Lettiska kallblod (och andra baltiska hästar)?

Myrten

Trådstartare
Jag har inte haft någon häst på snart sex år och inte ridit på mer än fem år. Ibland känns det helt ok, men då och då tänker jag att jag ska ha en ny häst när förutsättningarna blir de rätta. Nu hoppas jag att de ska kunna bli det inom en inte allt för avlägsen framtid, så jag har börjat fundera lite mer över vad jag vill ha.

Tidigare har jag haft flera fjordhästar och en kallblodstravare. Gillar fjordingarnas temperament - pigga och arbetsvilliga men coola och snälla - och vill ha en lite kraftigare häst. Men denna gång vill jag gärna ha en som är ca 155 cm och naturligt har mer bärighet i galoppen än genomsnittsfjordhästen. Givetsvis går det att hitta sådana individer inom den rasen och gör jag det, ja då är det ju super! Men jag är även öppen för andra alternativ.

Kallblodstravare faller i många fall på just detta med galoppen. Dessutom kan de vara väldigt heta, stressiga och ibland skarpa. Men åter - dyker rätt individ upp så...

Vad finns det för andra alternativ? Haflinger är ju ungefär samma storlek som fjord. Welsh cob har jag funderat på liksom lipizzaner. Lite mer temperament, men verkar vettiga i skallen. Dock tycker jag många WC har för lång rygg.

Så såg jag en jättesnygg häst på en salusida: ett lettiskt kallblod.:love: Har aldrig hört talas om rasen tidigare och vet inte vad den heter "på riktigt". Den här kusen visades också på video och han hade en mycket trevlig grundgalopp som såg ridbar och "lagom" ut för en fritidsryttare för mig. Det var en häst med runda former, men han var betydligt lättare än t.ex. en bruksnordis och hade generellt mer ridhästformer (halsansättning t.ex.).

Någon som vet något mer om rasen? Och finns det kanske mer intressanta hästar i Baltikum? Det är ju faktiskt nära hit och prisnivån lär väl vara hyfsad.

All info är mycket välkommen! (Och även andra förslag)
 
Sv: Lettiska kallblod (och andra baltiska hästar)?

Jag har ingen erfarenhet av lettiska kallblod men av estniska toris. De finns i en modernare sporthästvariant och en tyngre äldre modell. På beskrivningen av vad du letar efter tänker jag att den äldre modellen skulle kunna vara något för dig. Jag har varit på ridläger i Estland och hoppat terrängbana med en sån häst, det var som att rida en ardenner med turbo. Hästarna är rejäla och stabila men samtidigt spänstiga och när man sitter på känns de inte alls så klumpiga som de ser ut.
 
Sv: Lettiska kallblod (och andra baltiska hästar)?

Jag har för ca 2 veckor sedan köpt min första häst Palma. Hon är 10 årig sto - lettiskt kallblod. Hon är körd regelbundet och mycket trygg i körningen. Tryggare häst har jag inte träffat, fast en del haflinger, fjordingar och nordsvenskar kan bli så här trygga. Hon är tydligen körd i stadsmiljö för det är inget som ens oroar henne i en sådan. Däremot i skogen som hon tycker är skitkul att vara riden i kan hon vara både lite nervös och försiktig med att sätta fötterna på halkiga stenar. Hon är grundriden och lätt i munnen (kör och rider på tre-delat med fasta ringar) Hon bar sig lätt i skritt på tygeln utan att "hänga" i den. Skritten är alltid pigg och hon trampar under sig. Travet tar vi inte i långa sträckor på tygeln, och gallopp har vi inte ens provat, men den lär bli lika rund, mjuk och fin som de andra två gångarterna. Hästen har fantastisk psyke och lynne. Hon har fina proportioner och är 1.60 i manken. Kraftig hingsthals, fuxfärgad, kraftig men inte för tung. Jag var också ute efter en stor fjording, men sådana finns inte att hitta hur som helst. Det lettiska kallblodet blev en fantastisk överraskning, så positiv som det bara går. Mycket häst för pengarna och i nu läget skulle jag aldrig byta mot någon annan häst. Vill ta föl på henne. Människorna i Lettland som har ägd henne har tydligen gjort mycket rätt eftersom hästen är så cool och tuff, samt pigg och samarbetsvillig. Hon är en robust och duktig körhäst, men har även alla förutsättningar att bli en duktig ridhäst också. Hon är lättlärd dessutom. Inte alls trög, inte allt het.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: abc
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 247
Senast: EmmaBovary
·
Islandshäst Jag planerar att köpa en islandshäst. Tidigare har jag haft halvblod men tänkte nu byta ras eftersom jag blivit helt såld på dessa...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 672
Senast: hofi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp