Leksaker för att aktivera ettåring?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare majjijann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 451
M

majjijann

Som rubriken säger, vad finns det för bra leksaker som man kan aktivera en ettåring med?

Lego är väl lite tidigt har jag en känsla av, annars är jag ett stort fan av det, men det får väl vänta.

Tips?

Sv: Leksaker för att aktivera ettåring?

Min 11 manaders alskar en gravmaskin med en knapp man kan trycka pa sa den later. Annars ar koksredskap kanon, garna typ ett decilitermatt inuti en burk som han kan ta i och ur.

Min egen erfarenhet ar att de inte leker sa mycket i den aldern, det ar mer utforskning som galler. Och da kravs det mycket saker, nytt hela tiden. Alltsa ar det lite waste of money att kopa en massa saker till dem.

Alltsa ar det lite waste of money att kopa en massa saker till dem.

Håller helt med! Det sonen, nu 1½ men det har varit samma sak väldigt länge, leker mest med är sånt som inte är köpt till honom och det är nästan "ju billigare desto bättre" som gäller. Typ papperspåsar eller små kartonger att stoppa ner och frakta saker i. :D

Nej, inte är det för tidigt för lego!
Inte de där stora klossarna, duplo iallafall.
Annars gillar en ettåring de flesta saker som finns i hemmet, gärna sådant som de ser att vi vuxna grejar med.
Fjärrkontroller, telefoner, köksredskap och annat krimskrams, bara det inte är så smått att det fastnar i halsen :)

Min ettåring älskar att plocka i och plocka ur, ja vad som helst när det gäller sådant: en burk (gärna med lock) eller liknande.
Eller småpryttlar som har dörrar eller luckor som går att öppna och stänga.
Och gärna med knappar som låter, eller knappar överhuvudtaget :p

Ah fjarrkontrollen ..... Undrar hur mycket dreggel de tal egentligen, Isaac ar HELT fascinerad!

Mm tv-kontrollen, förstärkarkontrollen, boxkontrollen, playstationkontrollen... alla funkar dock fortfarande efter x antal liter dreggel :D
Glömde: mobilen! Hon fick min gamla mobil när jag köpte ny, men nej det är den nya hon ska ha ändå, de är inte dumma de där små...

Läskiga är ju att hon tar upp tvkontrollen, tittar upp på tvn, riktar kontrollen mot den och trycker så att tv:n går i gång, och ler... tvberoende? :crazy:

Ah fjarrkontrollen ..... Undrar hur mycket dreggel de tal egentligen, Isaac ar HELT fascinerad!

Min unge har en egen fjärrkontroll, exakt likadan som den vi har :D
Fatta vad irriterande när man tar fel och måste gå och rota i leksakslådan istället :p

Och min unge tar blot tvatt fran korgen och hanger upp pa torkstallet! Och han tar pennan och ritar pa pappret! (eller ja typ, ni fattar, han fattar liksom vad som ska goras) Helt fascinerande tycker jag, sa sma som de ar!

Och min unge tar blot tvatt fran korgen och hanger upp pa torkstallet! Och han tar pennan och ritar pa pappret! (eller ja typ, ni fattar, han fattar liksom vad som ska goras) Helt fascinerande tycker jag, sa sma som de ar!

Ja visst är det lite läskigt hur smarta de är? :D
Min unge matar sina nallar och ska ge dem nappen och när hon får tag på min mobil gör hon likadant som jag: klämmer fast den mellan axeln och örat och börjar snacka :rofl:

Har en son strax över året och han leker mest med följande:

• Skohornet (både det i hallen och det som håller fast lådorna i köket)
  • En brandbil som har 7 knappar att trycka på
  • Sångpåse (behöver man i och för sig leka tillsammans med honom)
  • Plocklådan
  • Djur från duplo
  • Ficklampa
  • Sina skor
  • Några bilar som man kan pussla på djur på
  • Böcker, böcker, böcker. Har några böcker med knappar där det låter som djur, de är poppis
  • Typ kurragömma. Jag springer och gömmer mig och sonen letar, när han hittar mej så kittlas vi.
  • Ropa på mamma eller pappa leken. Sonen sitter i sin stol i köket och jag eller sambon springer iväg. Den som är kvar peppar sedan sonen att ropa på den som sprang iväg och när han ropar rätt så kommer den "gömda" och pussas och kittlas.
De sista är ju i och för sig inga leksaker men det kanske får igång några tankar. Hoppas det hjälpte lite!
Mvh Miks

Min egen erfarenhet ar att de inte leker sa mycket i den aldern, det ar mer utforskning som galler. Och da kravs det mycket saker, nytt hela tiden. Alltsa ar det lite waste of money att kopa en massa saker till dem.

Skriver under på detta. Det ska rotas och rivas i lådor och överallt.

Leksaker som inte har ett bestämt användningsområde brukar fungera på små. Klossar verkar mitt barn gilla, man kan ju göra lite vad som med dem. Rasa när någon bygger, banka på andra saker med dem osv.

Sina egna saker har han börjat tröttna lite på, vårt lilla barn, men om jag plockar i dem i lådorna i lekrummet så är det väldans roligt att dra fram dem igen och sprida ut leksakerna.

Senast ändrad:

Och jag kan tillägga att det inte hjälper jättemycket att ha en storebror och därigenom fler leksaker. Det är ändå en nyckel och en plastskål som är roligast!

kan bara instämma med de andra min stora pojk har först nu senaste månaderna börjat intressera sig och ha glädje av leksaker, gärna miniatyrer av riktiga saker, som grävmaskiner, traktorer o sånt:)

Liknande trådar

Småbarn Sonen har ett stort behov av att utforska med händerna/känselsinnet. Han vill klämma, känna, bygga, plocka, hälla och skruva. Har han...
Svar
17
· Visningar
1 024
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
723
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Sassy
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka