Leta sadel, vilket elände...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Smajlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 947
S

Smajlet

Hur har ni gjort när ni har letat westernsadel? Tagit ut sadelprovare? Köpt bagagnad eller en sprojlans ny? Vart hittar man en sadel och vad ska man tänka på under sadelletandet? Vad ska man tänka på om man har häst med kort rygg?

Jag tog ut en sadelprovare för ett tag sen, men det kändes inte riktigt 100 med de sadlarna han hade att erbjuda då min häst har ganska kort rygg.

Ja det blir mycket frågor som ploppar upp i huvudet nu när jag verkligen känner att det är dags att skaffa en westernsadel, väldigt tacksam för alla hjälp :)

Sv: Leta sadel, vilket elände...

Jag är i samma träsk som du. Nu har jag iof ett uppehåll i letandet (juletider :D) men jag har hållt på ett tag. Har en häst med ganska hög manke/svankig rygg. Iaf har de få sadlar jag provat varit för raka för hans rygg. Så jag har också svårt att hitta en som passar.

Men sen är det ju en massa saker som spelar in.

Jag har kikat på beg på nätet men problemet där är att man inte kan prova sadlarna innan man köper dem. Det är svårt att hitta en lovande sadel i sin egen närhet till rätt pris och ingen vill ju bli lurad.

Jag försöker prova vänners sadlar och se vilka märken som kan tänkas passa. Men det är svårt. Jag avstår från alla billighetssadlar, för dessa tror jag inte är värda pengarna och jag är dessutom rädd att bommen inte ska hålla formen. Har man ca 10 000:- att lägga ut så finns det nya sadlar som verkar jättebra. Fick en sida där man även får komma och provrida sadeln på deras utebana med sadelutprovare. Kostnadsfritt om man köper en sadel, 500:- om man inte köper. Så det är ett tips om du har dom pengarna.

Själv har jag läst på mycket hur man ska passa ut en w-sadel, jag har tidigare erfarenhet av sadelnutprovning och försöker vara uppmärksam så att även jag har ett öga för om en sadel sitter bra eller ej. Sen tar jag hjälp av folk runt ikring samt ev sadelutprovare om det nu blir så till slut. Det är nog bra att kunna lite själv. Jag känner till sadelmakare som sålt sadlar med trasiga bommar, dålig passform etc och ändå får jobba vidare trots anmälningar. Så jag litar inte på någon. Man får gå lite på ryktet.

Så mitt tips är att lära dig mycket själv och sen se på utbudet bland beg sadlar på nätet och så. Men om du hittar en bra sadelmakare med beg sadlar så är ju det ett plus för då kan ju han prova flera på en gång. Jag tror personligen inte på billighetssadlar, så det hade jag avstått från om jag var du.

Sv: Leta sadel, vilket elände...

Jag instämmer med ovanstående!!! Men letar fortfarande och börjar bli mer och mer frustrerad över hur svårt det är!!! Och jag vill ut och tävla till våren och behöver ju en westernsadel då. (Redan ridit e-nivå med min engelska).

Du skrev något intressant:

Fick en sida där man även får komma och provrida sadeln på deras utebana med sadelutprovare....

Vilken sida??? PM mig gärna!!! :) Man behöver all hjälp man kan få ute i sadel djungeln! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 426
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka