Lennarts häst låg avlivad på gården

(Expressen)
Lennart Östergren från Odensbacken gjorde en makaber upptäckt när han kom hem en kväll i november förra året.
På gården låg hans sexårige hingst död under en presenning.
Trots att hästen var frisk hade den skjutits av veterinär.
- Jag blev chockad, säger Lennart till Expressen.se.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=865395
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Men herre! jag menar MÄNNISKAN som gorde det borde bli avlivad! Man säger juh honn till tex klockan måste det vara en tjej då?
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

eftersom att klockan är en sak men den som avliva är en människa:p
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

(Expressen)
Lennart Östergren från Odensbacken gjorde en makaber upptäckt när han kom hem en kväll i november förra året.
På gården låg hans sexårige hingst död under en presenning.
Trots att hästen var frisk hade den skjutits av veterinär.
- Jag blev chockad, säger Lennart till Expressen.se.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=865395

Men kontaktar man inte ägaren först? :O nu blir man ju riktigt rädd!
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

:devil: man blir helt chockad när man läser detta, att ngt sånt kan hända är ju helt ofattbart ! men egentligen kan man ju inte riktigt kommentera detta eftersom man inte vet hela "historien" , för en veterinär kan ju inte bara komma hem till dig och avliva hästen och sen bara åka där ifrån, eller hur ? då är där ngt som inte stämmer ! :(
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Detta låter ju helt sjukt, trodde inte ens något sånt här var möjligt :eek:
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

måste påpeka att jag tycker att det är fantastiskt att så många kan tycka och veta så mycket efter nån artikel i tidningen..

Källkritiska är ni inte...:eek:
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

kl

men, varför avlivar man en häst ifall den inte var dålig(sjuk) :confused:
lite skumt med artikeln:crazy:
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

När ett djurskyddsfall tar tid skriks det i högan sky över det dåliga svenska djurskyddet, när drastiska åtgärder anses nödvändiga skriks det också.

Det rör sig kanske om ett sätt att effektivisera djurskyddet? Om man skiter i att åka på 49 ärenden och skjuter den 50:e hästen kanske det jämnar ut sig?

Vänligen observera ironin.
Jag är övertygad om att de personer som arbetar med djurskydd agerar utifrån de fackmässiga bedömningar de gör.
Jag skulle tro att hästen hade fruktansvärt ont.
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Herregud!!! :eek:

Hur kan nån vettig människa och då allra helst en veterinär säga att denna häst är ok?!!!!

Hårlös, mager, bukig, halt, allmänt nedsatt...osv.

Detta trodde jag inte om "K"!!
Jag är chockad!!!!
Han säger att hästen är fullt frisk!!!
Han bor dessutom över 15 mil från denna gård...hur kan han vara deras veterinär?


// M
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

*knapplån*

:eek: Det är ju så man blir mörkrädd..
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

kl

men, varför avlivar man en häst ifall den inte var dålig(sjuk) :confused:
lite skumt med artikeln:crazy:

Nä man gör vanligtvis inte det....
Och artikeln är baserad på uppgifter ifrån hästägaren....
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Det rör sig kanske om ett sätt att effektivisera djurskyddet? Om man skiter i att åka på 49 ärenden och skjuter den 50:e hästen kanske det jämnar ut sig?

Vänligen observera ironin.
Jag är övertygad om att de personer som arbetar med djurskydd agerar utifrån de fackmässiga bedömningar de gör.
Jag skulle tro att hästen hade fruktansvärt ont.

Delvis OT

Kanske skulle djurskyddet vara mer effektivt om mer resurser lades på att kontrollera djurägare som i detta fallet. Istället går mycket tid åt att mäta cenimetrar i stall där hästarna mår bra. Eller så skall tillståndsansökningar granskas in i minsta detalj.

Sen är det på ett sätt synd att djur måste avlivas som i detta fall. Kanske skulle hästen kunnat botas men vem skulle betala den vården? Som uppvuxen på ett lantbruk så tycker jag inte det är anmärkningsvärt att djur avlivas eller slaktas.
 
Sv: Lennarts häst låg avlivad på gården

Delvis OT

Kanske skulle djurskyddet vara mer effektivt om mer resurser lades på att kontrollera djurägare som i detta fallet. Istället går mycket tid åt att mäta cenimetrar i stall där hästarna mår bra. Eller så skall tillståndsansökningar granskas in i minsta detalj.

Sen är det på ett sätt synd att djur måste avlivas som i detta fall. Kanske skulle hästen kunnat botas men vem skulle betala den vården? Som uppvuxen på ett lantbruk så tycker jag inte det är anmärkningsvärt att djur avlivas eller slaktas.

Kan bara hålla med... :bow:

// M
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) När djurskyddsinspektörerna kom till gården på Österlen så fann de över 50 döda får. På gården fanns även sju hästar, varav...
Svar
0
· Visningar
1 173
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Expressen) Blixten och Bamse är döda. De två shetlandsponnyerna på en gård utanför Eslöv vanvårdades så illa att de fick avlivas...
2
Svar
24
· Visningar
3 521
Senast: Maléne
·
  • Artikel
Hästnyheter (Expressen) Efter ett anonymt tips omhändertogs fem vanvårdade hästarna från en hästgård i Lekebergs kommun. En av hästarna fick...
Svar
1
· Visningar
987
Senast: granger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp