Lennarts häst låg avlivad på gården

(Expressen)
Lennart Östergren från Odensbacken gjorde en makaber upptäckt när han kom hem en kväll i november förra året.
På gården låg hans sexårige hingst död under en presenning.
Trots att hästen var frisk hade den skjutits av veterinär.
- Jag blev chockad, säger Lennart till Expressen.se.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=865395
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Man blir ju livrädd när man läser detta.
Funderar på om man skulle skaffa en vakthund som kan vakta hästarna från olika sorters dårar.

Kram
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Hoppas att inspektören blir riktigt ordentligt ditsatt av JO!
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Det är ju inte klokt:confused: va fan kan ha skett.. ???

Nån granne som ringt ut dem eller?.. HMMM:mad:

Så fruktansvärt, men de måste väl ha dokumenterat denna otroligt sjuka häst innan de tog död på den...:eek:
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Jag saknar ord.Har miljö och hälsa vilka befogenheter som helst?
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

:devil: fräckt att åka ut till en gård och bara avliva en häst utan ägarens vetskap :eek:

Får de verkligen göra så? Isåfall är det ju helgalet :mad:

Hoppas de som gjorde det åker dit utav bara helsike!!
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Ja de får göra så i tillräckligt akuta fall.
Nu tror jag ingen här har sett obduktionsprotokollet eller vet något om hästen eller stället.
När ett djurskyddsfall tar tid skriks det i högan sky över det dåliga svenska djurskyddet, när drastiska åtgärder anses nädvändiga skriks det också. Det här fallet är under prövning hos länsstyrelsen.
PL
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Måste inte ägaren kontaktas innan man avlivar hästen?!
Hade en häst på stallet som var på prov för ev köp, som fick tarmvred. Han var jättedålig o enda utvägen var avlivning, men veterinären var tvungen att få ägarens intyg först?!
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Verkar ju konstigt att en fullt frisk häst i en normal hage kan skada sig så illa att den måste luta sig mot en vägg för att kunna stå upp...? :crazy:
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Jag håller med Peter, det kan ju lika gärna var ägaren som har fel...
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Under prövning... Läste i tidningsartikeln att hästen obducerats noga och var helt ren.... Sånt här får bara inte hända!!!:devil:
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Nu går det ju inte att obducera ett djur innan avlivning!
Men visst det skall enormt starka skäl till för att göra på detta viset, Jag kan inte säga om det är rätt eller fel utgående från den information som ges, men ni andra verkar veta bättre.
PL
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Eller, om bedömningen var rätt, befrielse från plågorna för den stackars hästen.
PL
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

DET var ju det VÄRSTA jag har hört!!!!
Hur kan dom bara få göra så...
Dessutom då under obduktion så var den felfri!!!!
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Mannen som gorde detta borde avlivas!
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

detta är inte första gången det avlivas hästar på plats kring odensbacken.. det är inte länge sedan det var 2 hästar som blev avlivade på en annan gård, i vilket skick de hästarna va i vet jag inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) När djurskyddsinspektörerna kom till gården på Österlen så fann de över 50 döda får. På gården fanns även sju hästar, varav...
Svar
0
· Visningar
1 173
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Expressen) Blixten och Bamse är döda. De två shetlandsponnyerna på en gård utanför Eslöv vanvårdades så illa att de fick avlivas...
2
Svar
24
· Visningar
3 521
Senast: Maléne
·
  • Artikel
Hästnyheter (Expressen) Efter ett anonymt tips omhändertogs fem vanvårdade hästarna från en hästgård i Lekebergs kommun. En av hästarna fick...
Svar
1
· Visningar
987
Senast: granger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp