leriga hagar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Naggur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 405
N

Naggur

en liten undran bara...

har hästen på lösdrift och hagen är väldigt lerig på sina ställen. håller noga koll på fötterna så han inte får strålröta eller nått. men hur är det med benen. kan det vara farligt att han går omkring med blöta ben hela tiden?

hoppas vinterna kommer snart så man slipper all lera=/

Sv: leriga hagar...

Om det är ett varmblod ska man se efter med urinvägsinfektion, de kan vara extra känsliga för det när det är vått och geggigt runt benen...

Om det är ett varmblod ska man se efter med urinvägsinfektion, de kan vara extra känsliga för det när det är vått och geggigt runt benen...

Varmblod som i varmblodstravare?
eller varmblod som i icke-kallblod?`

vad baserar du detta påstående på? Källa? :confused:

Nog varmblod överlag. Har fått höra av bekanta + att jag ridit en travare med samma problem.

men jag har en islänning.

så de är ingen fara alltså?

Har också islänningar. Vet ej, men har hört att det inte är någon fara, våra hagar är också fördjävliga nu,, det måste väl sluta regna någon gång!
Hovis sa att det skulle vara värre med torka...
Men som sagt vet jag inte, har bara hört

Janå de är ju inte lika känsliga som kallblod så ja antar det är ingen större risk! :)

Hur gör ni andra som har leriga hagar? Vi har total lervälling precis vid öppningen, nästan så man fastnar när man går där. Ibland spolar jag av benen på hästarna när de kommer in på kvällen, ibland inte. Hur gör ni?? Jag är särskilt bekymrad för halvblodet som lätt får mugg. Spola ben eller inte???

Det där med urinvägsinfektion av att vara blöt om benen känns inte så supervetenskapligt. Har en känsla av att detta inte har med varandra att göra. Kan ju kanske vara så att om det är lerigt växer det bakterier som kanske kan ta sig in i urinblåsan om hästen ligger ner, annars vet jag inte hur det skulle gå till..
Det är bra för hovarna med lera och var benen anbelangar bör det inte spela ngn roll om de inte har sår som kan bli infekterade.
Att spola benen kan nog vara bra så de inte får mugg etc då huden nog blir torr fortare om det inte sitter lera och hindrar avdunstningen.

Är det en islänning på lösdrift har han ju dock en hel massa ragg på benen som skyddar huden från smutsen, så det funkar säkert.
Kolla att han inte får ngt sår eller mugg bara : )

Det enda som hjälper mot leringa hagingångar är att dumpa några kubikmeter grov singel och krafsa ut, blir inte så dyrt om man går ihop och delar på kostanden. Tyvärr sjunker det, men man får väl några månader iaf..
Den största nackdelen med sån total lervälling är att hästarna kan skada senorna när de får rycka upp fötterna för att gå, är det bara vid öppningen är det ju ingen fara med det, dock. Våra hagar såg ut så hela hagarna ett tag, inte kul. Hände flera gånger att stövlarna fastnade i leran så man trampade ur dem med hästen i handen..

Samma hos oss. ...
Jag spolar inte, låter leran torka av benen medans han äter osv och sen går in och borstar noga av när det har torkat. Jag har läst att det är bästa sättet att förebygga mugg, inte spola benen för att muggen "gillar" fukt.
Fast om han är genomlortig kan du förstås spola först, låta torka (eller torka av) och borsta ur det sista av leran sen.
Brukar tänka på att mugg heter "mud fever" på engelska....inte för inte....
Min pålle älskar att rulla sig i leran också....nu får det ta och frysa snart!

Det enda som hjälper mot leringa hagingångar är att dumpa några kubikmeter grov singel och krafsa ut, blir inte så dyrt om man går ihop och delar på kostanden. Tyvärr sjunker det, men man får väl några månader iaf..

Gå ihop med vem då?? :cool: Finns det någon frivillig som vill dela kostnaden med mig? Alla står inte i kollektivstall, jag har eget stall och får glatt stå för alla kostnader själv. Men det är bara vid ingången det är lerigt, så jag hoppas på att det snart fryser. Jag har inte råd att grusa där just nu.

Mina hagar är i det närmaste BARA lera! Jag hann inte stängsla så mycket som jag ville innan snöstormen kom för några veckor sedan, och nu när marken är mjuk nog att gräva i igen så är dagarna för korta istället. Det hinns helt enkelt inte med innan det är mörkt ute. Så hästarna har tvingats gå på ganska liten yta (inte frimärkes-storlek, men i alla fall) och därför har det blivit väldigt söndertrampat. Jäkla skoj! Not...

Eftersom vattnet inte är färdigdraget till spolspiltan ännu så kan jag inte spola benen på de stackars hästarna, men jag borstar bort så mycket som det går när "lerinpackningen" har torkat. Det finns en grushög (singel) några meter ifrån tomtgränsen, troligen från när de breddade vägen för några år sedan, men även om jag skulle skyffla ut hela mängden i hagarna så skulle det nog inte hjälpa. På sina ställen är det liksom så djupt att skorna ramlar av när man går där. Tursamt nog så är det lite sluttning i hagarna, så de har mindre leriga ställen att stå på också. Men närmast grindarna är det INTE kul att gå! Tur man inte är häst... :smirk:

Det där med urinvägsinfektion av att vara blöt om benen känns inte så supervetenskapligt. Har en känsla av att detta inte har med varandra att göra. Kan ju kanske vara så att om det är lerigt växer det bakterier som kanske kan ta sig in i urinblåsan om hästen ligger ner, annars vet jag inte hur det skulle gå till..

Janå jag vet inte... ha bara hört av en som ha haft travhästar i hela sitt liv typ...

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 159
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka