Korsningsavel

Sv: Korsningsavel

Nsv bruks korsning reggas i FNH men kbl travare vet jag ej.
Man brukar väl regga i hingstens rasförening?

Edit: Aha du menade en korsning mellan de två? *trög* STC reggar inte korsningar så det blir FNH isåfall.

Lite information bara, de heter numera ST (Svensk Travsport), inte STC :)
 
Sv: Korsningsavel

Fjording kanske?:)

Ankibetesslpp.png


_DSC1134.jpg
 
Sv: Korsningsavel

Hm, nej, som Zuzzi skriver så blir den kombinationen nog inte så bra. :crazy:

heidi maria:
Fjordhäst skulle förmodligen ge ännu kortare hals, och så är ju Fjordhäst ett kallblod ungefär som Nordsvensken, fast de har lyckats lite bättre i att marknadsföra den som allroundhäst. :)
 
Sv: Korsningsavel

Visst är det det, men enligt min erfarenhet funkar liknande typ oftast bra hop. Att korsa med nån häst med lång hals ger inte automatiskt ett föl med lång hals liksom. Finns ju risk att man får fel drag av den lättare hästen och behåller mkt av den grova från nordisen. Tex en tung häst med för taniga ben kort hals och tungt huvud.

Medan om man korsar med en häst som har bra kvaliteter och kanske en lättare typ av kallblod men som har liknande proportioner som nordsvensken är man mer på den säkra sidan att det blir lyckat, tänker jag. Därför jag tänkte ta upp det alternativet i alla fall. :)

Men absolut, det kan bli bra med varmblod också. Nordis+andalusier kallas väl karolinerhäst och är bra till akademiskt/dressyr. Araber bruuukar lätta upp bra, har sett både fina och lite mindre proportionerliga korsningar.
 
Sv: Korsningsavel

Med risk för att låta tråkig, men...

Finner vi ingen lämplig kombination som vi tror på, så låter vi nog bli att låta betäcka henne. Det är lite synd dock, för jag tror att hon skulle mogna mycket mentalt och få ett annat lugn än vad hon har nu. Hon visar tydliga brunster och är visar intresse i alla hästar av hankön som hon möter på. Hon blir lätt "förälskad" om man kan uttrycka det så. Förhoppningen är att hon skulle bli mer tillfreds om hon fick ett föl. Avkomman skulle i första hand stanna hos oss själva, det är inget vi föder upp för att medvetet försöka sälja.
Hade hon inte brunstat så tydligt så hade vi inte börjat fundera i dessa banor, då hade vi låtit det vara helt.

Bli mer tillfreds under tiden hon är dräktig blir hon nog, eftersom hon inte brunstar då. Men varför skulle hon brunsta mindre efter hon fått ett föl, sen när brunsten kommer igång igen? Sker det någon förändring skulle jag snarare tippa på att det blir värre. Risken är ju även stor att det ärvs ned till avkomman, och då har du bara fått ännu mer problem.

Egentligen tycker jag inte korsningsavel är så mycket att stå efter :cool:, men i vårt fall vill vi inte ha fler kallblod på gården, dessutom har vårt sto inte något högre avelsvärde iom att hon saknar KBI och inte anses vara av någon särdeles intressant stam att bevara (hon är en i mängden). Jag kan inte finna någon Nordsvensk Brukshingst som skulle kunna lätta upp henne i och med att hon redan är nätt, och få fram en bättre ridmodell. Därför funderar vi åt andra håll, vad som skulle kunna fungera.

Fast ni får ju fler kallblod på gården om ni betäcker det kallblod ni har? Även om det så blir en korsning blir det ju inte automatiskt någon nätt ridhäst för att ni betäcker henne med en sån. Tvärtom är min erfarenhet att det kraftiga brukar slå igenom. Samma sak med kort hals och lång rygg, min erfarenhet är att i de allra flesta fall ärver fölen detta, framför allt om det är stoet som har det. Jag upplever nämligen att fölen för det mesta ärver sin mammas utseende mer än sin pappas. Självklart finns det ju undantag, men är det verkligen värt att chansa? Är ju ett betydligt mer säkert kort att köpa en unghäst av den modell du vill ha.

Du skriver även att hon inte har något avelsvärde, varför då använda henne i avel? En häst man ska avla på ska ju ha många egenskaper värda att föra vidare och duger den inte till renrasavel känns det väl ganska onödigt att avla över huvud taget, enligt min mening.

Vad jag förstår är "avelsmålet" främst att ändra stoets beteende, tycker du att det är en tillräcklig anledning? Framför allt när chansen till det är liten och du istället riskerar att få två hästar med samma beteende, samt samma exteriöra brister? Du verkar dessutom bara nämna alla brister ditt sto har, vilket för mig är helt fel ände att börja i. Ska man avla ska man göra det för att man har ett bra sto med bra egenskaper som man vill förstärka ännu mer, inte ett sto med dåliga egenskaper som man vill förändra. Det sista är dessutom en extrem chansning och något som sällan fungerar.

Det är självklart upp till dig och jag är inte alls ute efter att vara elak, vill bara ge dig lite perspektiv som kan vara bra att tänka över. Är ditt sto inte av någon bra ridhästmodell kanske hon inte heller ska användas i ridhästavel.
 
Sv: Korsningsavel

Tanken med att låta betäcka henne är att hon ska mogna mer mentalt. En väninna som lät betäcka sitt hyperbrunstiga sto som aldrig gick ur brunst fick ett sto som numer är mycket mer tillfreds med livet sedan hon fick ett föl. :)

Vår häst är inte en urdålig häst. :crazy: Bara det att många här brukar skriva enbart de positiva egenskaperna hos sin häst när de ska låta betäcka. Jag skulle kunna nämna massor med bra egenskaper, ffa gott temperamentet, arbetsvilligheten, stabil och pålitlig. Hon rör sig trevligt, och galoppen är häftig, mycket uttrycksfull. Hennes rörelser inte typiska för ett kallblod för att uttrycka mig så, inte hennes temperament heller. Snarare som en arab.
Om jag ska vara extrem så har hon kort hals, lång rygg och kort kors ja. Det är det sämsta med henne. Om fölet blir lika dåligt, men inte sämre, så är det ingen fara med det, för det går att leva med men önskvärt är att proportionerna blev aningens bättre ja. ;)
 
Sv: Korsningsavel

Min hingst, får förmodligen inte nämna namn här har betäckt(semin) nordsvenskt sto! Med ett bra resultat.
Han är liten nätt, lång hals, högställd med tre mycket bra gångarter!

Ska du välja en hingst till ditt Nordsvenska sto ska du välja något med stark förärvning som har just dessa ingridienser, annars ta en arab eller ev fullblod!

Till dig som sa att hingsten inte sätter stämpel på fölet, prova rätt hingst då, jag har en hingst och kan peka ut föl där han är far utan någon förhandsinformation! Det kallas stark förärvning och det är det du behöver på ditt Nordsvenska sto! Lycka till men undvik andra typer av grova hästar när du korsar. Hela den framgångsrika korsningaveln bygger på att tillsätta mer blod! ox eller xx eller individer som står högt i blod :)
 
Sv: Korsningsavel

Min första häst var en korsning arab/bruksnordis och det var en mycket trevlig häst. Visserligen stark men väldigt ärlig och lätthanterlig. Jag har sett flera likadana korsningar och de ser väldigt lika ut i typen. Vid ett tillfälle frågade jag direkt när jag såg hästen om det var en sådan korsning eftersom den var så enormt lik min häst.
 
Sv: Korsningsavel

Tanken med att låta betäcka henne är att hon ska mogna mer mentalt. En väninna som lät betäcka sitt hyperbrunstiga sto som aldrig gick ur brunst fick ett sto som numer är mycket mer tillfreds med livet sedan hon fick ett föl. :)

Fast risken är ju stor att fölet ärver samma problem, och då kommer du ju ändå inte ifrån det.
 
Sv: Korsningsavel

Ja, precis en sådan hingst är det som vi skulle vilja använda oss av, en med stark förvärvning, så att resultatet förhoppningsvis blir vad man önskat sig. :)

Hedinn:
Vårt sto är inte exceptionellt dåligt på något vis, men inte tillräckligt bra för att vara intressant för Nordsvensk avel. Hennes brunster är nog rätt normala för att vara sto också. Hon blir inte besvärlig att hålls med när hon är brunstig, stannar eller så, blir tjurig eller annat, bara det att hon visar tydliga tecken på brunst. Ett sådant sto är väl sådana man ska avla på, inte dem som har omärkbara brunster och som inte vill bli betäckta? Somliga visar ju tydligt att de inte vill och dem borde man väl låta vara?
Jag har inte varit i storstall med massor av hästar och ston och sett hur andra ston beter sig vid brunst. Jag förmodar att vårt sto är ganska normalt faktiskt. Andra ston som varit på gården har väl brunstat på ungefär samma vis. :)
 
Sv: Korsningsavel

Jag tycker att du ska hitta en annan lösning till ditt stos problem än att ta föl på henne. Avlar gör man på hästar som är exceptionellt bra, som sticker ut från mängden genom att vara bättre än genomsnittet. Det räcker alltså inte med att hästen "inte är dålig".
Jag är inte så negativ till korsningsavel på hästar men då ska det ligga en jäkligt bra tanke bakom. Om man vill ha en häst som är ett mellanting mellan kallblod och fullblod finns det massor av raser att välja mellan, utan att riskera att skapa en häst med extremt konstiga proportioner som man ser på så många korsningar mellan kallblod och ädlare raser. Risken är stor att du får ett föl med sämre ridegenskaper än stoet. Om man ska avla kan man väl i alla fall försöka ge fölet bra chanser, skogsmullehästar som inte går att använda till nåt annat ens om man vill finns det gott om ändå.
Det där med att stoet ska må bättre låter väldigt likt skrönan om att tikar måste få en kull valpar för att må bra - bullshit!

Och kom inte med snacket om att "jag ska minsann behålla fölet hela livet så jag får själv ta konsekvenserna" för det är bara naivt.

Jag skulle inte betäcka utan istället köpa ett föl av någon kraftigare ras men inte så grov som ett renodlat kallblod. Kanske en welsh cob eller andalusier kan passa dina önskemål?

Förlåt om tonen är otrevlig, jag lyckas bara inte skriva det på något bättre sätt.
 
Sv: Korsningsavel

Tanken med att låta betäcka henne är att hon ska mogna mer mentalt. En väninna som lät betäcka sitt hyperbrunstiga sto som aldrig gick ur brunst fick ett sto som numer är mycket mer tillfreds med livet sedan hon fick ett föl. :)

Nu kan jag egentligen inget alls om avel. Men måste bara lägga till att jag har en precis motsatt upplevelse. Hästen jag hade på foder tills alldeles nyligen var visade knappt brunster alls innan ägaren betäckte henne för några år sedan(nu var hon iof gammal som förstföderska, det kanske kan spela in?)men efter fölet så blev det en sjukt jävla brunstig tant som dessutom var allmänt mer stoig och jobbig. Något som ägaren inte alls upplevt innan. Så jag tror inte alls att det behöver vara en lösning på just den biten, det kan bli tvärt om också.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 633
Senast: anna_panna
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 074
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp