Lever man i drömmarna när man prisätter sina hästar?

Sv: Lever man i drömmarna när man prisätter sina hästar?

Hur prissätter ni era hästar till försäljning och hur ärliga är ni ?
Blev väldigt fundersam när jag läste hästannonserna och man anser att hästen är för de högre klasserna och är 7 år med en placering i LB och de LA man startart har man istort sett varit sist i alla tävlingar ja ja någon var det visst näst sist ???
Och man begär flera hundra tusen :D
Så hur ärliga är ni när ni annonserar ?

Mia

Jag blir alltid lite tveksam över vad som menas med flera hundra tusen?

Men en häst enligt din beskrivning ovan hade jag först tittat noga på och frågat mer om innan jag hade bestämt mig vad jag anser den vara värd. Den kan ju vara bra mycket bättre än tävlingsresultaten antyder och den kan även vara lite tävlad av en god anledning. Men det är klart att hundratusentals kronor lär det ju inte gå att få ut för den. :grin:

KL

Sen tycker jag nog att det är naivt att tro att man ska hitta en trevlig häst av god storlek i åldern 3-8 år som dessutom är inriden. Där får man nog gå upp mot sexsiffrigt belopp.

;) Krocket

Jag vet inte vad som är orealistiskt med att vilja ha en tillräckligt stor häst som är frisk och inriden/insutten. Åldern är ett önskemål och inget krav. De flesta hästar har såkallad "superstam" och "supergång" (jo tjena..). Men det är bara leta vidare, kanske hittar vi någon trevlig häst snart ;)

Alla dina krav är realistiska, prislappen verkar dock inte vara det om du inte kan hitta någon till det tilltänkta priset.

Dessutom är det rätt underhållande när man hittar försäljarens blogg där det står utförligt nedtecknat vilka behandlingar man gjort på hästen och hur kort inpå försäljningen de gjorts. Jag har verkligen baxnat vid vissa tillfällen.
För mig, som köpare, är det ju jättebra när folk glömmer bort sig och har hela sin hästs sjukdomsbild noggrant beskrivet i sina bloggar, men det blir pinsamt när de bedyrar att hästen "alltid varit frisk" när man ringer och frågar lite mer...

Jag har också kommit fram till att detta verkligen är till stor hjälp när man ska köpa häst!!!! All information man vill ha utan att behöva fråga.

Jag har bara sålt en häst, men jag är helt ärlig! Annars blir det väldigt svårt att hitta rätt ägare, plus att jag ogillar oärlighet.

Sen tycker jag nog att det är naivt att tro att man ska hitta en trevlig häst av god storlek i åldern 3-8 år som dessutom är inriden. Där får man nog gå upp mot sexsiffrigt belopp.

;) Krocket

Naivt? i dagens läge så är det inte naivt att tro att man kan hitta en trevlig 3-8 åring för ett femsiffrigt belopp. Hästnet svämmar över med hästar i den prisklassen.

Ja, då kan man ju fråga sig hur det kommer sig att folk här inte hittar vad de söker. Och är hästarna på HästNet trevliga individer av god storlek? ;) Jackson fick väl bra tips var leta häst nu. :idea:

Jag har en liten fråga. En häst f. -97, som gått några LC & LB dressyr med godkända resultat för några år sedan. Står nu på ridskola. Bör tilläggas att det är en häst med nerv som kan bocka, "studsa", dra iväg osv, oftast ute och vid hoppning. Är denna häst värd ca 100.000? Jag skrek rakt ut när jag hörde priset.

Säljaren tycker tydligen det, men det är klart att vad en häst är värd kan ju alltid diskuteras. För att jag skulle ge ens i närheten av det begärda priset för den skulle det vara ett sto med riktigt bra gångarter och god exteriör som lämnat minst två fina avkommor. Nu misstänker jag att så inte är fallet...

;) Krocket

Ja, då kan man ju fråga sig hur det kommer sig att folk här inte hittar vad de söker. Och är hästarna på HästNet trevliga individer av god storlek? ;) Jackson fick väl bra tips var leta häst nu. :idea:

Och det finns även massor med folk som hittat trevliga hästar på hästnet också men dessa skriver inte här för de letar inte längre ;). Varför skulle hästarna på hästnet vara sämre för att de annonseras där?

Så som konjunkturen ser ut nu är det många hästar (trevliga) som säljs för femsiffriga belopp. Tror faktiskt att det är mer ovanligt att en det säljs för sexsiffriga belopp om det nu inte är en topphäst man söker. Men som sagt en trevlig häst med god storlek är inte så svårt att finna för ett femsiffrigt belopp.

tänkte bara berätta om en ganska sjuk incident som hände min kompis.
Hon köpte ett 14årigt KWPN sto för 45000 som skulle vara jättesnäll att rida , sko, lasta and so on. och hon va snäll när hon red henne och så där så hon köpte detta stoet. sen visade det sig längre fram att hon inte va något vidare och lasta, sko tog det någon timme, ridningen ptja. hon va ju inte elak men det va absolut ingen nybörjar / första häst som det stod i annonsen! (vad hon fick reda på senare av dom gamla ägarna va att hon även varit slagen och misskött hos en tidigare ägare) Men sen blev det tyvärr så att min kompis skulle flytta till göteborg och va då tvungen att sälja hästen och la då ut henne för 28000 tror ja FÖR att hon inte ville lura någon, och hon skrev ner alla hennes brister och naturligtvis hennes bra sidor också :) och då hade dom gamla ägarna mage till att ringa för att köpa tillbaka henne , för 28000 när dom sålt henne för 45000... !! att inte ja gick i taket. .. men folk har tydligen mage till att göra hur som helst !
det va min lite vimsiga historia, tror ni förstod. så alltså. folk har inte vett ibland till att veta va som är rätt och fel gällande nått ibland!

Ser inget fel i det alls.

Att hästar ändra sig hos nya ägare är inget nytt alls och de förra ägarna tyckte väl synd om hästen och köpte tillbaka en häst som det kanske kommer att ta tid att få tillbaka i samma skick som innan. Det är klart att det blir avdrag på priset då.

Alla resultat går inte att hitta på nätet. Har jag märkt. Man kan alltid be ägaren precisera var och när de fick en viss placering om man tror de ljuger.

Det är inget ovanligt att en häst ändrar sitt beteende i ett nytt stall och med en ny ägare. Vi hästmänniskor hanterar ju våra hästar på olika sätt och när en häst är van vid att bli hanterad på ett visst sätt och plötsligt inte längre blir det så kan den naturligtvis bli lite smått fundersam och ställd till de nya skötselrutinerna. Förra ägaren kanske lastade hästen på ett speciellt sätt och din kompis kanske lastade på ett helt annat sätt?

Jag är ganska så trött på att höra alla dessa historier om stackars köpare som gått och köpt sig en galen häst och att säljarna lurades för att bli av med hästen. Det stämmer oftast inte utan det handlar nog mer om att de nya ägarna inte förstår att en häst kräver tid för att lära känna sin nya omgivning, sin nya ägare och sina nya skötselrutiner.

Vad menar du med att förra ägarna hade mage och köpa tillbaka hästen? Det var väl kanske bra för hästens skull? Och dessutom hade din kompis lika väl kunnat sätta ner foten och säga till förra ägarna att hon inte ville sälja tillbaka hästen till dom. Svårare än så hade det inte behövt bli.

Det är inget ovanligt att en häst ändrar sitt beteende i ett nytt stall och med en ny ägare. Vi hästmänniskor hanterar ju våra hästar på olika sätt och när en häst är van vid att bli hanterad på ett visst sätt och plötsligt inte längre blir det så kan den naturligtvis bli lite smått fundersam och ställd till de nya skötselrutinerna. Förra ägaren kanske lastade hästen på ett speciellt sätt och din kompis kanske lastade på ett helt annat sätt?

Jag är ganska så trött på att höra alla dessa historier om stackars köpare som gått och köpt sig en galen häst och att säljarna lurades för att bli av med hästen. Det stämmer oftast inte utan det handlar nog mer om att de nya ägarna inte förstår att en häst kräver tid för att lära känna sin nya omgivning, sin nya ägare och sina nya skötselrutiner.

Vad menar du med att förra ägarna hade mage och köpa tillbaka hästen? Det var väl kanske bra för hästens skull? Och dessutom hade din kompis lika väl kunnat sätta ner foten och säga till förra ägarna att hon inte ville sälja tillbaka hästen till dom. Svårare än så hade det inte behövt bli.

nu var det ju frågan om att det var en perfekt första häst enligt säljaren och att hästen blev lite bättre ju mer hon lärde känna henne.men det va ju då rakt ingen första häst och lättlastad och lättskodd var hon inte. den som skodde henne hade skott henne förut ochhon hade då aldrig varit lätt att sko.. och grejen är ju den att hon köpte hästen 4 mil härifrån och fick då reda på lite saker vid sidan av. och sen när hon blev tvungen att sälja henne så fick hon ju även reda på att hon inte hade haft det så lätt. och min kompis tyckte naturligtvis att det va bra att dom gamla köpte tillbaka henne. men sånna stora förändringar anser ja att det inte ska behöva blir för en 14åring som antagligen flyttat en del och åkt en hel del i sitt liv. skillnaderna var ganska stora mellan hur det såg ut från säljarens sida och i praktiken.. men som sagt vi ser ju lite olika på saker och ting. ..
:idea:

Jag är ärlig när jag annonserar ut min häst. De gånger jag gjort det.
Tycker det är onödigt att ta upp spekulanternas tid och låta dem lägga ner tid på att ringa, boka in provridning och komma och provrida, det på en häst som inte stämmer med det som skrivs i annonsen. För jag tror inte spekulanter är så korkade att de inte ser när det är ett överpris på en häst!

tänkte bara berätta om en ganska sjuk incident som hände min kompis.
Hon köpte ett 14årigt KWPN sto för 45000 som skulle vara jättesnäll att rida , sko, lasta and so on. och hon va snäll när hon red henne och så där så hon köpte detta stoet. sen visade det sig längre fram att hon inte va något vidare och lasta, sko tog det någon timme, ridningen ptja. hon va ju inte elak men det va absolut ingen nybörjar / första häst som det stod i annonsen! (vad hon fick reda på senare av dom gamla ägarna va att hon även varit slagen och misskött hos en tidigare ägare) Men sen blev det tyvärr så att min kompis skulle flytta till göteborg och va då tvungen att sälja hästen och la då ut henne för 28000 tror ja FÖR att hon inte ville lura någon, och hon skrev ner alla hennes brister och naturligtvis hennes bra sidor också :) och då hade dom gamla ägarna mage till att ringa för att köpa tillbaka henne , för 28000 när dom sålt henne för 45000... !! att inte ja gick i taket. .. men folk har tydligen mage till att göra hur som helst !
det va min lite vimsiga historia, tror ni förstod. så alltså. folk har inte vett ibland till att veta va som är rätt och fel gällande nått ibland!

Låter nästan som om det kan varit mig du menade :grin:
Jag sålde min 13 åriga kwpn valack till en tjej i västergötland för 45 000. Inte som nybörjarhäst, hon visste att han var relativt svår. Hör inget från henne och antar att det gått bra. efter 1 år ligger han ute på annons för 20 000. Ringer då upp henne och får höra att hästen stått nästintill sedan hon köpt honom pga att hon inte klarade av honom. Erbjuder mig att köpa honom. Hon funderar och ringer upp samma kväll, och jag får köpa tillbaka honom. För 45 000... För hon tyckte inte att jag skulle tjäna pengar på att hon inte klarade av honom. Förklarar för henne att hästen var i kondition är jag sålde honom och hade precis debuterat 1,20 felfritt. Nu hade han stått i 1 år omusklad och dålig i hull, var 1 år äldre och dessutom hade han hittat på en massa nya hyss vilket innebär en hel del arbete innan han ens skulle vara ordentligt ridbar igen. Annonsen låg kvar bra länge, men försvann efter ett tag. Om hon fick sålt honom eller om hon har kvar honom vet jag inte.

*kl*

Dom hästar jag sålt har legat som mest på 30 000kr. NF ponny, kat D, 4år och det var några år sen. Sen två ardenner en för 5000 och en för 30 000.. Men jag har alltid varit ärlig och kommer alltid att vara.. Det är väl troligtvis därför jag inte får en såld som jag håller på med nu..

lite ot

sto på 7 år, 170 cm hög, tävlat hinder på 145cm, guld i laghoppning för ynka 43 000 euro.

för dyrt?

tacka vet jag Sverige, bättre hästar till bättre priser

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka