Bukefalos 28 år!

Lerig hage + sönderkörd av traktor

J

Jeeves

Behöver tips på "snabbfix" av del av lerig hage som nu blivit ÄNNU lerigare p g a traktorspår:(

Obs! Inga påhopp önskas gällande att inga snabbfix funkar bra och att man måste gräva upp hela hagen, dränera, och lägga metervis med material. Här handlar det om att förbättra till en inte alltför hög kostnad en hage som tillfälligt har blivit mkt mjukare o lerigare än vanligt - orsakar av mild vinter o en hel massa regn + lite åverkan från oss med traktorn.

Jag har funderat på stenmjöl. Någon som har provat? Jag behöver ngt som binder vätskan och får marken att hårdna. Vi bor i Skåne men det är inte den typiska "bottenlösa" leråkern som vi har utan det är lera ovanpå en annars ganska fast mark med en hel del sten inunder.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Behöver tips på "snabbfix" av del av lerig hage som nu blivit ÄNNU lerigare p g a traktorspår:(

Obs! Inga påhopp önskas gällande att inga snabbfix funkar bra och att man måste gräva upp hela hagen, dränera, och lägga metervis med material. Här handlar det om att förbättra till en inte alltför hög kostnad en hage som tillfälligt har blivit mkt mjukare o lerigare än vanligt - orsakar av mild vinter o en hel massa regn + lite åverkan från oss med traktorn.

Jag har funderat på stenmjöl. Någon som har provat? Jag behöver ngt som binder vätskan och får marken att hårdna. Vi bor i Skåne men det är inte den typiska "bottenlösa" leråkern som vi har utan det är lera ovanpå en annars ganska fast mark med en hel del sten inunder.
Skulle helt klart testa att blanda stenmjöl med grus/makadam. Bara stenmjöl tror jag inte kommer räcka till så himla länge? Om ni ändå måste beställa hem stenmjöl, kan ni ju be om grus samtidigt så sparar ni frakten. Alternativ två kan ju vara att flytta grinden en bit och lägga stenmjöl där innan det har hunnit bli alltför upptrampat. Gamla grinden kan ni ju ha kvar för att köra traktorn igenom kanske. Bara en tanke;)
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Tack för råden!

Tyvärr kan vi inte flytta grindar o dyl av praktiska skäl - grinden ligger mellan stallknuten och tomtgränsen därefter kommer stalldörren på gaveln och runt hörnan ligger gödselplattan. Vi måste alltså passera in genom denna grind och igenom hagens känsligaste (framför stalldörrarna, där hästarna släpps direkt ut i hagarna )del. Vid normal väderlek är detta väldigt praktiskt och behändigt men just nu är det en klar nackdel.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Du kan nog bara åtgärda små partier som tex runt grindar osv. Det kommer att gå åt väldigt mycket grus annars. Vi har använt vanlig stenkross 0-16 som man använder till vägar.

Ett problem är ju också hur du skall få ut grusen i hagen. Du skriver att du redan har problem emd traktorspår så om du kör ut materialet med traktor så kan du förvärra problemen istället för att förbättra.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Där jag jobbar ligger det någon form av fiberduk i botten och så typ stenmjöl över (ca 4*4m i grinden), funkar jättebra och har hållit i två år nu och ser inte ut att vara på väg att ge sig ännu. nu vet jag inte vad det är för kostnad på detta men duken under gör ju att gruset ligger kvar och vi har inte behövt fylla på en enda gång så då har du det förberett för nästa höst/vinter...:)
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

någon på buke tipsade om att göra en sandruta iaf vid ingången. Annars för snabblösning hade jag lagt massa,massa grus och sedan innan nästa höst dränerat och fixat
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Behöver tips på "snabbfix" av del av lerig hage som nu blivit ÄNNU lerigare p g a traktorspår:(

Obs! Inga påhopp önskas gällande att inga snabbfix funkar bra och att man måste gräva upp hela hagen, dränera, och lägga metervis med material. Här handlar det om att förbättra till en inte alltför hög kostnad en hage som tillfälligt har blivit mkt mjukare o lerigare än vanligt - orsakar av mild vinter o en hel massa regn + lite åverkan från oss med traktorn.

Jag har funderat på stenmjöl. Någon som har provat? Jag behöver ngt som binder vätskan och får marken att hårdna. Vi bor i Skåne men det är inte den typiska "bottenlösa" leråkern som vi har utan det är lera ovanpå en annars ganska fast mark med en hel del sten inunder.

Har ni traktor med skopa att tillgå på gården?

Mvh

Tora
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Du kan alltid göra en sandruta+ stängsel runt, då kommer inte hästarna åt det under dagen. Då blir det inte lika lerigt och måste ni nu köra trakstor igenom kan du göra så att stolparna itne är så täta och bara ta bort tråden. Så har vi det vilket är jätte praktiskt. :idea:
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Jäpp, inte egen men vi har tillgång till den. När vi körde bort gödseln i helgen så trodde ju jag att det skulle gå att dra med skopan, alltså sänka ner den till marknivå och backa+pressa ner så att de värsta "såren" i marken skulle jämnas ut. Detta funkade inte riktigt som det var tänkt, det var alldeles för segt:(

Vad tänkte du på att vi kunde göra med skopan?
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Precis det ni hade provat :D. Men jag tänkte också att man kanske kunde bara fylla ut själva traktorspåren som har blivit i marken med lite större grus. Man får börja närmast ingången för att sedan köra på den redan gruslagda biten till nästa ställe osv. Det är lite jobbigt att köra för hand (min sambo och jag har dock kört 16 ton grus för hand, men det var jobbigt). Men först så får man kanske försöka jämna till marken så gott det går (vilket ni tydligen hade gjort).

Mvh

Tora
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Jag har en liten vision om att vi skulle kunna köra ända fram till grinden och tippa över stenmjöl/stenkross/grus ÖVER grinden och sen får sambon o jag ta det för hand:crazy: I a f så kanske man kan lägga ut först en "ruta" , köra in en bit m traktorn o tippa lite till, lägga ut för hand och sen göra om proceduren igen.

Sambon lär inte jubla precis...

Jag uppskattar området till ca 80m2 så det är ju inte hela hagen precis - som tur är:D

Är du "traktorredskapskunnig"? Tänkte att det borde finnas ngn slags anordning som man kan dra hela hagen med sen när det har torkat upp - inte harva upp den alltså utan bara "räfsa" på ytan. Finns ett sånt redskap o vad heter det i såna fall?:o
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Är du "traktorredskapskunnig"? Tänkte att det borde finnas ngn slags anordning som man kan dra hela hagen med sen när det har torkat upp - inte harva upp den alltså utan bara "räfsa" på ytan. Finns ett sånt redskap o vad heter det i såna fall?:o

jag tänker prova med ringvält senare i vår. Det bör fungera. Annars finns ju olika sorters betesharvar men jag tvivlar på att det blir så bra.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Jag har en liten vision om att vi skulle kunna köra ända fram till grinden och tippa över stenmjöl/stenkross/grus ÖVER grinden och sen får sambon o jag ta det för hand:crazy: I a f så kanske man kan lägga ut först en "ruta" , köra in en bit m traktorn o tippa lite till, lägga ut för hand och sen göra om proceduren igen.

Sambon lär inte jubla precis...

Jag uppskattar området till ca 80m2 så det är ju inte hela hagen precis - som tur är:D

Är du "traktorredskapskunnig"? Tänkte att det borde finnas ngn slags anordning som man kan dra hela hagen med sen när det har torkat upp - inte harva upp den alltså utan bara "räfsa" på ytan. Finns ett sånt redskap o vad heter det i såna fall?:o
En sladd kanske? Det är kejor som ligger i ett rutmönster som slätar till marken, men den trycker inte till den. Ja, en sladd vet du säkert vad det är, annars har du säkert sett en vid tävlingar.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Ja, någonting åt det hållet kanske kan funka - om den är tillräckligt tung dvs.

Och Tomas N; en ringvält är den bredare än själva traktorn eller håller de samma bredd? Du får ursäkta ev dumma frågor men jag är inte hemtam med jordbruksredskap, inte ännu i a f:D
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Ja, någonting åt det hållet kanske kan funka - om den är tillräckligt tung dvs.

Och Tomas N; en ringvält är den bredare än själva traktorn eller håller de samma bredd? Du får ursäkta ev dumma frågor men jag är inte hemtam med jordbruksredskap, inte ännu i a f:D

Oftast har man ju en tredelad ringvält som är klart mycket bredare än traktorn. Jag skulle rekommendera att köra när det är "lagom" torrt i hagen. Det skall inte vara så blött så traktorn gör mycket spår och jorden får inte klumpa sig och fastna på välten. Det skall heller inte vara så torrt så man inte klarar att trycka till ojämnheterna.

jag skall själv prova mig fram lite när jag väl hittat en bra vält på Blocket. Bönderna häromkring har lite väl stora maskiner så jag vill helst inte anlita dem.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Det finns nån sån "räfsliknande sak" att sätta bakom traktorn , vet inte vad det heter men har sett "våran" bonde räfsa våran väg med det ,,
Ser ut som en bred stålräfsa atrapp.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Det finns nån sån "räfsliknande sak" att sätta bakom traktorn , vet inte vad det heter men har sett "våran" bonde räfsa våran väg med det ,,
Ser ut som en bred stålräfsa atrapp.
Den använder man till att hyvla vägen med. Kräver väldigt mycket kraft vad jag förstår. Jag tror inte den fungerar så bra om det är väldigt ojämnt, men jag kan ha fel
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Beroende på hur fast marken är hade jag trumlat.

Vi kommer att ringvälta om någon dag, om det inte kommer väldigt mycket vatten i veckan. Som Thomas säger jämnar det till, och med rätt dragredskap blir det faktiskt väldigt bra.

Vi lider främst av upptrampade hagar, som behöver läka ihop nu när vi har bytt till andra.
 
Sv: Lerig hage + sönderkörd av traktor

Tjällossning:confused: Här:confused: Inte en chans i år:D
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 416
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp