Leva utan internet!?!

Är inte det typ jätte uråldrigt? Det hade jag för typ 6 år sen...

Vad spelar det för roll? Det är ju asbra att det erbjuds, kopplar jag in datorn via mobilens nät så är det uppätet på någon timme.

Jag skulle också förlängt uppsägningen, de har ju inget emot det, du betalar ju bara för en månad extra och eftersom du är så orolig nu så kommer du bli galen sen när du inte har något. ;)

(Hoppas det här är på rätt forumdel...)

Problem: fiber grävs i byn. Hurra, osv. Men. Mitt hus skulle kopplas in nu. Fibern är dragen till bygränsen, sen blev det semestertid... Låååång sådan, tydligen. Mitt gamla vanliga internetabbonnemang är uppsagt, from september. Har idag fått besked att mitt hus nu beräknas kopplas in i slutet av september (får väl se hur bra det stämmer... :meh:). Så om några få veckor står jag utan internet helt och hållet, för minst en månad - kanske mer!

Vad gör man? Lär sig fungera offline igen (det gick ju på den tiden internet inte fanns, det minns jag lite otydligt :p), ser det som något nyttigt och karaktärsbyggande? Tecknar något nytt abbonnemang (om det ens går att få igång ett redan till september?) som man sen riskerar att bli sittande och betala extra för när fibern väl kickar igång? Gråter och sliter sitt hår?

Värt att prova en sticka där du kan fylla på surf? Så kan du försöka hålla ditt surfande nere under den/dom månader det blir innan du får nytt internet.

Vad spelar det för roll? Det är ju asbra att det erbjuds, kopplar jag in datorn via mobilens nät så är det uppätet på någon timme.

Jag skulle också förlängt uppsägningen, de har ju inget emot det, du betalar ju bara för en månad extra och eftersom du är så orolig nu så kommer du bli galen sen när du inte har något. ;)

Hahaha, sant nog! :laugh:

Värt att prova en sticka där du kan fylla på surf? Så kan du försöka hålla ditt surfande nere under den/dom månader det blir innan du får nytt internet.

Men en sån här sticka är inte något abonnemang alltså? Man bara köper en sticka och använder slut på den/köper till mer? Var hittar man sådana? :o

Men en sån här sticka är inte något abonnemang alltså? Man bara köper en sticka och använder slut på den/köper till mer? Var hittar man sådana? :o
Där är nog problemet... De verkar inte säljas längre... ;) Men jag skulle gå in och fråga på typ MediaMarkt eller något sånt ställe, även om de inte har så brukar de kunna lotsa en rätt. (även om jag fortfarande inte riktigt vet om jag ska vara sur eller stolt när försäljaren tittade på min telefon och konstatera att den där sorten hade han inte sett på många år, gick den fortfarande att använda? )

Vet dessvärre inte vart dom finns. Vet att vi hade en på mitt förra jobb till datorn där. Det var dock 2 år sen. Men som snurrfian säger så kolla runt lite så kanske du har tur :)

De finns både med och utan abonnemang. Stickan kallas mobilmodem eller USB-modem, samtliga mobiloperatörer har sådan i sitt utbud, men jag skulle nog välja att köpa en olåst, Net on Net (<--- klickbar länk) har en prisvärd olåst och några låsta i samma prisklass.

Sen tycker jag att du kollar med dina grannar vad de har för operatör på sina mobilabonnemang för att få det som har bäst täckning där du bor, detta både för mobiltelefon och eventuellt mobilmodem (det ska vara ett SIM-kort i det som du får fixa av den operatören som har bäst mottagning). Sim-kortet bör vara ett kontantkort för just surf, det är inte speciellt billigt så kolla kostnaderna noga.

De finns både med och utan abonnemang. Stickan kallas mobilmodem eller USB-modem, samtliga mobiloperatörer har sådan i sitt utbud, men jag skulle nog välja att köpa en olåst, Net on Net (<--- klickbar länk) har en prisvärd olåst och några låsta i samma prisklass.

Sen tycker jag att du kollar med dina grannar vad de har för operatör på sina mobilabonnemang för att få det som har bäst täckning där du bor, detta både för mobiltelefon och eventuellt mobilmodem (det ska vara ett SIM-kort i det som du får fixa av den operatören som har bäst mottagning). Sim-kortet bör vara ett kontantkort för just surf, det är inte speciellt billigt så kolla kostnaderna noga.

:bow::bow::bow:

Vilka levererar det nya bredbandet? Har de lovat en tidplan som inte håller, isf gå på leverantören och kräv att de fixar ett mobilt åt dig under tiden, 4G. När Telia inte kunde hålla vad de lovat för två år sedan fick jag mobilt under sommaren tills de fixat min fasta uppkoppling.

Vet inte hur många ggr jag ringde och bråkade om det och till sist fick jag faktiskt begåvningsreserven att även fatta att det visst fanns plats i stationen för mitt gamla nr som jag var lovad eftersom det tillfälliga numret skulle kopplas ur och ersättas med mitt gamla. Om jag inte minns fel fick jag 1600 kr i kompensation dessutom, mitt korkade ex som inte orkade bråka blev utan både telefon, bredband och kompensation eftersom han gav upp, trots att han betalade några månader utan leverans. Sa jag att det alltid var jag som dealade med försäljare och fixade avtal medan vi var ihop? ;)

Vilka levererar det nya bredbandet? Har de lovat en tidplan som inte håller, isf gå på leverantören och kräv att de fixar ett mobilt åt dig under tiden, 4G. När Telia inte kunde hålla vad de lovat för två år sedan fick jag mobilt under sommaren tills de fixat min fasta uppkoppling.

Vet inte hur många ggr jag ringde och bråkade om det och till sist fick jag faktiskt begåvningsreserven att även fatta att det visst fanns plats i stationen för mitt gamla nr som jag var lovad eftersom det tillfälliga numret skulle kopplas ur och ersättas med mitt gamla. Om jag inte minns fel fick jag 1600 kr i kompensation dessutom, mitt korkade ex som inte orkade bråka blev utan både telefon, bredband och kompensation eftersom han gav upp, trots att han betalade några månader utan leverans. Sa jag att det alltid var jag som dealade med försäljare och fixade avtal medan vi var ihop? ;)

Nja, tyvärr har det varit ganska vaga tider från början, med en hel del "om allt går som det ska" och nogsamt aktande sig från fasta löften. Det enda var väl i så fall att de skulle börja i byn innan X, men det gjorde de också (även om det var några månader efter de pratat om att de "nog" skulle vara helt klara också), de grävde till insidan byskylten - sen försvann de. :rofl:

Från början (tidigt i projektet) skulle nog hela byn (och grannbyn tror jag) vara klart på senvintern. När det blev lite mer definitivt alltihop så var det mars som gällde. När mars kom så var det april... Sen var det "före semestern". Den här "tidsplanen" har jag aldrig trott det minsta på, så dessa "förseningar" har inte varit någon överraskning. Men när de till slut nu i sommar grävde sig in i byn så pratade vi med dem, och då var det mycket mindre vagt: mitt hus 3e veckan i augusti. Men inget på papper. Dum (glad och fiberförälskad) trodde jag på dem den här gången, och sa upp mitt abonnemang. Vet inte vad som flög i mig. :o
(Om det gör någon skillnad så är det heller inte en operatör som gräver, de som installerar sysslar bara med just fysiska installationen av fiber. Det blir ett öppet nät - hurra! :bump: - så man får själv hitta sig en bredbandsleverantör att teckna avtal med.)

Men nej, jag har inga fasta löften att bråka om. Det borde dessutom ha varit uppenbart för mig att det även denna gång var mer av en optimistisk gissning än något säkert datum. :banghead:

Får väl se hur det går i slutet av september... :cautious:

Just nu lutar det åt att jag behåller abonnemanget jag har en månad till i alla fall... Även om det svider.
(Fast jag fick ett väldigt snällt erbjudande, så det finns skäl att vackla! :p)

Jag var utan internet i ett halvår, kunde inte ens kolla FB på mobilen, men det var bara att stå ut :p
Det visade sig att vårt hus på landet ligger i ett "svart hål" som operatörerna kallade det, ingenting fungerade! E på mobilen och 3G var inte ens att fundera på!
Men sen fick Telenor och Tele2 för sig att bygga en större mast med 4G och vips så har vi snabbare internet än vad jag någonsin haft :D Men 3G går fortfarande inte att hitta här ute.

Så, ring din operatör och kolla vad de säger. Vi lyckades deala till oss att få packa upp och testa internet med behållen ångerrätt. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka