blanda socker med det kaffet vi har hemma blir om möjligt ännu vidrigare (och då dricker jag inte vanligt kaffe utan socker).
 
Det är inte det minsta sött, det är fruktansvärt beskt ;) Förstår inte hur de kan dricka skiten, men smaken är ju uppenbarligen delad. Mannen kan inte dricka vanligt kaffe. Möjligen att han kan beställa den starkaste espresson om vi fikar ute, men även det smakar inte tillräckligt beskt och för mycket kaffe för hans åsikt. I de länder jag har bott i har socker och andra kryddor aldrig varit aktuellt hos någon familj, att blanda socker med det kaffet vi har hemma blir om möjligt ännu vidrigare (och då dricker jag inte vanligt kaffe utan socker).
Ah, recepten jag läste hade alla socker i sig när jag sökte på arabiskt kaffe :). Jo min gräns går kanske vid espresso och italienskt kaffe men hade lugnt provat, nyfiken av mig.
 
Det finns ju uppenbarligen osagda krav bland kaffedrickare också om man går igenom tråden, så att reagera på att tedrickare vill ha gott (inte för gammalt) te är väl inte konstigare?
Nu var det ju inte för gammalt jag reagerade på. Jag tycker tex inte att man är snobbig om man reagerar att kanelbullen man blir bjuden på både är luden och grön av mögel pga ålder. Det var givetvis sortens te jag syftade på. Fruktte från Lipton osv. Jag kan tycka att man kanske inte ska ha för höga krav hos andra? Mer än färskt kanske? Tänk om det vore så att jag tycker om just Liptons fruktte och ogillar asdyra lösviktsteer, och sällan har tedrickande besökare, ska jag ständigt köpa ny färsk dyrt lösviktste som slänges för att det inte ska råka bli gammalt så att det ständigt är nytt färskt te om ifall någon kommer?

(Kan köpa att det är en annan sak om det är ett planerat besök)
 
Det är på samma nivå som det finns bra och dåligt kaffe bara.
Att man själv väljer det för sig själv hemma är en sak, men att uttrycka det om det andra serverar känns lite trist. Det du tycker om i teväg behöver tex inte jag gilla alls och tvärtom, det kanske är rätt svårt att veta om man inte är nära vänner och man inte bestämmer något före besöket.
 
Håll dig undan från Lipton och liknande märken bara!

Pukka och Yogi Tea har bra påsteer tycker jag och de finns i de flesta större mataffärer.

Men jag dricker gärna vatten :)
:yuck: 🤮🤢
Så var det här med att alla tycker olika. Jag håller inte med, det är få pukka som faktiskt är speciellt goda egentligen. Jag dricker gärna lösviktste, men är ibland lat och föredrar då citronte... Liptons. Det är ibland också så väldigt befriande att dricka ett simpelt te med en simpel smak liksom.
 
Att man själv väljer det för sig själv hemma är en sak, men att uttrycka det om det andra serverar känns lite trist. Det du tycker om i teväg behöver tex inte jag gilla alls och tvärtom, det kanske är rätt svårt att veta om man inte är nära vänner och man inte bestämmer något före besöket.
Ja, vilket är vad jag försöker säga i tråden.

Och jag räknar verkligen inte med att mina nära vänner ska servera mitt favoritte och kaffe, det får de serverat hemma hos mig. Dock försöker jag om jag bjudit folk förse med en gissning av vad de skulle gilla som läsk, kaffe, te, mjölk, socker och om någon gillade det, örtte.
 
Intressant att det finns bra te och dåligt te. Och då att andra "får" ha osagda krav hos sin värd/värdinna vad för te den bjuder på. Påminn mig om att inte bjuda på te till folk, jag gissar att mitt te inte är tillräckligt snobbigt för majoriteten här..... Bättre att erbjuda vatten så har man sitt på det torra.
”Bra” te i min värld är te som är hyggligt färskt (dvs inte tappat sin arom), tillagat på riktigt varmt vatten och inte förorenat av andra smaker (t.ex. kafferester i thermos 😝). ”Dåligt” te är motsatsen. Och mina krav på kaffe är ungefär desamma.

Sedan kan man givetvis ha preferenser utöver det, men det är ju just preferenser. Jag vill t.ex. gärna ha starkt, svart te och starkt kaffe. Ogillar i allmänhet örtteer och fruktte. De som känner mig vet detta och om någon som inte känner mig skulle servera kamomillte så slinker nog det också ner (hellre än kranvatten om det inte är typ 30 grader varmt ute)
 
Precis som att jag inte vill att människor kräver att jag ska bjuda på något kräver jag inte heller att andra ska bjuda mig på något. Ska jag dit på övernattning och jag vet att de inte har kaffe kan det dock hända att jag tar med någon form av lösning på det (bryggare, snabbkaffe eller liknande) så jag får mitt morgonkaffe :p
 
Helt klart finns det te jag föredrar, eller kaffe som kaffedrickaren föredrar, men jag skulle aldrig tacka nej med hänvisningen till att det är fel sort.
Samma här - jag kan inte räkna med att alla vill ha det som jag, så länge det inte har passerat bäst-före-datum och är tillräckligt varmt så går det mesta ändå att dricka!
 
”Bra” te i min värld är te som är hyggligt färskt (dvs inte tappat sin arom), tillagat på riktigt varmt vatten och inte förorenat av andra smaker (t.ex. kafferester i thermos 😝). ”Dåligt” te är motsatsen. Och mina krav på kaffe är ungefär desamma.

Sedan kan man givetvis ha preferenser utöver det, men det är ju just preferenser. Jag vill t.ex. gärna ha starkt, svart te och starkt kaffe. Ogillar i allmänhet örtteer och fruktte. De som känner mig vet detta och om någon som inte känner mig skulle servera kamomillte så slinker nog det också ner (hellre än kranvatten om det inte är typ 30 grader varmt ute)
Jag får faktiskt erkänna att jag inte har koll på vad som är rätt och fel te förutom att gammalt te ju inte är någon höjdare. Samma med kaffe. Har ingen aning om vilken sort man "ska" bjuda på osv. Kan verkligen inte kaffe alls så hade ingen aning om att Gevalia var något slags dåligt kaffe före det nämndes i tråden. Snobbkaffe, absolut inte, men dålig trodde jag inte, bara helt vanligt enkelt kaffe liksom.
 
Jo, jag känner mig aldrig pigg av koffein. Dricker jag två burkar tätt, dvs 400 mg koffein kan jag bli speedad, hjärtat slår snabbare osv. Himla hälsosamt 😂
Men har inga problem att dra i mig 200 mg koffein och sen somna fem minuter senare 😁
Mina tänder är alltför svaga för att jag bör dra med den onyttan för ofta 😞

Men det är samma sak för mig, förutom på kvällen när jag borde sova - jag är alltför mycket av en nattuggla så då bör jag undvika det, medan resten av dagen så funkar det inte som jag vill :cautious:
 
”Bra” te i min värld är te som är hyggligt färskt (dvs inte tappat sin arom), tillagat på riktigt varmt vatten och inte förorenat av andra smaker (t.ex. kafferester i thermos 😝). ”Dåligt” te är motsatsen. Och mina krav på kaffe är ungefär desamma.

Sedan kan man givetvis ha preferenser utöver det, men det är ju just preferenser. Jag vill t.ex. gärna ha starkt, svart te och starkt kaffe. Ogillar i allmänhet örtteer och fruktte. De som känner mig vet detta och om någon som inte känner mig skulle servera kamomillte så slinker nog det också ner (hellre än kranvatten om det inte är typ 30 grader varmt ute)

Bra te är gjort på vatten som har rätt temperatur för tesorten och där teet legat i rätt tid.
 
Jag får faktiskt erkänna att jag inte har koll på vad som är rätt och fel te förutom att gammalt te ju inte är någon höjdare. Samma med kaffe. Har ingen aning om vilken sort man "ska" bjuda på osv. Kan verkligen inte kaffe alls så hade ingen aning om att Gevalia var något slags dåligt kaffe före det nämndes i tråden. Snobbkaffe, absolut inte, men dålig trodde jag inte, bara helt vanligt enkelt kaffe liksom.
Dock står gevalia för ca 40 procent av försäljningen på bryggkaffe ungefärligt.. så att det skulle vara dåligt känns konstigt.
 
I Skåne är det dåligt, passar inte med vattnet. Gäller även löfbergs lila. Här nere är det Zoegas som gäller eller möjligen Arvid Nordqvist.
Det är ju lite det många missar, att vattnet har betydelse. Jag är från Karlstad och föredrar därmed Löfbergs alla gånger (lila togs bort ur produktnamnet för 10 år sen ;)), men jobbade ett tag på ett kontor i Stockholm där Gevalia var det som smakade bäst.

Och även om jag köper Löfbergs oavsett var jag bor så smakar det utan tvekan bäst ”hemma”.
 
Alltså om någon bjuder över mig på fika och det inte finns kaffe skulle jag bli besviken 😅 däremot skulle jag nöja mig med snabbkaffe tom
Om det är så att någon vill att jag kommer över på fika och säger innan att det inte finns kaffe så kan jag ta med en liten skvätt själv, helt ok bara man blir förvarnad.
Ingen fika utan kaffe.
 
Nu var det ju inte för gammalt jag reagerade på. Jag tycker tex inte att man är snobbig om man reagerar att kanelbullen man blir bjuden på både är luden och grön av mögel pga ålder. Det var givetvis sortens te jag syftade på. Fruktte från Lipton osv. Jag kan tycka att man kanske inte ska ha för höga krav hos andra? Mer än färskt kanske? Tänk om det vore så att jag tycker om just Liptons fruktte och ogillar asdyra lösviktsteer, och sällan har tedrickande besökare, ska jag ständigt köpa ny färsk dyrt lösviktste som slänges för att det inte ska råka bli gammalt så att det ständigt är nytt färskt te om ifall någon kommer?

(Kan köpa att det är en annan sak om det är ett planerat besök)
Som du kanske såg var färskvarans vara eller ickevara inom parantes i mitt inlägg. Min poäng var att kaffedrickare också har krav. Det ska inte vara pulverkaffe, inte presskaffe, det ska vara det och det märket och ett visst mått för att få rätt smak. Det känns trist att tedrickare ska kallas snobbiga för att vi har preferenser, när kaffedrickare är precis likadana.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp