Lekförslag till 2,5-åring!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Jag har för mig att det finns en liknande tråd, men jag hittar den inte.

Min nya sjukdom som tvåbarnsmamma, det DÅLIGA SAMVETET :eek: , har lett mig in på en fundering...
Vad kan jag köpa eller hitta på med vår 2,5-åring här hemma?
Ute åker vi pulka eller är i stallet, men vad kan vi göra hemma som är smidigt när jag har ytterligare en liten skrutt (3 mån) som kräver sitt?

Jag vill gärna ha förslag på roliga lekar/leksaker som hon både kan leka (med) själv och med mig, och som inte kräver allt för mycket ork eller stora ekonomiska insatser.
Fröken är att jämföra med ett vilt djur, så om jag kunde få henne att ta det lite lugnt, vore det jättebra. Det är ofta ganska hög ljudvolym och högt tempo hemma, så sönderstressade (bonus-) mamma uppskattar de lite stillsammare lekarna.... :o
Har funderat på att köpa en cd-spelare, så att hon får lyssna på musik på sitt rum (hon ÄLSKAR Pippi Långstrump!), inte för att ersätta lekarna, men som ett komplement. Hon har tv, men vi vill inte att hon tittar mer än lite morgon och kväll (Bamse-film, ska köpa Pippi också).
Vidare har hon ett sminkbord (inte något jag skulle valt) med tillbehör som hon använder på sin gunghäst, som hon älskar över allt annat :love: , två dockor som hon fått lillebrors urvuxna kläder, blöjor och nappflaska till, ett stall med en massa hästar, böcker och lego. Hon tycker om att rita, så det gör vi en del (My little pony-block givetvis).

Hur mycket leker ni förresten med era barn (när de är såhär gamla) och hur mycket får de sysselsätta sig själva?

Vi försöker ge dottern mycket uppmärksamhet för att hon inte ska känna sig undanskuffad, men hon kräver extremt mycket just nu. Man får vara på henne som en hök, annars springer hon runt som en tok och hittar på hyss, som hon vet ger henne uppmärksamhet, om än dålig sådan.


Tacksam för alla tips och förslag som kan underlätta när jag är ensam med båda barnen (läs: hur GÖR folk??? :angel: )!




/Jossan
 
Sv: Lekförslag till 2,5-åring!

Finns det någon möjlighet att ta er utomhus så att hon kan bli av med en del av energin. Öppna förskolan kanske har tänkbara lekkamrater?
 
Sv: Lekförslag till 2,5-åring!

Är lite för gammal för att ha småbarn hemma, men har ju haft.... Numera "bara" dagisfröken..
Försök att låta henne vara med så mycket som möjligt med nya bebisen, hjälpa till lite med matning och blöjor så gott det går. Hon kanske kan ha en egen "bebisdocka" som hon ska mata osv... På lek då naturligtvis.. Ge den lite uppmärksamhet... måste sova, mata... osv..
Men även egen mamma-tid, baka enkla saker, pussel, böcker att läsa, bara sitta och mysa med egna påhittade lekar som bara är era.. Sjung barnsånger, ramsor.... Ingenting behöver vara något speciellt eller krångligt, det enkla är det bästa...
Finns så mycket, skulle kunna hitta på en lång lista..
Tycker du gör helt rätt i att ransonera tv:n! :rofl: :rofl:
 
Sv: Lekförslag till 2,5-åring!

Läsa böcker ihop brukar kunna fungera när man ammar/matar bebis... Elin har alltid älskar pyssel och pärlor, så pärlplattor och trä halsband kan hon sysselsätta sig med väldigt länge...
Play doh lera är oxå roligt. Klistra upp klistermärken på papper, sådana där "evighets" böcker där man kan sätta dit och ta bort fungera oxå, men det är mycket smådelar som lätt hamnar på golvet...:crazy:
Sen är öppna förskolan eller något kyrkans barntimme ett hett tips oxå, "kyrkis" är veckans höjdpunkt för elin, och det gillar även fredrik då det är mycket sång och musik!
Lite tips ialla fall! Sen är ju mitt standardtips en sjal, så lilleman är nöjd att bara få vara nära mamma och mamma får händer över till storasyster och till annat som man vill hinna med att göra... ;)
 
Sv: Lekförslag till 2,5-åring!

Min äldsta gillar att hjäpa till med vardagliga saker, som att baka (bakar mycket chokladbollar för hennes skull, hon älskar dom), diska är jättekur, lite bubblor i diskvattnet och en kastrull så har hon göra bra länge. Modell lera är en höjdare, men ger inte mig så mycket frihet till den lilla. Pussel älskar hon. Annars så gäller det att passa på att ge den stora extra mycket som bara är för den, när den lilla sover. När jag ammade tittade vi på en rolig barnfilm eller läste en bok under tiden. Annars är så mycket uteaktivitet som möjligt den bästa lösningen på såna här vilddjur (har ett själv som just lärt sig klättra upp på hatthyllan av alla ställen).
 
Sv: Lekförslag till 2,5-åring!

När Vidar var i den åldern och inte var på dagis var jag tvungen att "avrasta" honom helst utomhus i grupp så där fyra timmar per dygn för att överleva :crazy:

Lekplatser med andra barn eller bollhav på McDonalds :angel:

I brist på detta fick man lägga ned en del tid på att leka "fysiskt aktiva" lekar, typ åka pulka, springa ikapp/leka tafatt medan man jobbar med något i stallet, sparka boll, gräva diken etc etc

Får man till tillräckligt med utomhuslek i ordentligt tempo är det lättare att sedan slappna av med lite mer stillsam ensamlek sedan. Och att sova...

Men det är helt klart olika hur mycket spring i benen barn har.

Kan du få 3-timmarsplats på dagis?

Eller, förresten, är hon inte din biologiska dotter?? Då har du rätt till hur mkt dagis som helst efter pappans tider.

Om bebben är din första kan det finnas en klar poäng med att du får lära känna mammalivet lite mer i lugn och ro och får vara ensam med honom ibland. På köpet blir den stora sedd för den HON är och får leka med roligare kompisar i hennes ålder på dagis.

Jag hade en liknande situation fast tvärtom.

En helledig helvild 3½-åring och en ny bebis med en ny pappa. Vi löste det genom att vara hemma BÅDA TVÅ de första fem månaderna och för att båda skulle hinna lära känna den lille i lugn och ro tog vi ofta ett barn var.

Senare när bebin var större fick storebror börja på dagis efter mina jobbtider och jag jobbade deltid medan pappan var hemma bara med bebisen. (visserligen studerade han på deltid vilket bara funkade eftersom lillen sov mkt och inte skulle ha gått om den stora var hemma men det BEHÖVDE han inte ha gjort för att vi skulle haft rätt till dagisplatsen)

Att vara förstagångsförälder är ett magiskt "upptäckande".

Ha INTE dåligt samvete för att du känner att du inte hinner med. Utnyttja de rättigheter du har för att få en lite mjukare start i föräldraskapet.
 
Sv: Lekförslag till 2,5-åring!

Varför inte göra trolldeg, man kan tex göra egna..limpor o bullar mm( miniatyr) för att sedan kanske leka affär..dottern säljer och mamma handlar osv..

Skapa olika djur i trolldeg för att sedan göra en djurpark eller bonnagård..


Trolldeg
Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.
Alt 1
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.
Alt 2
2 dl vatten
1½ dl salt
4 dl mjöl

Lös saltet i varmt vatten. Rör i mjölet och knåda ihop till en smidig det. Torka figurerna i 100 grader i ugnen i minst 2 timmar. Låt figurerna sedan torka i rumstemperatur i minst ett dygn.


När jag o det större barnet skulle göra ngt och det mindre syskonet var vaket så lade jag ofta ut en vaxduk på golvet o där satt vi o klippte,klistrade,målade, lekte med lera, fingerfärg, potatistryck och mycket mer..ibland klarade sig det "stora" barnet själv o ibland fick man vara med..
Ibland satt man kanske på en stol jämte med det mindre barnet, oftast räckte det med lite hejarop o att man visade att man var uppmärksam på allt som tillverkades..:angel:
Lycka till med aktiveringen..
 
Sv: Lekförslag till 2,5-åring!

Ett litet tips till trolldeg: Häll i lite glitter eller annat smått och gott. Barnen älskar det.
Jag jobbar med skolbarn och har glitterbokstäver i degen. Ibland får de i uppgift att bilda ord av bokstäverna. De älskar det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund flyttade in hos oss redan mars 2002 för att bli en jaktkompis till min pappa, jag var bara 9år gammal och var ju såklart...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Ciindy
·
Övr. Barn Ni som har 2-3-åringar vad skall ni ge eller har föreslagit släkten att ge i julklappar? Dottern fyller 2 år den 1 januari dessutom...
Svar
8
· Visningar
8 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp