Sv: Leonberger?
Har man ingen erfarenhet av en ras, leonberger eller någon annan tycker jag INTE det första man skall göra är att åka och titta på valpar av just den rasen.
Istället tar man kontakt med en seriös uppfödare och ser till att man får bekanta sig med flera vuxna hundar. En valp oavsett ras kan ju bedåra vem som helst och det är ju den vuxna hunden man skall leva med i ett antal år.
Själv tycker jag att leonberger är en helt underbar ras. Har haft en tik i nästan tio år och när hon gick bort kunde vi inte tänka oss vara utan leonberger så nu har vi en hane som hunnit bli 1,5 år. Men det är inte alla som gillar en så stor och levnadsglad hund. Kan du dessutom inte tänka dig att bli slickad i ansiktet eller gå med konstant våta sockar inne (du vet varför när du sett dem dricka vatten ur vattenskålen

). Då skall man inte skaffa leonberger

.
Sen skall man vara medveten om att det ofta är ganska mycket jakt i leonbergern om man tänkt sig den som sällskap lös på ridturerna. Våra hundar har alltid varit lydiga, inte dragit i kopplet osv samt gått/går lösa för det mesta. Men drar det en hare framför nosen blir de både döva och blinda för allt annat om man inte har hunden direkt under appell. Vilket är betydligt lättare när man går till fots än när man rider.
Av den orsaken har vi avstått från att rida med våra leonberger lösa annat än hemmavid. Jag vill veta att jag har 100% kontoll över hunden vid inkallning när jag sitter på hästryggen ute i naturen. Lilla hunden (isl.fårhund) har vi alltid med på ridturerna däremot för där vet jag med 110% säkerhet att vi kan kalla in honom oavsett vad. Jag tycker dessutom man skall ta extra stor hänsyn då leonbergern är en såpass stor ras. Den kan ju pg av sin storlek skrämma både folk och fä på ett helt annat sätt än en liten hund om den är på drift.
I övrigt har våra leonberger fungerat alla tiders bra som gårds- stall- sällskaps- "vakt"- bad- hund och det är verkligen en härlig hundras