Lettiska halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KRISTEL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 7 672
K

KRISTEL

Vi funderar på att köpa ett lettiskt halvblod, men undrar om det finns någon som vet lite mer om just den rasen - t.ex vad dom har för temperament och psyke m.m....

Sv: Lettiska halvblod

Jag har ett lettiskt halvblodsto med stam som sällskap till min ridhäst. Jag vet inte om alla är såna men alla som ser henne tror att hon är en grov nordsvensk. Väldigt mycket häst.

Väldigt snäll, grymt smart och listig. Hårt psyke skulle jag säga, vill hon inte göra något så vill hon inte. När jag hämtade henne bossade hon totalt mot ägaren, vägrade vara uppbunden , stack när hon leddes osv. Efter ett par dagar hos mig var hon en helt annan (väluppfostrad) häst, lärde sig väldigt fort vem som bestämmer här. Detta är en äldre dam som har varit med om hemskt mycket och är stencool. skulle inte rubba sig för nåt. Väldigt matglad och lätt för att fläska på sig, snäll och bryr sig inte om andra hästar, i hagen vet jag faktiskt inte vem som bestämmer, de kommer superbra överens och bråkar aldrig nånting. Tyvärr grymt lat i hagen..

207680_10150138675186050_684896049_6992039_7280413_n.jpg

Senast ändrad:

Jag red en valack ett bra tag, helt fantastisk häst! :love:

MEN han sparkade alla utom mig (vi var 8 i en grupp från början) :crazy: och var extremt smart och listig, han var dessutom en riktigt maffig häst med mycket muskler och han visste precis hur han skulle använda dom! :devil:
Kaxig och väldigt brötig häst, men när jag vann hans förtroende efter några gånger så var vi ett team, som han jobbade för dom han gillade! :love::bow:

Toksnygg häst, som en smäcker pansarvagn! :d

*kl*

Jag har ett alldelles UNDERBART Lettiskt sto, men hon är inget halvblod utan registrerad som Lettisk sporthäst. Hon är 4 år och guda snäll i all hantering, gör alltid sitt bästa och är knappt rädd för någonting när man rider ut. Hon beter sig mycket mera som en äldre häst än som en unghäst. Hon har inte varit halt under året vi har haft henne, men hon har växt en del. Hon är idag ca 172 och finns risk att hon växer mer då många lettländare är stora. Hon är till störst del hannoveranare i stamen, men har även lite holsteiner och trakhenare i sig.
Enda skillnaden mellan henne och de svenska hästar jag har haft är att hon är snällare.

Men denna damen är också uppfödd på ett ordentligt stuteri och riktigt registrerad med kända föräldrar, är kanske därför ho är så underbar.

Jag har en 8-årig valack av rasen lettiskt halvblod Han är min favorithäst alla kategorier, otroligt smart och listig, glad och med världens bästa psyke i övrigt. Inte rädd för någonting, snäll och helt enkelt underbar. Som många andra lettiska halvblod är han väldigt grov och folk brukar nog inte tycka att han ser så mkt ut för världen just därför. Men han har sådan vilja att han är en jäkel på att hoppa ändå. Tyvärr är han ju så grov att jag inte riktigt vågar, han har dessutom konstaterad spatt så jag tar det lite lugnt. Här är en bild från vår första debutant fälttävlan i Enköping.

efrkdag2-528.jpg

Senast ändrad:

Vi hade två på klubben tidigare.

Den första var trevlig och okomplicerad, rörde sig bra och hoppade så det stod härliga till. Såldes då han var för bra för eleverna som mestadels bestod av barn som var från nybörjare till märke II.

Den andra var egentligen en väldigt snäll och timid häst, men hade förmodligen väldigt dåliga erfarenheter då han var väldigt rädd för människor. Han var reserverad och kände han sig trängd gick han till motattack. Men var man tydlig, vänlig och bestämd så han kände sig trygg så gick allt mycket bättre. Men han var inte en häst man kunde släppa in folk till utan ett ständigt vakande öga och hjälpande hand.

Våda hästarna var importerade från Lettland.

Jag har ett underbart lettiskt halvblodssto på 8 år. Hon är ca 162 i mkh och har ett underbart temperament. Hon har gått kortare perioder på ridskola och det fungerade jättebra. En klippa att rida på ridbanan eller i ridhus, men något tittig att rida ut på. Men det har blivit mkt bättre och idag är det mest kossor och får som är lite läskiga.

Hon är samarbetsvillig och älskar att jobba. Kommer alltid fram och ska hälsa när man kommer ut i hagen osv.

Jag har träffat/ridit flertalet letter och jag tycker att gemensamt för de flesta är det lugna psyket, men de kan också vara lite envisa. Sedan kan utseendet variera väldigt mkt beroende på vad som finns längre bak i leden.

Bilder på Mistika
31830517.jpg

31830512.jpg

31830514.jpg

Det blev ett Lettiskt halvblod som kom hem till oss den 15:e september 2011, en valack som heter Blanko och är 8 år och han är nog den mest underbara häst jag någonsin träffat på, fast det har varit mkt jobb med honom då han var kraftigt undernärd när han kom, hade tappat livsgnistan och tilliten till människor, gick inte att lyfta hovarna på och än mindre att sko när han kom... Men med en massa kärlek och väldigt mkt jobb så är han i dag nästan i normalhull, musklerna börjar sätta sig, han älskar dom flesta människor även om han fortfarande är lite avvaktande tills han fått lukta på dom i lugn och ro innan dom dyker på och klappar honom, men då kan dom klappa honom hur mkt och var som helst, fötterna lyfter han hur snällt som helst, är fortfarande svår att sko men det går förhoppningsvis bättre det oxå snart - det är ju en STOR häst då han är runt 180 cm i mkh så han blir ju både tung och väldigt stark... Så det här utan tvekan den allra bästa häst jag någonsin har haft, han har enligt dom som kan och vet MKT bra gångarter trots att han inte ens är helt grundriden än, bra hoppteknik och inte speciellt tittig heller trots att han provat att hoppa både mur, vattenmatta, grindar, tittga plank m.m. förvisso inte högre än 70 cm än, men vi har ingen brådska - hellre sakta och att det blir en bra och trygg grund...

Liknande trådar

Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: Görel
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 284
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka