Bukefalos 28 år!

Leva på kortison?

RIA

Trådstartare
Min vovve fick tillbaka sin ögoninflammation i helgen. Var hos veterinären igår och nu går han på både antibiotika och kortison.

Han hade samma typ av ögoninflammation för 1½ år sedan, blir helt svullet runt ögonen och så spricker det upp och blöder. Ser hemskt ut.

Men i alla fall, nu sa veterinären att eftersom besvären kommit med 1½ års mellanrum så kan han ju leva med det men skulle det komma oftare så kanske han skulle få gå på kortison, en mindre dos hela tiden.

Efter att vi lämnat veterinären kom jag på att han blev ju faktiskt svullen runt ett öga i våras men att det inte blev några sår den gången och svullnaden gick ner efter 2 dagar, å så tänkte jag inte mer på det.

Men det visar ändå att vovven har återkommande ögonbesvär och han är bara 3½ år gammal och jag vill ju självklart att han ska bli så gammal han kan utan onödigt lidande.

Är det någon som har hund här som går på en minde dos kortion hela tiden?
Hur tycker ni det funkar? Hunden mår som vanligt? ings biverkningar?

Jag vet inte hur kortion verkar men har hört att vi människor kan bli svullna av det, gäller det hundar också?

Är det "snällt" att ge hunden kortison regenbundet för att förlänga hans liv och för att han ska slippa sina besvär, eller är det en dum idé?

Jag vill självklart göra det bästa för min hund och tänkte att jag får börja tänka redan nu på hur vi vill sen om problemen skulle komma tillbaka ytterligare.
 
Sv: Leva på kortison?

Alla reagerar lite olika på kortison. Men man ska komma ihåg att det inte är en snäll och mild medicin.

Min hane gick på kortison i drygt 2 år, till och från. Han svällde upp, fick dålig pälskvalité, mer stressad, drack enorma mängder och kissade det samma. Sedan fick han dessutom höga levervärden, som kanske berodde på den andra medicinen Salazopurin. Det vet jag inte riktigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Viva
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
591
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp