Lekande unghäst...problem...

FUNNY

Trådstartare
Har ett litet problem med min 4-åring.
Så länge han får gå ihop med yngre hästar, som är lekfulla är han helt okomplicerad med det mesta, men så fort han inte får det så är det nästan problem med det mesta....
Då vill han att matte ska vara "lekkompis" vilket inte är så lätt till 170 cm hög o 600 kg tung "bäbis" !!!
Nu är det bara ett par veckor till som han kan gå ihop med andra lekfulla hästar sen kommer han hela sommaren (och kanske tom i framtiden) gå ihop men min gamle herre som inte är det minsta lekfull, men jag har tyvärr inget val....
Nu skulle jag behöva tips på hur jag kan leka med honom för att göra av med överskottsenergin som han får.
Jag brukar "leka"lite med presenningar o så men det verkar inte som att det stimulerar samma saker som när han får bita o jaga de andra hästarna. Han blir VÄLDIGT bitig/nafsig så fort han inte har fått leka med andra hästar + att han nästan alltid far rakt-upp-framför-mig i luften på bakbenen, med flaxande framben som man får passa sig för (lite svårt att beskriva) när man ska ta honom från hagen, där han är som ett lamm att leda i vanliga fall..... Han är en väluppfostrad herre som lyssnar på matte till 100% bara han får leka, men när han inte får leka är det nästan som bortblåst...
Jag brukar köra en hel del Nh träning oxå med honom men inte det heller verkar "bita".
Snälla ni som har tips o ideér, dela med er :idea:

"De sju lekarna" skulle jag prova om jag var du. Det är ju lek, men inte så våldsam.
Jag springer ofta med min häst. Leker alltså. Går in i hagen och bjuder honom till lek(om inte han gör det först) och sen springer vi och busar. Dock får han inte "gå på mig". Stannar jag så får han komma fram såklart men inte gå på med tänder. Och dessutom går han inte för nära om jag inte bjuder in honom. Förstår att du inte gärna flänger runt i en hage med en 170cm hög unghäst. Det är nog bara jag som skulle göra en sån sak. :smirk: Men om du får för dig att göra det så är det väldigt viktigt att man har kontrollen så att du, med små gester, kan tala om för hästen hur långt den får gå.

Alla hästar måste få leka av sig. Spring i benen måste springas bort. Jag tycker inte att du ska ställa den hästen med en tråkig gamling när han är så glad i att leka och busa. Det skulle inte alls vara snällt. Försök att i alla fall få tag på en häst som han kan leka av sig med ibland då.

Vad gör ni förutom att leka/"träna" NH :confused:.....rider, kör eller vad ???

En 4-åring full med energi, leklust och livsgnista är väl exakt vad de flesta av oss vill ha :idea:
Försök att se möjligheterna istället för problemen, men ta hjälp av någon du litar på om du inte hittar ett eget tryggt sätt att låta din häst få utlopp för sin energi/leklust.

Låter som en härlig häst :)

Nädå jag är inte rädd för att ”leka” med honom på mitt sätt, tex 7 games som vi brukar köra. Men han är inte alltid så lekfull då, jag får tex honom inte alltid att springa efter mig, att följa mig är inga problem men när jag börjar springa så är det inte alltid han är pigg på att haka på.
Jag brukar även stå lös tex i paddocken o borsta o så fort han vill hitta på något annat än att stå stilla så kör jag iväg honom o han får springa tills han har börjat tugga o vilja komma till mig + att jag ska bjuda in honom.
Men det han vill med att leka är verkligen att bitas…. Han biter de andra hästarna i benen (hingstbeteende) o de sparkar honom. Han har så mycket sår på sina ben o han har haft en riktig hälta så jag är väldigt kluven med att låta honom leka med andra hästar. Han kommer in blodig nästan varje dag och det känns bara som en tidsfråga innan han får bestående men, rätt att han har boots o damasker i perioder…. Jag skulle aldrig våga låta honom ”leka av sig ibland….” Ibland får man tyvärr välja mellan pest eller kolera...
Han rids ca 5 dagar i veckan så varierat det går, mycket ute och i paddock 1-2 dagar i veckan. Väldigt positiv o trevlig att rida, pigg o gla´ :) Fast kan få för mycket överskottsenergi så fort han inte har fått leka på ett par dagar, då ser han spöken överallt, ska inte gå förbi saker som han går förbi flera gånger i veckan annars osv... men detta händer BARA när han inte får leka...
Det är en väldigt tuff herre som fick gå på lösdrift tills han var 2,5 år/hingst och han var den självklara ledaren bland de 4 hingstarna som var där.
Så jag har jobbat väldigt mycket med honom och fått övertyga honom i det mesta.
Han är en helt underbar kuse - men jag skulle behöva hitta flera sätt att få utlopp för hans "bitande" som han håller på med i hagen hela dagarna.... Han försöker vara på å bita på mig hela tiden, snabb som en vessla för han vet att det kommer en rekyl....det accepterar jag INTE ! för det gör inte kompisarna i hagen.....
När jag ska leda honom till hagen när han inte fått leka med de andra så ska han på o bita på mig hela tiden !!! Och TRO mig jag har ALDRIG accepterat det !!!!!!! Men åndå så ger han sig inte. Jag har även provat med att nonchalera honom, då blir han nästan bara ännu värre !!!

Han har så mycket sår på sina ben o han har haft en riktig hälta så jag är väldigt kluven med att låta honom leka med andra hästar. Han kommer in blodig nästan varje dag och det känns bara som en tidsfråga innan han får bestående men, rätt att han har boots o damasker i perioder…. Jag skulle aldrig våga låta honom ”leka av sig ibland….”

Aha.......då förstår jag att du upplever hans lekfullhet som ett problem :idea:

Först och främst vill jag bara säga att vi har väldigt olika syn på hur man ska hantera en häst. Att dömma av det senaste inlägget i alla fall.

Att du kör iväg honom då han väljer att gå ifrån dig förstår jag inte alls meningen av. Det låter som den typen av NH som inriktar sig på att bräcka hästen mentalt, och det ställer jag inte upp på. Om jag var häst så skulle jag ta den handligen som en brist. Du respekterar inte hans vilja och försöker med tvång bli ledaren i flocken. Jag skulle då aldrig följa den hästen/människan.

Sen får jag en känsla av att du, när du säger att du inte accepterar att han biter dig, tar till våld i form av att slå eller skrika. Det skulle jag heller aldrig göra mot en vän. Varesej det är en häst, en människa, en ödla eller vad som helst.

Så mina förslag kanske inte riktigt passar in i ditt sätt att tänka. Då kan det bli svårt att hjälpa dig tyvärr.
När du säger att han skadar sig då de andra hästarna är hård mot honom så går mina tankar genast till det faktum att han kanske inte riktigt vet hur man beter sig. Det händer speciellt ranglånga hästar. Men även sånna som varit högt i rang.

Sen får jag en känsla av att du, när du säger att du inte accepterar att han biter dig, tar till våld i form av att slå eller skrika. Det skulle jag heller aldrig göra mot en vän. Varesej det är en häst, en människa, en ödla eller vad som helst.
Hehe, vill bara påpeka att om en vän skulle komma på iden att bita mig skulle personen i fråga får mer stryk än vad min häst får i den situationen.. :p :D

hehe.. där måste jag säga att jag håller med dig lite. :angel: Närå. :D
Men så ska man också veta att hästar inte har samma synesätt som människor. Att kissa på golvet är inte alls acceptabelt hos oss människor medan hästarna ser det som det mest naturliga man kan göra. ;)

Varför måste din häst gå med en tråkig polare? Ska du ha dem ensama? Vore det min häst skulle jag inte vilja ha den med andra om den blir så skadad av att "leka" är du säker på att det är lek!? Hur fodrar du din häst hur ser den ut i hull? Karnske ge den någe att pyssla med i hagen grenar hö ,halm.

Kan det vara därför jag aldrig blir bjuden till samma ställe 2 gånger? :eek: :idea: Jag gör som hästarna när de kommer in i en ny box.. Kissar? :D

De går i en JÄTTESTOR hage med massor att pyssla med + att de självklart får hö med tanke på att de går ute ca 12 tim/dygn.....
Problemet är ju som sagt var att välja mellan pest eller kolera, och i framtiden kommer han att få gå med den gamle "tråkige" pållen av 2 anledningar, det ena är att jag har eget stall och bara plats till mina egna hästar, det andra är att jag är trött på att ha en skadad häst hela tiden bara för att han måste få leka av sig....
Jag hade nog tänkt mig att få lite praktiska råd av er här på Buke men det verkar faktiskt som många andra i andra trådar har rätt, de flesta är bäst på påhopp och att vara "experter" i sina egna ögon..... tråkigt att det måste vara så dålig stämning !!!! Är det för att det är mycket yngre som håller till på dessa sidor o de är vana vid att ta skit utan att säga ifrån eller !!!????
Min häst är inte det minsta förtryckt och att säga ifrån att han inte får bita mig kan jag faktiskt inte se något konstigt med. Jag hanterar mina hästar som de hanterar varandra och det ser varken hästarna eller jag något konstigt med. Tilläggas kan nog att jag har haft hästar i över 23 år och hjälpt många andra med sina sk problemhästar. Det har garanterat aldrig förekommit något våld mera än ifall hästarna typ sparkar eller bits - då svarar jag med samma medel !!!

Är det ingen som har några konkreta tips så behöver ni inte bry er om att svara.....

Min häst är inte det minsta förtryckt och att säga ifrån att han inte får bita mig kan jag faktiskt inte se något konstigt med

:bow: Nej.....det är betydligt konstigare om folk accepterar ett sådant beteende tycker jag. Gränssättning är viktigt när det gäller både hästar och människor anser jag.......det betyder ju inte att man slår hejvilt omkring sig i tid och otid.

Jag har aldrig sett en gammal häst be "snällt" i det oändliga när en snorvalp (unghäst) mopsat upp sig eller lekt för tufft. Först ber gammelhästen "snällt" att ungspolingen ska sluta sedan varnar den och hjälper inte det smäller det ( med ett rejält nyp i halsen eller en spark) !!! Att diskutera i det oändliga tills man kommer fram till en lösning som alla gillar existerar inte i en hästflock (det är ett mänskligt beteende)

Folk som inte håller med om att det är det naturliga beteendet får gärna komma med sin version av förloppet i en normal hästflock.(Det kanske är min flock som har ett konstigt beteende)

Att du vill ha konkreta tips och inte flummiga påhopp förstår jag mer än väl.

Eftersom jag inte haft ditt problem med mina hästar har jag inte något annat tips än att försöka hitta en ranghög,men snäll häst som sätter din häst på plats en gång för alla när han går för långt.
Våra unghästar leker också ganska häftigt men aldrig så att man är orolig för att de ska göra illa varandra medvetet i sin lek.

Det låter inte normalt att din häst kommer in blodig och skadad. När jag läser ditt inlägg tolkar jag det som om han inte accepterar att de andra säger ifrån innan det smäller och det är inte riktigt normalt tycker jag.

OBS!!!! jag menar inte att din häst är mentalt störd, men hans beteende (om han ofta kommer in blodig och skadad) tillhör inte vanligheterna.En 4-åring räknar inte jag som en unghäst i det här fallet.....han borde lärt sig hur man beter sig mot sina kompisar och leklusten och "pubertetsfasonerna" borde avtagit (personlig åsikt)

Det kan kanske bli svårt att hitta folk här på buke som haft liknande problem och därför kan ge dig goda råd och tips.

Vill gärna veta hur det går för dig :)

Lycka till !!!

Förstår precis vad som skrivs om att köra i väg hästen när den inte lyssnar(i och för sig skulle jag kanske inte göra det när jag borstar hästen). Det är den metod Monty Roberts använder sig av och om man bara förstår hur det hela egentligen fungerar är det absolut inget fel på den. Han har ju studerat de vilda mustagerna i Nevada och upptäckt att det är just precis så ledarstoet gör med en häst som busar för mycket. Att "köra iväg" menas inte att man viftar, skriker och gapar eller något sådant utan att man bara manar dem till att springa tills de är redo och vill kommunicera (och det gör de på sitt eget sätt, så man måste veta vad man ska titta efter för signaler). Det handlar inte alls om att med tvång ta ledarrollen. Tycker själv att det är en mycket bra metod och använder mig av den själv. Fungerade jättebra på min egen häst och det har definitivt inte knäckt henne mentalt.

Jag ska erkänna att jag inte sett speciellt mycket av Monty. Dock såg jag en dokumentär förut och jag var nära till tårarna mer än en gång under den halvtimmen.
Inte bara för hans metoder, jag blev helt förskräckt över att märka att INGEN av hästarna utstrålade harmoni. Det var så otroligt tydligt att tom båda mina föräldrar reagerade.

Det var riktigt hemskt att se. Jag anser att han kuvade hästarna, eller knäckte dem mentalt.
Ska tillägga att jag inte hade några fördommar om honom innan dokumentären utan var tvärt om såg fram emot det väldigt mycket. Efter det tog jag upp det på bukefalos och jag var tydligt inte den enda som reagerat. Sen har jag fått höra och läsa saker som konstaterat mina tankar om honom.

Du får tycka precis vad du vill men personligen tycker jag mycket illa om den mannen. Kan hända att han inte gör hästarna illa med flit, men det jag såg var i mina ögon inte bra.

Skönt att höra att det finns vettigt folk även här :)
Viken metod jag använder mig av vet jag faktiskt inte riktigt ifall jag ska vara ärlig, men det enda jag vet är att det har funkat jätte bra med flera utav mina problem.
Som tex att han inte ville stå stilla när man borstade o så, då ställde jag mig i mitten av paddocken med helt lös häst o mina borstar, när han valde att gå ifrån mig fick han jobba tills han "bad" om att komma in igen till mig. Han hade själv ett val - stanna hos mig o bli borstad eller springa iväg o få jobba.... Första gången jag testade stod jag själv bara o glodde DET FUNKADE !!!! "Jagade" iväg honom en gång sen stod han som ett ljus !!!!
Det att han kommer in blodig är att han springer på de andra hästarna (2 st oskodda nordsvenskar på 7 år) o biter de, sen är det väldigt nära de springer liksom med benen omslingrade o han biter de i benen. Han får sina smällar av de men som tur är har de inga skor.
Han har gått ihop med mitt ranghöga sto innan och då var han inte alls så härjig med henne (gick ju liksom inte :-) men han tog sina repor själv och skadade sig när han härjar o inte riktigt har koll på benen. Han är ju rätt så stor o fortfarande rätt så valpig i stegen, har inte riktigt växt i kostymen....
Han kommer ju att bli bättre med tiden det vet jag för han utvecklas bara åt det bättre hela tiden.
Hoppas att jag har lite positiva vibbar att dela av mig med i framtiden till alla ni positiva på Buke :banana:

Ha det så bra så länge !

Har tyvärr aldrig sett när Monty arbetar men var inne på att sticka till Danmark där han skulle ha clinics där. Tyvärr blev det inte av eftersom det var slutsålt. Är helt införstådd med att åsikterna är olika när man pratar om olika metoder men jag har själv bara upplevt possitiva saker när jag har använt mig av hans metoder. Dock är jag inte alls hård mot min lilla häst när vi gör detta. Förstår hon inte så upprepar jag det bara med henne tills hon förstår. Brusar aldrig upp mot henne och pratar alltid lugnt och bestämt. När sakerna hon gör är rätt (vilket det för det mesta är) får hon beröm med en gång. Har bara läst Montys bok och genom den kommer mina possitiva tankar om hans metod. Det är ju mycket möjligt att jag, när jag själv förhoppningsvis någon gång får se när han arbetar med hästarna, ändrar min åsikt. Men än så länge funkar det i alla fall för mig och min häst. Är väldigt noga att hon ska hanteras på bästa möjliga sätt eftersom jag köpte henne som åring för ett år sedan och vill att hon ska få en bra och positiv syn på livet. :) Annars tror inte jag att man kan uppnå sina mål fullt ut. Hon är ju min lilla ögonsten... :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska... 2
Svar
36
· Visningar
3 834
Senast: alicegard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 622
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 876
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka