Lever man i drömmarna när man prisätter sina hästar?

Miaa

Trådstartare
Hur prissätter ni era hästar till försäljning och hur ärliga är ni ?

Blev väldigt fundersam när jag läste hästannonserna och man anser att hästen är för de högre klasserna och är 7 år med en placering i LB och de LA man startart har man istort sett varit sist i alla tävlingar ja ja någon var det visst näst sist ???

Och man begär flera hundra tusen :D

Så hur ärliga är ni när ni annonserar ?

Mia

Senast ändrad:
Sv: Lever man i drömmarna när man prisätter sina hästar?

well.. det är ju köparen som avgör vad hästarna är värda.. sålänge de inte är sålda är det uppenbarligen för dyrt för att någon ska slå till.

Jag har aldrig satt ut häst på annons, men jag skulle vara helt ärlig. Ser ingen anledning att ljuga.
Skulle jag ex tävlat LA hoppning och vägrat ut mig skulle jag givetvis inte nämna det iom att det ser dåligt ut, men då skulle jag inte heller skriva att hästen är tävlad LA, utan då skulle jag skriva LB.

Tycker själv det är lite komiskt när folk skriver "plus för traven" så har hästen skittråkig trav. :D

Vissa tror ju lite väl gott om sina hästar.. ;)

Väldigt ärlig, och tror jag är för billig också ;)
Har inte haft några problem att få sålt

Är fullständigt ärlig och till bra priser.
Har alltid fått mina hästar sålda, relativt snabbt.
Samtliga mejlar mig med jämna mellanrum med info o bilder!
Sådant uppskattas ju oerhört mycket såklart:)

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är alltid ärlig, för hästarnas skull - så att de hamnar hos rätt personer och slipper säljas vidare veckan därpå. Jag vill mina hästar väl och jag vill även köparna väl.

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på tävlingsresultat, om man nu inte seriöst hade tänkt satsa på att tävla redan nästa helg. Alla hästägare är inte intresserade av att tävla men det betyder inte att de inte sitter på riktigt bra tävlingsmaterial till hästar. Jag vet flera hobbyryttare med riktigt fina hästar med bra stamtavlor som inte tävlar utan bara tränar och rider i skogen. Inget fel i det!

Det jag försöker säga är att en häst som inte är tävlad kan få kosta lika mycket som en häst som är tävlad om de har samma kvalitéer. Om man har en välutbildad icke tävlad häst med bra temperament och som är fullt frisk och skadefri då kan den hästen få kosta lika mycket som en som satt sitt namn på tävlingsbanorna.

Givetvis finns det en del som sätter fantasisummor och inte har en realistisk bild av sin häst.
Men jag tycker det är lika vanligt åt andra hållet - köparen vill har en Grand Prix-häst men betala för en uttjänt travare.

Givetvis finns det en del som sätter fantasisummor och inte har en realistisk bild av sin häst.
Men jag tycker det är lika vanligt åt andra hållet - köparen vill har en Grand Prix-häst men betala för en uttjänt travare.

:bow::bow:

Jag är ärlig, men smakar det så kostar det också. Så väntar jag in den rätta köparen, har aldrig haft bråttom för de få hästar jag sålt.

Det finns nog både ärliga och oärliga, sedan får man nog, i synnerhet när det gäller en ung häst, kolla på vad de presterade och inte placeringen. Placeringen är i relation till andra och undantagsvis kan det vara en bättre prestation att komma sist i ett starkt startfält än först i ett svagt.

Är det hoppning så satsar man kanske på en säker runda i ett för hästen bra tempo och råkar peta ner ett hinder eller två pga orutin trots att hästen har god kapacitet. Gäller det dressyr är det bäst att kolla hur poängen var och vad som eventuellt gick snett.

Visst kan det vara en glädjekalkyl men det kan också stämma man måste kolla in hästen mer noggrant för att veta.

Jag tror inte att det handlar om att man är medvetet oärlig utan att man vill försöka få ut så mkt pengar för sin häst som möjligt. Då tar man till de knep som finns, tex att man förskönar tävlingsresultaten lite grann.

Jag tror inte att det handlar om att man är medvetet oärlig utan att man vill försöka få ut så mkt pengar för sin häst som möjligt. Då tar man till de knep som finns, tex att man förskönar tävlingsresultaten lite grann.

Fast det är fascinerande att folk fortfarande vågar göra så när det går att googla resultat eller slå upp dem på ridsportförbundets sida. Man ser ju att hästen hamnat sist av 48 startande, men visst - det var en MSV klass...

Dessutom är det rätt underhållande när man hittar försäljarens blogg där det står utförligt nedtecknat vilka behandlingar man gjort på hästen och hur kort inpå försäljningen de gjorts. Jag har verkligen baxnat vid vissa tillfällen.
För mig, som köpare, är det ju jättebra när folk glömmer bort sig och har hela sin hästs sjukdomsbild noggrant beskrivet i sina bloggar, men det blir pinsamt när de bedyrar att hästen "alltid varit frisk" när man ringer och frågar lite mer...

Fast de flesta som "förskönar" resultat har ju ofta en bra förklaring till varför det blev som det blev...;)

Fast det är fascinerande att folk fortfarande vågar göra så när det går att googla resultat eller slå upp dem på ridsportförbundets sida. Man ser ju att hästen hamnat sist av 48 startande, men visst - det var en MSV klass...

Dessutom är det rätt underhållande när man hittar försäljarens blogg där det står utförligt nedtecknat vilka behandlingar man gjort på hästen och hur kort inpå försäljningen de gjorts. Jag har verkligen baxnat vid vissa tillfällen.
För mig, som köpare, är det ju jättebra när folk glömmer bort sig och har hela sin hästs sjukdomsbild noggrant beskrivet i sina bloggar, men det blir pinsamt när de bedyrar att hästen "alltid varit frisk" när man ringer och frågar lite mer...

Det var precis det jag gjorde när hästen kostade nästan 300 000 kr och fått 1 placering i en Lb men i annonsen har den gått LA med placeringar :cool:

Mia

Händer nästan ännu mer!:grin:

Har aldrig annonserat ut en häst. Men när min medryttare som senare köpte min häst annonserade ut henne för 150 000:-...då höll man på att få hjärtinfarkt. Hon köpte henne för 25 000:-, hade henne i 4 år. Hästen har ganska mycket vinster i L:B & L:A dressyr, startat medelsvår några ggr utan placering samt hoppat 1 meter felfritt. Ligger ganska mycket i topp på dom lägre klasserna, men hennes storlek är en nackdel. Då börjar man ju undra hur mycket upp i det blå hon är. Fast att hon är en dingboll har jag fattat nu :(

Jag har funderat på folk som skriver saker i stil med "efter maj månad höjs priset". Känns ju helknäppt. Om ingen vill ha hästen nu, varför skulle nån vilja betala mer för den sen? I de fallen jag sett detta har det inte varit några extremt låga priser, då hade jag möjligtvis kunnat förstå tanken...

Vi har letat häst nu ett litet tag, det är ju omöjligt att hitta en vättig häst för ca 50000 som är över 165cm (vi är ju långa), 3-8år, inriden och inte går orent...(!) Hur många är det inte som lägger upp YT-filmer där hästarna går orent...
Åldern är viktig eftersom vi har en 21åring som vi köpte när han var 12, och jäklar vad fort nio år går :eek: ;)

Vi var väldigt ärliga när vi annonserade vår häst, men han var tillsalu i 5 år och vi har fortfarande kvar honom, så den taktiken funkade inte så bra i vårat fall :angel:

Vi har letat häst nu ett litet tag, det är ju omöjligt att hitta en vättig häst för ca 50000 som är över 165cm (vi är ju långa), 3-8år, inriden och inte går orent...(!) Hur många är det inte som lägger upp YT-filmer där hästarna går orent...

Om det är svårt att hitta en vettig häst till önskat pris beror det nog till största delen på att man inte är realistisk i sina krav för den pengen. Marknaden verkar ha andra åsikter om vad en sådan häst är värd och då måste man ha tur eller is i magen för att ha en chans.

Om det är svårt att hitta en vettig häst till önskat pris beror det nog till största delen på att man inte är realistisk i sina krav för den pengen. Marknaden verkar ha andra åsikter om vad en sådan häst är värd och då måste man ha tur eller is i magen för att ha en chans.

Jag vet inte vad som är orealistiskt med att vilja ha en tillräckligt stor häst som är frisk och inriden/insutten. Åldern är ett önskemål och inget krav. De flesta hästar har såkallad "superstam" och "supergång" (jo tjena..). Men det är bara leta vidare, kanske hittar vi någon trevlig häst snart ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka