Bukefalos 28 år!

Islänning o andra hästar

Sv: Sluta Dalta...!

Unichorn skrev:
Snälla ni, sluta dalta så mkt med djuren! Häst som häst! Det de inte kan, det lär de sig. Hästar är utmärkta på att anpassa sig efter situationen. Bara det är en annan häst och de trivs ihop -vad är problemet?

Inte ett annat språk, men en annorlunda dialekt. Detta kan ge direkta konfrontationer, och rejäla bråk. Oftast sker inte det med enstaka islandshästar som släpps in i en blandflock, men prova att släppa in en annan ras i en islandshästflock. Ja det finns många som har fått gå in och bryta innan den stackaren blivit ihjälsparkad, av en olyckshändelse hamnade en shettis i våran valackflock. Kraken hade rymt och kröp in i hagen med något som han trodde var likasinnade fast lite större, stackarn blev jagade så jag trodde han skulle stupa. Inklämd mellan 15 hästar som bildat ring runt honom, sprang de och vallade tills vi fick tag idem och kunde bryta eländet.

Från början hade jag inga synpunkter på blandflock, eftersom jag hade mina egna hästar så. Men nu när de bara har varit i en flock med islandshästar, så märks den stora skillnaden markant.

För ca 3 år sedan flyttade jag tillfälligt, de blev til ett stall där mina pållar blev ensamma islandshästar. Stoet stängde av sig totalt, hon miste sin flock som hon dessutom var flockledare över. Valacken blev hypernervös och stressad, även han miste sin flock och gick på tårna de månader vi var kvar. Ingen av dem kunde finna sig tillrätta i sin miljö, när vi sen flyttade tillbaka ca 5 månader senare var lyckan fullständig för bägge två.

Innan detta stall stod jag med en blandflock, det var när hästarna kom till oss. När vi bytte stall till nuvarande så blev hästarna helt ennorlunda, mycket mera lugna och trygga samt framförallt gladare över att någon ville leka som dom.

Men finns inga andra alternativ så är vilken häst som helst en bra kompis, här där vi bör börjar nu allt fler och fler stall ta in islandshästar. De får egna flockar med egen hage, man har upptäckt i dessa stallar att rasen funkar bäst med likasinnade, då de blir enklare att hantera genom att de är trygga i hanteringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Islänning o andra hästar

Jag har haft både och. Någon skillnad har jag inte märkt. Häst som häst. Min uppfattning är den att islandshästar är som alla andra hästar.
 
Sv: Islänning o andra hästar

Alla hästar talar samma språk.

Hästar talar kropps språk, och det är djupt grundat sedan urminnes tider i hästen, så i teorin kan alla raser gå med varandra, men sen beror det självklart på individen samt hur hästen är "uppfostrad".

Våra Islandshästar går ju oftast i stor flock från det att de var föl. Det gör många, men inte alla "stor hästar". Detta kan självklart påverka att de inte riktigt vet hur de ska "prata" med en annan häst, men det brukar ge med sig ganska fort.

Har halvblod, Islandshästar samt ponnyer och ett fullblod i samma hage och det funkar super.

Så jag tror inte på de här teorinerna om att "islandshästar bara gillar andra islandshästar", mina pojkar är oskiljaktiga (D-ponny och islandshäst):love: :d
 
Sv: Sluta Dalta...!

Boj skrev:
Inte ett annat språk, men en annorlunda dialekt. Detta kan ge direkta konfrontationer, och rejäla bråk. Oftast sker inte det med enstaka islandshästar som släpps in i en blandflock, men prova att släppa in en annan ras i en islandshästflock. Ja det finns många som har fått gå in och bryta innan den stackaren blivit ihjälsparkad, av en olyckshändelse hamnade en shettis i våran valackflock. Kraken hade rymt och kröp in i hagen med något som han trodde var likasinnade fast lite större, stackarn blev jagade så jag trodde han skulle stupa. Inklämd mellan 15 hästar som bildat ring runt honom, sprang de och vallade tills vi fick tag idem och kunde bryta eländet.
*host host* Min förra shettis gick med isis flock och han var deras lille gullegris, de älskade att pussa på honom ;) Så det kanske är idividuellt..?!
 
Sv: Islänning o andra hästar

HOFI! Det var absolut inte menat till dig, råkade ta fel svar-knapp bara..! Sorry... :o

BOJ: Det är klart att det blir bråk och problem om man släpper in en ensam individ med en hel flock direkt!! Men det har inte med rasen att göra. Och det är klart att vilken häst som helt kan sakna sin hemmiljö, alla hästar trivs inte överallt. Men om ändringen blir permanent så anpassar de flesta sig bra. men snälla nån... klart att islandshästar och andra raser kan gå ihop och trivas som fisken i vattnet! Och så himla olika språk talar de inte, det löser de snart.

Forchaire!
:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Islänning o andra hästar

Här i stallet är kanske 95 procent av hästarna Islänningar (ca 60 stycken 3-4 stycken stora hästar ). Två av de stora är hingstar så de går själva men ett sto får gå på lösdrift med de andra stona. Men hon verkar utstött. Hon får inte vara med och äta med islandsstona, utan står mest för sig själv och ser lite deprimerad ut. det är inte så att de andra går på henne, snarare tvärt om de fryser ut henne. Så jag antar att islänningarna helst bara vill gå med islänningar. Verkar iaf dumt att släppa ut en "Vanlig" ras tillsammans med dem. Men om man har flera vanliga och flera islänningar borde det ju gå aldeles utmärkt!
 
Sv: Sluta Dalta...!

vi har ett fullblod i stallet, som är den enda "udda" rasen hos oss. Dom andra är isisar allihopa..
och han går ute i hagen tillsammans med 15valacker, och dom ÄLSKAR honom! han är ås busig så han passar in i valackflocken suveränt :D
 
Sv: Islänning o andra hästar

Lånar en knapp och skriver. Här har jag lite blandade raser inackorderat, bl a islänningar. Men dessa har en egen hage, vi provade att släppa ihop dem med en annan valack. Han höll på att bli ihjälslagen, så det var bara att skifta hage på en gång. Eftersom vi har sto och valackhage separat, så läppte vi in ett inackorderingssto islänning med de andra stona. Hon blev aldrig kvar i den hagen, utan får dispens och går tillsammans med valackerna. Varje gång man flyttade tillbaka henne, så rymde hon in till islandskillarna igen. Helt klart är att hon trivs med sin egen ras, det handlar inte om brunstighet då alla parter sköter sig exemplariskt.
 
Sv: Islänning o andra hästar

"lånar knapp"
Det är väldigt konstigt att islandshästar är så knepiga och onaturliga att de inte kan gå med andra hästar. Men jag har väl haft tur med dom islandshästar jag haft att de har haft kvar sin förmåga att kommunicera med naturliga hästar.
Alla andra hästar fungerar med varandra oavsett ras.
 
Sv: Islänning o andra hästar

Unichorn skrev:
HOFI! Det var absolut inte menat till dig, råkade ta fel svar-knapp bara..! Sorry... :o

BOJ: Det är klart att det blir bråk och problem om man släpper in en ensam individ med en hel flock direkt!! Men det har inte med rasen att göra. Och det är klart att vilken häst som helt kan sakna sin hemmiljö, alla hästar trivs inte överallt. Men om ändringen blir permanent så anpassar de flesta sig bra. men snälla nån... klart att islandshästar och andra raser kan gå ihop och trivas som fisken i vattnet! Och så himla olika språk talar de inte, det löser de snart.

Forchaire!
:bow: :bow: :bow: :bow:

Säger bara :bow: tillbaka håller med dejj til 100%
 
Sv: Islänning o andra hästar

Kommer helt an på den enskillda hästen. Min första islänning - en helt underbar 5 års valack trivdes inte när han gick tillsammans med bara min 2. häst, en pensionerad D-ponnysto. Så jag sålde honom till några trevliga människor som har många islänningar och det var exakt det han behövde.

Min nuvarande islandshäst - ett 9 årigt sto - är helt annan typ; den stortrivs tillsammans med mitt D-ponnysto och dom är världens bästa vänner. Så det är så olika - du måste nästan "fråga" hästen...:smirk:
 
Sv: Islänning o andra hästar

Vi har ju en islänning hos oss som varit hingst länge, utan att man visste om det. Han är nu 13år gammal och kastrerad för ett par månader sen.
Han kan inte gå med våra hästar...
Vi har en unghäst hemma som ville leka med honom bara, men det avslutades med bråk istället..
Han har inte gått med så mycket hästar innan, kan man ändå anse att han har beteendet? (Flockbeteendet)

Han verkar inte förstå hästarnas sätt att be honom hålla sig på avstånd eller när de ber honom lugna ner sig. Han är ättrig som en terrier och låter inte de andra hästarna få lugn och ro..

Vad hade ni gjort i de läget?
Han gick med en travare förra sommaren, där var det ganska lungt. Kan det vara att han inte ger sig på hästar som är lite större än honom? Hur långt ska man låta det gå innan man särar på hästarna?
Han lät inte unghästen stå på sina ben, han brottade ner honom genom att lägga sitt huvud och hals över maken på en lille och trycka ner honom. Tog bett i halsen som han inte släppte taget på riktigt..

Det känns lite olustigt.. vet inte om detta kom lite off-topic med iallafall...

/Emma
 
Sv: Islänning o andra hästar

Den bästa uppfostran får han i flocken, om detta kan ske utan skaderisk så är det faktiskt bättre att han får gå kvar. Nu kommer han säkert inte kunna lära sig hela flockspråket, eftersom detta är något som man lär under vägens gång. Däremot såpass att flocken kan fungera lite mera normalt igen, fast det kommer att ta en stund att uppfostra en ovetandes på rätt sätt.;)
 
Sv: Islänning o andra hästar

Boj skrev:
Den bästa uppfostran får han i flocken, om detta kan ske utan skaderisk så är det faktiskt bättre att han får gå kvar. Nu kommer han säkert inte kunna lära sig hela flockspråket, eftersom detta är något som man lär under vägens gång. Däremot såpass att flocken kan fungera lite mera normalt igen, fast det kommer att ta en stund att uppfostra en ovetandes på rätt sätt.;)

Men när ska man anse att det börjar bli farligt för hästarna då?
Man har ju sina egna närmst hjärtat..

/Emma
 
Sv: Islänning o andra hästar

Jag tror att det handlar om individ, inte ras. Vissa passar ihop, andra inte. Så är det upp till oss som bestämmer att vara lyhörda inför individerna och skapa grupper som fungerar socialt. Det man kan måsta ta hänsyn till är personlighet, kön, ålder, lättföddhet och inte minst, storlek på gruppen. Hem och jobba, studera hästarna och anpassa:rofl:
 
Sv: Islänning o andra hästar

Lånar knapp>
Tror nog vi lägger in olika betydelser av vad "flockvana" innebär. Man skulle nog få lika många olika svar som man frågade :crazy:

Min definition av "flockvana" eller "social kompetens med komplett hästspråk" är att hästen är född och uppväxt i flock. Därmed behöver man definiera "flock", d.v.s en flock med blandade individer. Inte unghästflock, vilka skulle de lära av :confused: Tänk om vi människor samlade ihop våra tonåringar så de fick lära sig själva :eek: Visst skulle en del klara sig men jisses vad en del skulle få svårt i "verkliga" livet innan de lärde sig, om vi överhuvud taget lät dem lära sig.....
Därför har vi krav på våra inackoreringar att de ska ha flockvana och att den första tiden är prövotid. Meningen är att de ska ha så stora ytor att röra sig på som möjligt och då går det inte att dela upp i mindre hagar därför att en del inte kan vara med andra. Tar därför också bara emot Islandshästar eftersom risken är större hos andra raser att de inte är flockvana enligt min definition. Det är även så att stora hästar kräver mer utrymme i boxar och stall vilket gör att jag inte kan ta lika många om det är stora hästar.

Sedan är de ju alltid en fråga om invänjning, en del kan man prova att släppa in direkt under överinseende, en del sätter man i anslutning till beteshagen så de kan vänja sig med varandra. Om man har någon i hagen som är särskilt stursk kan den får gå någon dag i hagen brevid så de andra kan vänja sig. Sedan är det lättare ju större hagar man har. Kan de gå undan så de inte ser varandra underlättar det.

Jag tror därför inte det inte har med ras att göra, utan med uppfostran, vi människor kan aldrig lära hästen hästspråket ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift (varav 83% islandsfödda)
 
Sv: Islänning o andra hästar

Många bra inlägg...

Men vi har testat att ha honom gåendes i hage brevid de andra hästarna. Vi rider alltid tillsammans så de "känner" ju varandra. Men den här hästen blir så uppspelt när han kommer in till de andra att jag inte tror att han tänker med huvudet längre.. :crazy:
Det blir uppspelt i hagen och det går från lek från båda parter, till att den här andra hästen spårar ur. Precis som att han inte förstår gränsen mellan lek och allvar..
Vi har testat två gånger. Första gången slogs min harmlösa Sprettur något fruktansvärt.. kunde inte ens gå in i hagen och ta honom, han var så förbannad.. När jag väl fick tag på honom och vi funderade på hur vi skulle göra, så ställde han sig och sov. Den andra hästen var som uppskruvad och kopplade inte alls av.. :(
Det är jätte jobbigt för oss alla självklart!
Vet bara inte riktigt hur långt man ska låta det gå innan man tar dem ifrån varandra..

Denna hästen har enligt uppgift gått i flock till han var 2-3 år och sen har han bara gått med en annan häst... För mig är detta utan flockvana då.

/Emma
 
Sv: Islänning o andra hästar

Kivandes måste man stå ut med, hästar är inte gjora av porslin och de måste får kommunicera även i en fränare ton.

Med skaderisk menar jag, när man ser att bråk uppstår konstant och att vissa individer inte har någon annat för sig än att sparka på varann konstant.

Precis som Rolle skriver är ordet flock synnerligen diffust, när jag skrev flockspråket så är det bl a den sociala kompetensen. Här har säkert denna häst stora brister, men den kan lära sig till en viss nivå för att kunna leva i flocken utan problem.

Jag skulle vilja jämföra flockspråket med hela vårat liv, där skola, arbete och socialt umgänge samt kommunikation ingår. Har man en brist i något av detta, då får man ju ofta problem även som människa.

När det gäller unghästflock så har jag den erfarenheten att en sådan ofta har en äldre uppfostrare, och att sedan flocken kan ha blandade åldrar där de äldre kanske hjälper till i uppfostran av spolingar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 456
Senast: WBanna
·
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: Gabby_Ossi
·
Gnägg Hur skulle du beskriva en tittig häst? När jag red halvblod skulle jag tolkat det som en lite nervös häst som lätt hoppade till när den...
2
Svar
20
· Visningar
2 839
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Islandshästarna skiljer sig ju en del från "vanliga hästar", och vice versa. Kan man med gott samvete för båda involverade hästar hålla...
2
Svar
37
· Visningar
3 888
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp