Leker ni med pinnar?

Leker inte med pinnar generellt pga allt för hög skaderisk. Men min hund bär gärna runt på pinnar under promenaden och det får hon väl göra om hon inte gnagersönder och äter flisor utan att hon faktiskt bara bär. Om då grannen tar pinne och kastar en gång så skriker inte jag rätt ut men det är inget jag uppmuntrar heller.
 
Jag hade en tränare som berättade för gruppen om en hund som fått ner en kotte i halsen och dött.

De sätter sig stenfast, fjällen blir till hulllingar, så var försiktig med kottar snälla!
Ja tallkottar är big no no. De skadorna det blir på matstrupe eller tarm är inte att leka med. Värst är de som vecklar ut sig helt, fastnar och sedan när tarmen försöker mata vidare kotten så rispar det hål.
Min ena hund fullkomligt älskar tallkottar men det är totalförbud, har sett för många trasiga tarmar.
Pinnskador är för övrigt vanligt och kan vara riktigt besvärligt, och om oturen är framme också skada eller fastna riktigt allvarligt.
 
Leker vanligtvis inte med pinnar och hunden är inte intresserad av dem om man inte inbjuder till lek. Det kan hänga någon gång ibland att jag plockar upp en pinne och lockar till dragkamp men slutar jag dra så släpper hunden pinnen för då är den inte rolig längre. Han har aldrig tittat på en kotte i hela sitt liv men å andra sidan gillar/förstår han inte bollar heller. Pinnar, tennisbollar, grejer man hittar på promenaden är 🤷‍♀️.

Inser nu att jag har en ohundig hund. :)
 
Visa bifogad fil 69574

Jag har en hund som tycker att pinnar är meningen med livet. Bära, jaga, hänga i, kampa med eller bara ha nära (hon lägger sig och sover sin pinne 😅).
Tyvärr blir hon stressad på ett negativt sätt när vi kastar, så det har vi mer eller mindre slutat med. Vi har några ställen där det brukar ligga fallna pinnar där jag brukar kasta max tre gånger. Hon vet att det är där det kastas så hon har alltid bråttom dit när vi är på promenad. Efter typ tre kast brukar jag bryta och hon får bära med sig pinnen hem. När vi är i skogen letar hon upp den bästa pinnen hon kan hitta (kan vara en pyttepinne, en normal pinne eller en stock 🤷‍♀️). Sen bär hon den hela vägen hem och lägger den utanför ytterdörren eftersom hon vet att hon inte får ta med den in.
Hon är verkligen gullig med sina pinnar ❤️

Miss Mandy gillade sina pinnar ... men om jag kastade var hon bara intresserad i att komma tillbaka med "ratt" pinne, det var inte intressant att leka med pinnen, den var ju min :angel: Pinnar hon hittade runt farmen gillade hon dock hogt och rent.



Mina nuvarande hundar gillar inte pinnar alls ... Diva ar oerhort selective pa leksaker och Tate har lite svart att forsta pinnar. Kanske mest for att han alltid har en leksak i munnen.🙄
 
Aldrig aldrig aldrig! Det finns så himla många risker.

Minä egna tuggar, så bara där är det stopp (risk för stickor i svalg eller tarm)

Sen finns risken att de springer med pinne och håller pinnen fel och får upp den genom gommen/ner i svalget.

Eller så håller de pinnen rätt och punktera ögat på kompis. Eller så håller de pinne rätt och faller på pinnen och får in den i bröstkorgen eller annanstans.

Eller så springer de nära nåt, pinnen tar i och nacken gör en för hastig rörelse.


Nej ush. Jag känner så många vars hundar skadats. Vill hunden springa med leksak skaffar jag leksaker som duger och sen får de bara den leksaken då det är springdags.

Tips till dig med vinthund! Jag har gjort en minitrasa av en plastpåse och klippt fransarna korta samt tejpat med silvertejp. Som en mini majvippa med handtag av tejp. Minä hundar ÄLSKAR att springa med den. Jag kastar inte utan lägger ner den på en ända av ängen, promenerar till andra och sen slläpper jag hunden.
 
20210408_154142.jpg


Såhär
 
Min pappa hade kullbror till @linnsan s Gripa och honom kunde man inte kasta pinne till för han slängde sig efter dem i luften så det kändes lite riskabelt. Däremot bar han gärna runt på ”pinnar” som mer var stockar... 😂 ju större desto bättre.

Men vad kul med ett syskon till Gripa! :D
 
Men vad kul med ett syskon till Gripa! :D
Jaaa ljuvlig hund, men pappa fick omplacera honom via uppfödarna för ett par månader sedan eftersom han (pappa) pajat båda axlarna plus dåliga knän, det blev för mycket med en så arbetsför schäfer då! Gordon hade han. :)
 
Jaaa ljuvlig hund, men pappa fick omplacera honom via uppfödarna för ett par månader sedan eftersom han (pappa) pajat båda axlarna plus dåliga knän, det blev för mycket med en så arbetsför schäfer då! Gordon hade han. :)

Vad tråkigt att höra! Men förstår helt beslutet.
 
En diskussion på facebook idag blev att handla om det här med att låta hunden leka med pinnar, att kasta pinnar osv. Nu vill jag veta hur ni bukefalister ställer er till det hela.

Tycker ni att pinnar är något naturligt och bra, att det är den mest livsfarliga leksak som finns eller något mitt emellan? Berätta gärna allt om hur ni tänker!

Själv leker jag dagligen med pinnar tillsammans med min Ebrah. Hon älskar pinnar och är de stora som ett halvt träd så är de absolut världsbäst enligt henne. Jag har lärt henne att vi kan ha dragkamp med pinnar, så när hon vill liva upp stämningen under en promenad kan hon komma med en pinne och trycka upp den i min hand. Vi kan då ha lite dragkamp, jag kan träna lite tricks eller lydnadsmoment och jag kan variera belöningen genom att kasta den lite på olika sätt eller ha lite mer dragkamp. Det har också visat sig vara ett utmärkt verktyg att använda sig av när det kommer till inkallningsträning. Inget godis i världen är lika värdefullt som en riktigt fin pinne för henne, och även om hon springer iväg med en pinne så kan jag ta fram en ny som då direkt får större värde. För oss överväger alltså fördelarna med råge det som jag bedömer som en pytteliten skaderisk. Men då kan tilläggas att när jag kastar pinnar så landar de alltid platt på marken, hon fångar inget i luften och jag kastar inte på ett sätt som på något sätt gör det möjligt för pinnen att hamna ståendes. Inte heller kastar vi pinnar inne i skog eller nära andra hundar som skulle kunna råka bli slagna med en pinne.

187463904_1981529898662047_4500266084685796271_n.jpg

Leker inte med pinnar, men ”tanten” har några hemma här på gården hon kämpat med att släpa hem från skogen så dom får väll ligga här då. 😅

I yngre dagar var hon alldeles för hetsig för lek med pinnar så ansåg att skaderisken var för stor. Hon fick/får välja ut pinne i skogen och bära hem, men jag kastar den inte. Hade/har en halvtömd fotboll till det.

Nu är hon gammal och har lite artros i ena armbågsleden så nu blir det inga sånna hastiga rörelser alls längre även om hon själv gör allt i sin makt för att få mig att kasta den där bollen. 😅
 
Aldrig. Mina kortbeningar kan plocka upp diverse pinnar som unga och typ alla lyckas någon gång gå med e pinne framåt och med kortare ben så är det väldigt lätt att dom böjer sig lite ner och då slår pinnen i backen och andra änden trycks in i gommen eller svaljet. Så lätt det blir skador och jag uppmuntrar det aldrig. Skulle en hund springa i fart med en pinne som råkar vara vänd framåt, så kan det gå väldigt illa om den slår i.

Vi använder kottar istället - avlånga kottar till busiga sök i skogen :D
 
Jag kampar med pinnar, låter dem tugga och bära samt så kastar jag i vatten. Dock aldrig på mark, om det inte är en väldigt tjock och kort pinne.

Min bästa väns sambos hund fick opereras akut då han spetsat sig själv genom tungan och ner i halsen när pinnen ställde sig i marken (ironiskt nog när jag redan varnat dem för just såna skador) och Tinja har också spettat sig på en pinne, men där vet vi inte riktigt vad som hände. Hon var med föräldrarna och de svär på att de inte kastade pinnar, men det var mycket nedhugget trä och hon hade tjutit till när hon gått över det, så hon trampade antagligen loss något spänt som snärtade upp i munnen på henne. De fick plocka flisor långt ner i ett djupt sår mellan kinden och tandraden.

Har man hundar som inte kastar sig efter pinnar så är nog skaderisken väldigt låg. Men har man hundar som kör fullt ös efter pinnar så bör man undvika att kasta dem på marken.
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 832
Senast: Marje
·
Övr. Hund Jag har en schäfer på 17 månader. Hon har bra nerver och är allmänt väldigt självsäker, aldrig reaktiv eller långvarigt rädd. Vi träffar...
Svar
18
· Visningar
1 663
Senast: Maddox
·
Övr. Hund Hej hopp alla, jag är ny här men hoppas kunna utnyttja den samlade buke-kunskapen.. :idea: Min sambo jobbar som väktare och vill gärna...
Svar
14
· Visningar
2 552
Senast: Milosari
·
Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp